کد خبر: 327328
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
بازدید 122
غدیر از پنجره کتاب «الغدیر» بررسی شد

نشست تخصصی تفسیر کتاب الغدیر با حضور حجت‌الاسلام شیخ بهایی برای مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، نشست تخصصی تفسیر کتاب  «الغدیر» تالیف عبدالحسین احمد امینی نجفی با  تدریس حجت‌الاسلام شیخ بهایی استاد حوزه علمیه در سه جلسه از ۱۲ تا ۱۴ تیر ۱۴۰۲ به صورت مجازی برای مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان برگزار شد.

در این نشست سه جلسه‌ای  که به همت آفرینش‌های فرهنگی کانون استان و با هدف نشر و ترویج علمی و عملی واقعه غدیر برای مربیان کانون استان برگزار شده بود حجت‌الاسلام شیخ‌بهایی ابتدا درباره اهمیت تاریخ‌شناسی بیان کرد: همه کسانی که در علوم مختلف دستی دارند و در زمینه علوم انسانی  بخواهند کار کنند باید تاریخ صحیح را بدانند. تاریخ از جهتی که کجا باعث رشد شده و کجا سقوط ایجاد کرده است در تمامی رشته‌ها از جمله اخلاق، سیاست، هنر، ادبیات، علم رجال، فقه، تفسیر قرآن و ... لازم و ضروری است.     

حجت‌الاسلام شیخ بهایی تفاوت و تفرقه بین مسلمین در مورد واقعه غدیر را از آنجا دانست که: برخی اسلام را از اهل‌بیت  و برخی از دیگر طرق مختلف می‌گیرند اما زندگی اجتماعی مسالمت‌آمیز بدون ارتباط به عقیده و اختلافات از ضروریات است و همچنین با توجه به این‌که یکی از سیاست‌های بزرگ شیاطین تفرقه انداختن و حکومت کردن است حفظ وحدت در جامعه واجب است.

وی افزود: امیرالمومنین علی(ع) منادی وحدت بود و برای حفظ آن مظلومیت به خرج دادند. انقلاب اسلامی نیز منادی وحدت است و برای حفظ امنیت و وحدت باید همه با هم باشند و در عین حفظ احترام و زندگی مسالمت‌آمیز باید مبانی عقیده بیان و منتقل شود.

کارشناس نشست با اشاره به این‌که واقعه غدیر در همه کتاب‌های فرقه‌های مختلف شیعه و سنی چون تاریخ، حدیث، تفسیر، کلام و علوم اسلامی و ... آمده است تشریح کرد: این حدیث، حدیثی متواتر(پیاپی و مکرر) است و شبهه‌ای که مخالفان آن ایجاد می‌کنند مربوط به معنی کلمه به کلمه صحبت‌های رسول خدا است و می‌گویند پیامبر(س) حب و علاقه شخصی خود را به حضرت علی‌(ع) در روز غدیر برای حاضران بیان کرده است.

شیخ‌بهایی اضافه کرد: انتخاب مکان و زمان، شیوه جمع‌آوری جمعیت، سبک صحبت، فضاسازی، و نحوه بیعت گرفتن از همه حاضران و ذکر کلمه «امیرالمونین» یعنی فرمانده همه مسلمانان جای شکی باقی نمی‌گذارد که حاضران با بیعت با امام علی(ع) او را فرمانده همه مسلمانان و خود را نیرو و سرباز او خواندند و امر و نهی او بر مسلمانان را حاکم دانستند اما همواره خیانت خواص و بی‌سوادی و جهل عوام باعث انحراف از صراط مستقیم بوده است.

در ادامه این نشست منابع مختلف و راویان طبقه اول و دوم و ... واقعه غدیر معرفی شدند. ذکر این حدیث در قرآن کریم و توجهی که خداوند به این داستان داشته است، روایات اهل‌بیت(ع) و شاهدان و راویان معتبر اهل سنت هم با جزییات بیان شد.     

غدیر از پنجره کتاب «الغدیر» بررسی شد      

غدیر از پنجره کتاب «الغدیر» بررسی شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =