انجمن ادبی پاتوق سرچشمه تشکیل شد

همزمان با روز ادبیات کودک و نوجوان سمیه یاوری کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کرمان مهمان انجمن ادبی «پاتوق» سرچشمه شد و آثار ادبی اعضای انجمن را نقد و بررسی کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، همزمان با ۱۸ تیر روز ادبیات کودک و نوجوان انجمن ادبی پاتوق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سرچشمه با حضور سمیه یاوری کارشناس‌مسئول آفرینش‌های ادبی کانون استان و اعضای انجمن برگزار شد.

بنابر این خبر، سمیه یاوری در ابتدای نشست هدف از جلسات انجمن ادبی را شناخت بهتر شعر و داستان بیان کرد و گفت: آشنایی با نقد و اصول آن از دیگر مزایای انجمن‌های ادبی است و صرفا تعریف کردن و ایراد گرفتن بدون دلیل نقد محسوب نمی‌شود.

کارشناس نشست ادبی انجمن پاتوق ابتدا درباره این‌که چه نوشته‌ای شعر است از حاضران سوال کرد و بعد از گفتگو یکی از خصوصیات شعر را استفاده از واژه‌های زیبا معرفی کرد و افزود: تخیل بخشی از خیال است که در دنیای کلمات اتفاق می‌افتد و متن را ارتقا می‌دهد و به شعر نزدیک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اندیشه شاعر بین کلمات شعر منتقل می‌شود ادامه داد: ایجاد سوال و درگیر کردن مخاطب در سطر اول ایجاد کشش می‌کند و اتفاق خوبی در شعر است.

پرداختن به عنصر بعدی شعر یعنی احساس چند بار با گفتگو درباره اشعار بچه‌های انجمن بررسی شد و تشخیص یعنی نسبت دادن یک صفت انسانی به عناصر بی‌جان و همچنین استفاده از تشبیهات تازه و نو با مطالعه دیگر آثار ادبی و تکرار نکردن آن‌ها به تفصیل مورد بحث قرار گرفت.

یاوری بعد از لزوم استفاده از زبان صمیمی برای جذابیت شعر، در مورد شروع و پایان‌بندی توضیح داد: در شعر مثل بازی والیبال باید در مصراع‌های نخستین واژه‌ها مثل دریافت توپ و بلند کردن آن از سوی توپ پخش‌کن، طوری چینش شوند که مخاطب را دنبال خودشان بکشانند و منتظر نگه دارند تا در نهایت در مصراع و کلمات پایانی مثل ضربه نهایی توپ که در زمین حریف می‌خوابد، در ذهن مخاطب با قدرت جا بگیرد.

کارشناس نشست بعد از شنیدن آثار دیگری از اعضای انجمن پاتوق درباره قطعه ادبی بیان کرد: قطعه ادبی شبیه برزخ می‌ماند. نوشته‌ای بین متن ساده و شعر است که هنوز تکلیفش مشخص نشده است.

آهنگ و وزن کلمات، درونمایه، مضمون، چینش کلمات و جابه جایی ارکان جمله، راوی و همچنین ارتباط افقی و عمودی از دیگر مواردی بود که در شعر شاعران نوجوان سرچشمه مورد بررسی قرار گرفت.

پایان‌بخش نشست ادبی انجمن ادبی پاتوق سرچشمه با مسئولیت زهره علیایی مربی آفرینش‌های ادبی کانون کرمان، یک تمرین کارگاهی و سرودن شعر با وزن لای‌ لالای ‌لالای بود.

  انجمن ادبی پاتوق سرچشمه تشکیل شد

انجمن ادبی پاتوق سرچشمه تشکیل شد

انجمن ادبی پاتوق سرچشمه تشکیل شد

انجمن ادبی پاتوق سرچشمه تشکیل شد

انجمن ادبی پاتوق سرچشمه تشکیل شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =