کار برای کودک دستوری نیست، کار کودک در دورترین روستاهای کشور با اولین لبخند و تپیدن قلب، ماندگار است

فاطمه نعمتی سارخانلو  مسئول کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شهرستان رامسر و یکی از مربیان باسابقه و فعال کانون در استان مازندران است. وی دارای ۱۷ سال سابقه کاری در این نهاد فرهنگی است و فعالیتش در کانون را با مربی‌گری ادبی آغاز نموده و به عنوان  مربی آفرینش‌های ادبی اداره کل، مربی فرهنگی ادامه داده و اکنون به عنوان مربی مسئول کانون رامسر فعالیت دارد.

نعمتی  کارشناسی ارشد رشته مدیریت منابع انسانی و  مدرس دانشگاه  و مربی کارگاه‌های آداب رفتاری، حال خوش زندگی، پرورش نگاه جستجوگر و پژوهش برای کودکان و نوجوانان، مدرس اقدام پژوهی و پژوهش برای مربیان و مدرس ادبیات داستانی در مدارس می‌باشد.

 وی موفقیت‌های متعددی را در کارنامه کاری خود دارد که به طور خلاصه می‌توان به: کسب رتبه های برتر در حوزه شعر و داستان - تفکر و پژوهش و انتشار مقالات مدیریتی در نشریات  و همچنین انتخاب به عنوان مدیر موفق شهرستان و عضویت در شورای فرهنگ عمومی شهرستان رامسر اشاره کرد.  

به همین منظور در گفتگویی با این همکار کانونی نظر وی را در خصوص فعالیت‌های حوزه کودک و نوجوان جویا شدیم.

- کانون پرورش فکری شهرستان خود را معرفی نموده و تا کنون چه برنامه ها و موفقیت هایی داشته است ؟

مرکز فرهنگی هنری رامسر از سال ۸۲ آغاز به کار نمود. از سال ۹۱-۹۰در خدمت کودکان و نوجوانان مرکز فرهنگی هنری رامسر با حضور ۴ همکارمحترم فرهنگی- هنری- خدمات  و ۴ مربی تخصصی و گروه  مدرسین کسب و کار از اساتید دانشگاه و صاحبین برند هستیم. بر اساس برنامه ریزی سالانه و سیاست های کلان کشور ، فعالیت‌هایی در مرکز تدوین و اجرا شده است. سال ۹۲، مسئولیت بازشناسی و بازسازی مرجعیت کانون در فعالیت‌های حوزه کودک و نوجوان در شورای اداری شهرستان رامسر آغاز شد. سپس کیفی سازی فعالیت‌های کانون با پرورش تفکر، مشارکت گروهی والدین و مسئولان در دستور کار قرار گرفت. تاسیس اولین انجمن پیشکسوتان کانونی از اعضای ارشد ، تاسیس کانون یاران با حضور والدین علاقه‌مند و تاسیس کتاب‌خانه کوک با تجهیز منابع پژوهشی برای کودکان و منابع روانشناسی و تربیت اسلامی برای والدین از اهم فعالیت‌های این کانون در شهرستان رامسر می باشد. در سالهای اخیر فعالیت بحث و گفتگو با هدف عضو محوری، مهارت محوری و کتاب محوری در تمامی فعالیت‌ها اجرا شده است.  

همچنین، ضمن دریافت نشان ویژه رضوی و کسب بیشتری رتبه در سال‌های متمادی در حوزه رضوی ، توانستیم اولین اقدام پژوهی نوجوان را با حضور دکتر باقرزاده مدیرکل آموزش و پژوهش کشور در مرکز رونمایی کنیم. نشان ویژه مرکز نمونه را در سال ۹۹ در بخش کمی و کیفی همه فعالیت ها دریافت نماییم. برگزار کنده جشنواره استانی مجسمه شنی ، تجلیل از برترین‎های پژوهشی؛ جشنواره  کشوری کنوانسیون بین المللی تالاب‌ها در بخش کودک و  نخستین جشنواره کودک و موزه بوده‌ایم.

- طرح ها و برنامه های پیش روی کانون شما در سال جاری چیست؟

فراسوی تنگناهای سیستمی و اقتصادی، ما به رویدادهای ملی و هم افزایی تمام کودکان ایران می اندیشیم. با توجه به حضور همدلانه مسئولان سطوح عالی و اساتید مرتبط در کارگروه کودک و نوجوان برآنیم تا ضمن مشارکت جمعی و توسعه تیم فکری از مربیان و مدرسین دانشگاهی گامی ماندگار جهت بصیریت افزایی و زیستن آگاهانه برداریم. ضمن تشکیل انجمن‌هایی که در آینده، رسانه‌ای خواهند شد در بخش کسب و کار با حضور آقای شمس الدین حسینی نماینده محترم مردم رامسر- تنکابن- عباس آباد در مجلس شورای اسلامی و جناب آقای دکتر فاضلی مدیرکل محترم کانون پرورش فکری استان مازندران و مسئولان عالی رتبه شهرستان سعی بر توسعه واحد کسب و کار و ایده آفرینی در منطقه غرب مازندران داریم. دو برنامه شاخص استانی «دستی دستی کاردستی» و «گفتانه» در حوزه تفکر انتقادی با همکاران مراکز استان اجرا خواهد شد. مهرواره منطقه ای «هر انسان ماهی است» با واحد شهر دوستدار کودک شهرداری شهرستان رامسر در دستور کار است. در بخش سواحل در همکاری با کارگروه فرهنگی سپاه دو رویداد خواهیم داشت. در حوزه برنامه‌های شاخص سال نیز؛  دو فعالیت کانونی، اقدام پژوهی، پژوهش کودک، جشنواره رضوی و برگزاری دو رویداد استانی و کشوری در حوزه استارت آپ ایده پردازی گردشگری از دیگر موارد مورد نظر ماست.

- به نظر شما همراهی و همکاری با دستگاه های همسو و فرهنگی چه تاثیری در رشد کانون خواهد داشت؟

کودکان دنیا را از ما خواهند گرفت و درختان جاودانه بر آن خواهند کاشت. همانگونه که امروز ما مرهون عمل گذشتگان است؛ آنچه در آینده اتفاق می افتد نتیجه عملکردهای امروز ماست. زندگی انسانی ، رخداد جمعی است و برای رویدادهای خوب نیاز به اهتمام همگانی دارد.

کانون رامسر مفتخر به همراهی ها سازمان‌ها و نهاد از یک سو و همدلی والدین و گروه‌های فعال کودک از سوی دیگر است. درهای کانون به روی تمام آنانی که با تمام وجود و بدون تکلف و توقع برای آینده می‌اندیشند، باز است. و  همه ما سوار بر یک کشتی هستیم. در جای جای این کشتی با یک هم‌افزایی جمعی می‌توانیم به سمتی که منافع پایدار و تحقق حکمرانی هوشمند است، پیش برویم.

دغدغه اصلی شما چیست؟

بزرگترین چالش این روزها امید آفرینی در نسل کودک و پرورش انسانی مناسب برای زندگی در دنیای آینده است. کانون ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های ماندگار با پیشینه تارخی خود دارد . عطر کیارستمی‌ها و احمد رضا احمدی‌ها در آن جاریست . اما بزرگ‌ترین مساله، تخصص مربیان همراه با تعهد و قدر سپاسی مالی و رفتاری از مربیان توسط سازمان است.

اما باور دارم  که کار برای کودکان با دستور و شیوه نامه و ارایه گزارش امکان پذیر نیست. کار کودک در آخرین روستای کشور با اولین لبخند و تپیدن قلب، ماندگار است .

فعالیت آیده شما پیرامون چه مبحثی در کانون است؟

دو رویداد ماندگار در راهبرد مرجعیت کانون و چابک سازی سازمانی در حال اجرا می‌باشد که مطمئن هستم مربیان و کودکان با مشارکت خود می توانند ضمن ارتقای عملی و کاربردی خود، بیش از پیش کانون را به اهداف عالیه خود نزدیک کنند. در آینده نزدیک فراخوان‌ها تدوین و ارسال می ‌شود که از نخستین و منحصر به فردترین رویدادهای کودک و مربی محور است که شاهد آن خواهیم بود.  

کار برای کودک دستوری نیست، کار کودک در دورترین روستاهای کشور با اولین لبخند و تپیدن قلب، ماندگار است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =