«یارانِ مهربان» تا مراکز کانون گیلان بدرقه‌شدند

در راستای اجرای طرح «در مسیر دانایی، بربال کتاب»، بیش از سیزده هزار جلد کتاب به مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان ارسال‌شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون گیلان؛ «در مسیر دانایی، سوار بربال کتاب» عنوان طرح کشوری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درجهت غنی‌سازی کتاب‌خانه‌ها و نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب‌خوانی است و در این میان، دربازه زمانی «روز ملی ادبیات کودک و نوجوان تا هفته‌کتاب و کتاب‌خوانی» سال‌جاری، ۳ میلیون جلد کتاب به مراکز فرهنگی هنری این نهاد در سراسرکشور ارسال‌می‌شود.

نخستین گام در مسیر این حرکت هدف‌مند نیز ۱۸ تیر سال ۱۴۰۲ و هم‌زمان با روز ادبیات کودک و نوجوان برداشته‌شد و بیش‌از ۸۴۵ هزار جلدکتاب، اسباب‌باری و بازی فکری به کانون استان‌ها ارسال‌شد.

این‌درحالی است که سهم استان‌گیلان ۱۳ هزار ۲۹۵ جلد کتاب‌، اسباب‌باری و بازی فکری بود که پس‌از آماده‌سازی و برگزاری آیینی با حضور مسئولان و فعالان عرصه‌ تولید و انتشار کتاب، کارکنان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «یاران مهربان» تا مراکز فرهنگی‌هنری این مجموعه در سراسر استان ارسال‌شد.

طی این‌ ویژه‌برنامه کتاب‌محورکه صبح روز چهارشنبه، ۲۱ تیر سال ۱۴۰۲، در محل «نگارخانه آفرینش» اداره‌کل‌کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در رشت صورت‌گرفت، تبیین جایگاه کتاب و اهمیت کتاب‌خوانی در اولویت قرارداشت.

«یارانِ مهربان» تا مراکز کانون گیلان بدرقه‌شدند

افزایش سرانه مطالعه کتاب، از شاخص‌های توسعه‌یافتگی

مدیرکل کانون استان گیلان در این آیین، ضمن قدردانی از حضور و همراهی مسئولان، فعالان عرصه فرهنگ و اصحاب رسانه، به‌تشریح فرآیند ارسال کتاب به مراکز فرهنگی هنری پرداخت و اجرای طرح «در مسیر دانایی، بربال کتاب» را کم‌نظیر و گامی در جهت افزایش سرانه مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه توصیف‌کرد.

«یارانِ مهربان» تا مراکز کانون گیلان بدرقه‌شدند
سیدجلیل میرعظیمی، مدیرکل کانون گیلان

سیدجلیل میرعظیمی در همین‌ارتباط ‌افزود: کانون به‌عنوان متولی حوزه کودک ونوجوان، نقش سازنده‌ای در افزایش شاخص‌های سرانه‌ مطالعه‌کتاب که معیاری توسعه‌یافتگی است، برعهده‌گرفته و این امر، بیان‌گر تعامل با مجموعه‌های فرهنگی و پیگیری‌های سازنده مسئولان کشوری این نهاد برای شکل‌گیری حرکت‌های جهادی محسوب‌می‌شود.

این‌مدیرفرهنگی در همین‌حال اختصاص ۱۳ هزار  و ۲۹۵ جلد  کتاب، اسباب‌بازی و بازی فکری به کانون استان گیلان سخن‌به‌میان‌آورد و در تشریح تنوع و محتوای کتاب‌های ارسالی گفت: ۹۱ عنوان کتاب چاپ اول از تولیدات کانون و ۲۵ عنوان کتاب از سایر ناشران کودک و نوجوان که به تأیید کمیته کتاب کانون پرورش فکری  رسیده، از جمله منابع مطالعاتی ارسالی به استان به‌شمارمی‌رود.

او هم‌چنین، اختصاص این تعداد کتاب به کانون گیلان را بیان‌گر ظرفیت‌های گسترده مربیان و اعضای ۳۱ مرکز فرهنگی هنری ثابت، چهارکتاب‌خانه پستی، ۳ مرکز سیار روستایی و یک مرکز سیار شهری این مجموعه فرهنگی دانست و این حرکت را بستری برای توان‌مندسازی نسل کودک و نوجوان استان و پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی متوجه آینده‌سازان ارزیابی‌کرد.

دعوت از مسئولان برای حمایت و همراهی با حرکت‌های هدف‌مند و کتاب‌محور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پایان‌بخش صحبت‌های سیدجلیل میرعظیمی در این مراسم بود.

برای برون‌رفت کتاب از غربت جامعه تلاش‌کنیم

مدیرکل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی استان گیلان هم از حاضران در این آیین بود و با ارزش‌مند قلمدادکردن فعالیت‌های کتاب‌محور کانون اظهارکرد: مأنوس‌سازی نسل کودک و نوجوان با کتاب، لازمه تمدن‌سازی در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

«یارانِ مهربان» تا مراکز کانون گیلان بدرقه‌شدند
یاسر تقوی،مدیرکل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی گیلان

یاسر تقوی اضافه‌کرد: چنان‌چه بخواهیم برای تمدن‌سازی مدنظر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) تلاش‌کنیم، ضرورت دارد درجهت تربیت نسلی کتاب‌خوان گام‌برداریم.

وی نیل به این هدف عالیه را نیازمند برون‌رفت کتاب از غربت جامعه دانست و افزود: دست‌یابی‌به این مهم در گروِ حمایت همگانی و همراهی همه‌جانبه و موثر مسئولان با مجموعه‌های فرهنگی و فعالان عرصه تولید و نشر کتاب است.

تقوی درعین‌حال، تعلق خاطر ایرانیان، به ویژه گیلانی‌ها نسبت به کتاب را خاطرنشان‌کرد و با بیان‌این‌که ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی هرچه‌بیش‌تر را طلب‌می‌کند، تصریح‌کرد: ضرورت‌دارد برای جلب‌نظر مخاطبان به این «یار عزیزکرده و متعالی» تلاش و جدیت بیش‌تری داشته‌باشیم.

ادامه‌بخش این مراسم نیز معرفی کتاب از سوی اعضای کتاب‌خوان کانون و هنرنمایی احمد رضاجعفری، مربی مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ کانون پرورش فکری رشت و هنرمند صدا و سیمای مرکز گیلان در نقش «کوچولو» بود که در فضای نشاط‌بخش و اجرای نمایش تعاملی با حاضران، به اهمیت اجرای این طرح و جایگاه جایگاه پرداخت.

«یارانِ مهربان» تا مراکز کانون گیلان بدرقه‌شدند

«یارانِ مهربان» تا مراکز کانون گیلان بدرقه‌شدند

«یارانِ مهربان» تا مراکز کانون گیلان بدرقه‌شدند

«یارانِ مهربان» تا مراکز کانون گیلان بدرقه‌شدند

بازدید حاضران از نمایشگاه تازه‌های کتاب، بازی‌های فکری و اسباب‌بازی‌های ارسالی بدرقه یاران مهربان در مسیر کتاب‌خانه‌های مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان، پایان‌بخش این آیین به‌شمارمی‌رفت.

«یارانِ مهربان» تا مراکز کانون گیلان بدرقه‌شدند

«یارانِ مهربان» تا مراکز کانون گیلان بدرقه‌شدند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =