ویژه‌برنامه‌ی از این باغ شرقی در کانون سمنان/  ادبیات با هنر آمیخته است

ویژه‌برنامه‌ی از این باغ شرقی هم‌زمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان با دعوت از محمدجواد کشوری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون سمنان، ویژه‌برنامه‌ی از این باغ شرقی هم‌زمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان به‌همت کارشناسان و مربیان مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان، پیش از ظهر یک‌شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ با رویکرد داستان‌نویسی برای کودک با حضور نبی‌الله خدابخشی مدیرکل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدایوب اسلامی امام‌جماعت این اداره‌کل و محمدجواد کشوری شاعر، نویسنده و مربی ادبی کانون استان مازندران و جمعی از اعضای نونهال و نونگاه کارگاه نوشتن خلاق مراکز فرهنگی‌هنری در سالن کوثر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان برگزار شد.

ویژه‌برنامه‌ی از این باغ شرقی در کانون سمنان

ادبیات با هنر آمیخته است

مدیرکل کانون استان سمنان ضمن تبریک سال‌روز ولادت حضرت امام موسی‌کاظم(ع) و گرامی‌داشت هفته‌ی ملی ادبیات کودک و نوجوان به نام زنده‌یاد مهدی آذریزدی خالق کتاب چندجلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» اظهار داشت: ادبیات را نمی‌شود به آسانی تعریف کرد به‌ویژه این‌که با واژه کودک و نوجوان همراه شود.

خدابخشی افزود: ادبیات با هنر آمیخته است و هر کاری که با هنر و اخلاق آمیخته شود خلق زیبایی دارد.

ویژه‌برنامه‌ی از این باغ شرقی در کانون سمنان

مدیرکل کانون استان سمنان در  ادامه‌ی سخنانش تأکید کرد: بهره‌گیری از عاطفه برای تأثیرگذاری و خلق زیبایی، انرژی و نیرویی دارد که ما را به‌طرف خودش می‌کشاند و حال اگر این کشش، نیاز به شناخت متناسب به ویژگی‌های کودکان و نوجوانان عزیز باشد ما را به سمت ادبیات این‌عرصه و اهمیت آن سوق می‌دهد.

خدابخشی در پایان تصریح کرد: این نشست ادبی فرصت مناسبی است تا مخاطبان کودک و نوجوان ضمن تمرین نوشتن، اثری را با توجه به زبان و نیازهای ادبی و عاطفی خود، خلق کنند.

امام‌جماعت کانون سمنان ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و دهه‌ی امامت و ولایت از حضور در جمع اعضای کودک و نوجوان، ابراز خرسندی کرد و با بیان روایتی از امام‌کاظم(ع) مبنی بر چهار گام علم و معرفت و دانش‌افزایی که به سعادت انسان منجر می‌شود از اعضا خواست تا برای داشتن آینده‌ای روشن و درخشان، کتاب را بهترین دوست خود انتخاب کنند.

ویژه‌برنامه‌ی از این باغ شرقی در کانون سمنان

مهمان نشست ادبی از این باغ شرقی نیز در ادامه ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضا و مربیان کانون استان سمنان، روز ادبیات کودک و نوجوان را تبریک گفت و پیرامون قصه‌نویسی، چگونگی شروع نوشتن یک قصه و قالب‌های مناسب برای نوشتن یک قصه مانند غافلگیری و...، مطالبی بیان کرد.

ویژه‌برنامه‌ی از این باغ شرقی در کانون سمنان

کشوری، عنصر غافلگیری را یکی از شاخص‌ترین قالب‌ها برای داستان‌نویسی برشمرد و گفت: در غافلگیری بایست از خیال‌پردازی استفاده کنیم و این را بدانیم که غافل‌گیری تنها یک ضربه و تلنگر به مخاطب است که او را از داستان دور نکند و به‌نوعی شروعی برای ادامه‌ی روند موقعیت‌های بعدی است که در داستان روی خواهد داد.

وی اظهار داشت: عنصر جایگزینی اشیا به‌جای یک‌دیگر، استفاده از ترس‌های خود فرد و شخصیت‌پردازی از دیگر عناصر کاربردی برای نوشتن یک قصه است.

کشوری در بخش دوم این نشست با پخش چند پویانمایی کوتاه و اجرای یک طرح ادبی خلاق در قالب بازی ضمن معرفی ابزار و عناصر کاربردی در قصه‌نویسی خلاق برای کودکان، اعضا را به سمت نوشتن داستان هدایت کرد.

ویژه‌برنامه‌ی از این باغ شرقی در کانون سمنان

مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون سمنان اظهار داشت: این نشست از سری برنامه‌های پیش‌بینی‌شده‌ی کتاب کار در سال جاری بوده که در دو بخش افتتاحیه و برگزاری کارگاه داستان‌نویسی، اجرا و با استقبال اعضا و مربیان روبه‌رو شد.

ویژه‌برنامه‌ی از این باغ شرقی در کانون سمنان

وی در ادامه افزود: معرفی شخصیت آذریزدی در قالب کلیپ، پخش دو پویانمایی برگرفته از آثار این نویسنده، کلیپ معرفی شخصیت جمال‌الدین اکرمی نویسنده بومی و خالق اثر تازه منتشرشده‌ی «پسری که از پنجره بیرون را نگاه می‌کرد»، تجلیل از مهمان نشست و اهدای یک جلد کتاب به تمامی اعضای شرکت‌کننده در نشست از دیگر برنامه‌های این‌روز بود.

ویژه‌برنامه‌ی از این باغ شرقی در کانون سمنان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =