رویای غلبه رعیت بر پادشاه

محمد نجاری نویسنده و پژوهشگر در نشست «جایگاه افسانه در ادبیات کودک و نوجوان» گفت: بسیاری از افسانه‌های ایرانی، ظرفیت تبدیل به یک اثر نمایشی جذاب را دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، معاون مرکز نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این نشست به تاریخچه‌ی افسانه‌ها پرداخت و گفت: در طول تاریخ درباره‌ی افسانه‌ها تعریف‌های متفاوتی ارائه شده است. عده‌ای افسانه‌ها را حاصل تلاش انسان‌ آغازین برای شناخت جهان می‌دانند و برخی افسانه را مربوط به خدایان و یا استعارهای مفهومی و فلسفیون افسانه را پاسخی به فلسفه می‌دانند. حتی عده‌ای افسانه‌ها را از منظر اقتصاد بررسی کرده‌اند و معتقدند افسانه‌ها بغض فروخورده‌ جامعه‌ی رعیتی هستند. به عبارتی این نظر اقتصادی بر این اساس است که در افسانه‌ها این افراد آنچه نمی‌توانستند در جهان حقیقت به‌دست بیاورند را در جهان خیال و افسانه می‌جستند. اگر توجه کنید به سادگی درمی‌یابید که در اغلب داستان‌ها این رعیت است که بر پادشاه پیروز می‌شود و یا یک کودک می‌تواند بر دیو غلبه کند.

رویای غلبه رعیت بر پادشاه

این نویسنده و پژوهشگر افزود: به‌طور کلی می‌توان گفت افسانه دارای چند ویژگی است: رویدادی که در زمان‌های اولیه اتفاق افتاده، متفاوت‌ از تجربه‌های واقعی است، دغدغه‌ها و شناخت انسان‌های اولیه از هستی است، در باب سرنوشت خدایان می‌گوید، و آخرین ویژگی افسانه این است که مردم عادی توانایی تبدیل شدن به ابرقهرمان را دارند.

نجاری در پایان افزود: ادبیات کودک به دلیل اهمیت رشد توانایی‌ها و استعدادهای کودک، محل پژوهش بسیاری از متخصصان حوزه‌هایی مثل روان‌شناسی است. یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند برای کودکان بسیار تاثیرگذار باشد ادبیات نمایشی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سه سال قبل از اینکه در دنیا متن نمایشی برای کودکان و نوجوانان تولید شود در ایران متن نمایشی کودک و نوجوان داشتیم. یعنی استاد جبار باغچه‌بان سه سال قبل از اینکه اولین متن نمایشی کودکان و نوجوانان بر روی صحنه برود، در شهر مرند این کار را انجام داده بودند و این نشان از تاثیر و عقبه‌ این هنر در سرزمین ما دارد.

رویای غلبه رعیت بر پادشاه

در ادامه‌ی این نشست که به طور آنلاین پخش می‌شد زهرا میریان از کرمان، فاطمه سلیمانی از زنجان و اکرم الف‌خوانی از قم به طور برخط شعر خواندند و در پایان کتاب مجموعه داستان «آواز ققنوس» رونمایی شد.

مجتبی حاذق سرپرست مرکز آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ابتدای این نشست با تاکید بر اهمیت افسانه‌های کهن بیان کرد: به‌زودی سومین دوره‌ی رویداد ادبی «آواز ققنوس» برگزار خواهد شد. در این دوره علاوه بر همکاران کانون، بخشی را نیز برای شرکت‌کنندگان آزاد در نظر گرفته‌ایم. علاقه‌مندان می‌توانند از ۱۴تیر تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ آثار خود را ارسال کنند. امسال تأکید ما بر روایت افسانه‌های بومی و نقش هویتی که افسانه‌ها دارند، است.

رویای غلبه رعیت بر پادشاه

این نشست تخصصی و مراسم رونمایی از سومین فراخوان ادبی «آواز ققنوس» با حضور مجتبی حاذق سرپرست آفرینش‌های ادبی و هنری کانون، محمد نجاری معاون مرکز نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و مریم علائی کارشناس آفرینش‌های ادبی و مجری برنامه در حضور جمعی از مربیان و کارشناسان آفرینش‌های ادبی در سالن جلسه‌های معاونت فرهنگی کانون روز ۱۴ تیر همزمان با روز قلم در ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «نجوای قلم» برگزار شد.

رویای غلبه رعیت بر پادشاه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =