کانون به دنبال معرفی همدان در سطح ملی و بین المللی است

مدیر کل کانون در دیدار با معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: در کانون به دنبال این هستیم که بچه های استان همدان سنت، فرهنگ، آیین و هر آنچه میراث گذشتگان ما در این دیار است را خوب بشناسند و  همدان را در سطح ملی و بین المللی معرفی کنیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودک ونوجوان استان همدان، معصومه ابراهیمی با محمد رضا خلجی، معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان دیدار کرد.

در این دیدار مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با بیان اینکه کانون تنها مرکز تخصصی کودک و نوجوان در سطح کشور است، گفت: در سطح استان همدان 31 مرکز ثابت، 10 کتابخانه سیار که کتابها در داخل ماشین قرار گرفته و به روستاهای تحت پوشش برده می شود و 3 کتابخانه پستی دارد.

وی با اشاره به رویکرد کانون با موضوع هویت سازی برای کودک و نوجوان از طریق فعالیت های کانون ادامه داد: در کانون به دنبال این هستیم که بچه های استان همدان سنت، فرهنگ، آیین و هر آنچه میراث گذشتگان ما در این دیار است را خوب بشناسند و  همدان را در سطح ملی و بین المللی معرفی کنیم که البته در این مسیر به کمک و یاری اداره کل میراث فرهنگی نیاز داریم.

مدیر کل کانون به برگزاری دوسالانه هنرهای تجسمی در همدان برای اولین بار در کشور اشاره کرد و گفت: میراث می تواند در این مسیر راهنما و راهگشای کانون باشد تا این همایش در سطح ملی به بهترین نحو برگزار شود.

وی با بیان اینکه ما به دنبال به کارگیری والدین در فضای کانون هستیم، تصریح کرد: ارتباط بین والدین و کانون بسیار مورد تأکید ماست و این مشارکت در ترغیب کردن بچه ها برای حضور در کانون و استفاده از کتاب و کلاس های کانون بسیار موثر است.

در ادامه این دیدار معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به ارتباط تنگاتنگ بین کانون و میراث فرهنگی از دیرباز اشاره و اظهار کرد: میراث فرهنگی همدان با توجه به موقعیت جغرافیایی و نسبت جمعیتی در کشور به طور میانگین رتبه اول را دارد.

وی افزود: همدان دو شهر جهانی، شهر جهانی سفال و سرامیک لالجین و شهر جهانی مبل و منبت ملایر را در کارنامه خود دارد و در کشور تنها استانی هستیم که دو شهر جهانی داریم.

خلجی با بیان اینکه استان ظرفیت بالقوه ای در حوزه صنایع دستی دارد، گفت: ما در شهرستان لالجین با جمعیت 17 هزار نفر روزانه بالغ بر 2  الی 3 هزار نفر نیروی مهاجرپذیر برای کار در کارگاه های سفال و سرامیک لالجین را داریم.

وی افزود: در شهرستان ملایر، تویسرکان و بخشی از نهاوند کارگاه های متعددی برای تولی مبل و منبت وجود دارد که حتی در روستاهای مختلف این شهرستان ها افراد در کارگاه های خانگی به این فعالیت می پردازند.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بیان کرد: معتقد هستم که گذشتگان و نیاکان ما با توجه به ظرفیت های موجود در مناطق خود در حوزه های مختلف صنایع دستی و هنر مشغول بوده اند مانند گیلم بافی، فرش بافی، قلاب بافی و ... اما امروزه شاهد این نیستیم و خلا داریم.

وی افزود: یکی از علت های ناهنجاری های اجتماعی در سطح جامعه خلا هنر و صنایع دستی در زندگی هاستا خصوصا در فعالیت های روزانه کودکان و نوجوانان.

خلجی با اشاره به اینکه ما به دنبال وارد کردن صنایع دستی و هنر در شاخه های مختلف در میان زندگی خانواده ها هستیم، خاطرنشان کرد: در این راستا همکاری بین کانون و میراث فرهگی می تواند بسیار راه گشا باشد و با همکاری یکدیگر می توانیم قدم های مثبت و بزرگی را برداریم.


 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =