هم‌نوایی خشت‌های یخدان مویدی با بچه‌ها و موش و گربه و سیندرلا

نشست هم‌اندیشی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان با حضور مدیران کل و کارشناسان برای همکاری بیشتر تشکیل شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، در نشستی که  ۲۱ تیر ۱۴۰۲ در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی و گردشگری استان تشکیل شد،   نجمه‌خاتون خداترس سرپرست کانون پرورش فکری، فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و کارشناسان دو اداره‌کل حضور داشتند و پیرامون همکاری‌های بیشتر دو سازمان گفتگو کردند.

بنابر این خبر، خداترس ابتدا بیان کرد: حضور اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در یخدان مویدی(مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون شهر کرمان) باعث آشنایی کودکان و نوجوانان با میراث باستانی و فرهنگی و نگاه عمیق‌تر به هویت ملی خواهد شد. میراث فرهنگی نقش مهمی برای هویت‌بخشی به فرهنگ اجتماعی دارد و کودکان و نوجوانان به شناخت عمیق تر این مباحث نیاز دارند.

وی افزود: یکی از اقدامات خوب اخیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ثبت ملی قصه‌گویی بخشی از میراث ناملموس بوده است و ما در تلاش هستیم تا در زمینه قصه، عروسک‌های محلی، شعر و داستان تولید محتوای هنرمندانه و تازه داشته باشیم.

خداترس ادامه داد: نیاز حال حاضر کانون پرورش فکری دسترسی به محتوای فاخر و اصیل است تا با ارایه تخصصی و خلاقانه مایه فخر و مباهات هر ایرانی و باعث افتخار به ایرانی بودن باشد.

فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان هم بیان داشت: هدف میراث فرهنگی در اختیار قراردادن فضای تاریخی و کهن برای کاربری فرهنگی است و نمونه موفق این تصمیم، یخدان مویدی شهر کرمان است که در چند سالی که در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار گرفته است با اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری برای ما قانع‌کننده بوده و اتفاق خوبی را رقم زده است.

فعالی اضافه کرد: جلوگیری از جزیره‌ای کار کردن دستگاه‌های فرهنگی از اولویت‌های ماست و برای ارتباط  بیشتر با سازمان‌های فرهنگی استان همراه تلاش می‌کنیم. تولید محتوای کانون پرورش فکری در سازمان میراث فرهنگی باید با استمرار در کار فرهنگی قوی‌تر شود و اماکن تاریخی زیر نظر میراث برای اجرای کارگاه‌های فرهنگی و هنری کاملا در اختیار کانون قرار دارند و همچنین کارشناسان ما در همه زمینه‌های مشترک برای مشاوره آماده هستند.

زهره ده‌یادگاری کارشناس آفرینش‌های فرهنگی کانون کرمان با توضیح این‌که زیست‌بوم و زیست فرهنگی یکی از بخش‌های جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است گفت: قصه ابنیه‌ها، کسب و کار، صنایع و هنرهای دستی، لالایی‌ها، کارآواها و مشاغل می‌توانند منابع خوبی برای تولید آثار فاخر و تاثیرگذار باشند.

ده‌یادگاری ادامه داد : کرمان از لحاظ لهجه و گویش برای خودش کشوری است و تنوع فرهنگی و استفاده از آن برای قصه‌گویی و بیان خلاق کانونی باعث خلق آثار ماندگاری خواهد شد و این مهم با ارتباط با میراث فرهنگی و استفاده از منابع مکتوب و شفاهی ارزشمند آن رقم خواهد خورد.

همچنین، طیبه اعتمادی دیگر کارشناس آفرینش‌های فرهنگی کانون کرمان ضمن یادآوری این‌که استان کرمان با عنوان قطب گردشگری مقاومت نام‌گذاری شده است درباره یخدان مویدی توضیح داد: یخدان مویدی زمانی که ساخته شده نگهدارنده یخ و خنک‌کننده دل و جان مردمان کرمان بوده است و اکنون شادکننده دل کودکان کرمانی است و خشت‌خشت آن هم‌نوا با صدای بچه‌ها به سخن می‌آید و همراهی می‌کند. قطعا با مشارکت میراث فرهنگی و جذب و به کارگیری مربیان متخصص در زمینه صنایع دستی می‌تواند موثرتر به کودکان و نوجوانان خدمات ارایه دهد.

این در حالی است که، طیبه شجاعی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان خاطر نشان کرد: لهجه‌های محلی و بومی‌نویسی همواره مورد توجه بخش ادبی کانون بوده است و در کنار آن بخش مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی، حتی در روستاهای دوردست منوجان و کهنوج با کودکان و نوجوانان ارتباط دارد و بچه‌ها از جغرافیا و فضای بومی محل زند گی‌شان می‌نویسند و با کارشناسان در ارتباط هستند و فعالیت تخصصی‌تر در زمینه میراث فرهنگی می‌تواند این آموزش منحصر به فرد را تاثیرگذارتر کند و آینده موفقی برای بچه‌ها بسازد.

محمدحسین تجلی معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان هم اظهار داشت: یکی از برنامه‌های وزارت‌خانه از اوایل ۱۴۰۱ فعالیت تخصصی در حوزه گردشگری کودک است و فعالیت تخصصی تعریف‌شده‌ای برای پرورش لیدر تخصصی کودک با ۲۹۰ ساعت آموزش از روانشناسی کودک تا معرفی جذاب اماکن گردشگری و تاریخی تعریف شده است. اداره‌کل میراث فرهنگی با توجه به مطالعات انجام شده و ساختار مشخص آماده ایجاد کارگروه و همکاری مشترک با کانون پرورش فکری در زمینه آموزش لیدر تخصصی کودک است.

در پایان این نشست علی جمیل‌کرمانی معاون مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، استان کرمان را شهر قصه‌های کودکانه معرفی کرد و افزود: داستان «تام و جری» انیمیشن محبوب همه دنیا از داستان موش و گربه عبید زاکانی الهام گرفته شده است. کوتاهترین قصه جهان در ۹۰ بیت از عبید زاکانی است و سرمنشا داستان «سیندرلا» طبق تحقیقات احمد شهدادی قصه «فاطیکو» کرمان است. استان کرمان با این پیشینه قوی و کهن تنها به برنامه مستمر و پیگیرانه نیاز دارد تا با تعاون و تلاش به اهداف فرهنگی شایسته دست یابد.

هم‌نوایی خشت‌های یخدان مویدی با بچه‌ها و موش و گربه و سیندرلا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =