گسترش شاخص‌های فرهنگی از مهمترین رویکردهای کانون در هر منطقه است

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری در سومین روز از سفر خود به استان سیستان و بلوچستان با حضور در برنامه‌های مختلف بر توسعه مراکز سیار در استان‌ها، توجه ویژه به خانواده‌ها و جذب آنان تأکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد فلاح در نشستی رسانه‌ای گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با قدمت ۵۸ ساله و با بیش از یک‌هزار مرکز در سراسر کشور در حال خدمت‌رسانی است تا زمینه‌ی مناسبی برای رشد اجتماعی و فرهنگی کودکان فراهم آورد.

وی ادامه داد: کتاب و کتاب‌خوانی از شاخص‌های توسعه کشورها محسوب می‌شود و باید در تمام مناطق با تشویق و ترغیب اقشار مختلف این مهم گسترش یابد. کانون دارای کتابخانه‌های متعدد به گستره حدود ۴۰ هکتار و بیش از ۱۲میلیون جلد کتاب است.

فلاح تصریح کرد: به منظور ترویج هرچه بهتر فرهنگ کتابخوانی در هفته‌های اخیر توزیع 3میلیون جلد کتاب در مراکز کشور در دستور کار قرار گرفت که سهم سیستان و بلوچستان از این حوزه قابل توجه بود.

گسترش شاخص‌های فرهنگی از مهمترین رویکردهای کانون در هر منطقه است

معاون فرهنگی کانون با بیان اینکه فعالیت‌های مراکز بر اساس فضای مبتنی بر اراده کودکان است اظهار کرد: کانون پرورش فکری با قدمت طولانی در کشور و سیستان و بلوچستان تلاش کرده بهترین خدمات را به فرزندان این دیار در قالب مراکز ثابت، سیار و پستی ارائه دهد.

وی عنوان کرد: یکی از مهمترین رویکردهای کانون گسترش شاخص‌های فرهنگی در هر منطقه است که در این راستا با توجه به ظرفیت شاهنامه‌خوانی در سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی شده این فعالیت ارزشمند به بهترین نحو تقویت شود.

فلاح جامعه مخاطب کانون در کشور را دو و نیم میلیون نفر اعلام کرد و ادامه داد: به دنبال این هستیم که خدمات ارائه شده در مراکز به شکل رایگان به جامعه‌ی مخاطب ارائه شود.

معاون فرهنگی کانون با اشاره به راه‌اندازی شهرهای جهانی کودک بیان کرد: این نهاد در صدد است در کنار توسعه فضای فیزیکی از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌ها برای ارائه خدمات بهتر به جامعه هدف استفاده کند.

گسترش شاخص‌های فرهنگی از مهمترین رویکردهای کانون در هر منطقه است

وی توسعه فعالیت‌های علمی و فناوری، مبانی علوم انسانی و راه‌اندازی مراکز رشد قرآنی و معارف دینی را دیگر رویکردهای پیش روی کانون عنوان کرد و گفت: به منظور محقق شدن این رویکردها تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط امضا شده و برنامه‌های علمی مختلف در زمینه نانو تکنولوژی، هوش مصنوعی، هوافضا، علوم دریایی و محیط زیست در دستور کار قرار دارد.

کاهش تصدی‌گری و افزایش تولی‌گری، توسعه مراکز سیار در استان‌ها، توجه ویژه به خانواده‌ها و جذب آنان، برگزاری رویدادهای جذاب، آموزش نجوم و... از دیگر برنامه‌های مهم در دست اقدام کانون بود که فلاح به آنها اشاره داشت.

وی اظهار کرد: کانون پرورش فکری روزانه 4هزار و ۵۰۰ کلاس در سراسر کشور دایر می‌کند. ماموریت کانون نفوذ هرچه بیشتر و شناخت عمیق‌تر استعدادهای انبوه دانش‌آموزان و کمک به تجلی توانمندی‌ها و رشد استعدادهای کودکان و نوجوانان است.

سپس معاون فرهنگی کانون از ادامه‌ی اجرای طرح کانون مدرسه، با رویکردی ملی در مدارس سراسر کشور خبر داد و افزود: در قالب این طرح فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در مدارس به همت مراکز و مربیان توانمند کانون تقویت خواهد شد.

فلاح با بیان خدمات کانون به کودکان و نوجوانان دارای شرایط خاص، راه‌اندازی نخستین کتابخانه پستی ویژه نابینایان را از دیگر برنامه‌های مد نظر کانون دانست و اظهار داشت: با توجه به جمعیت حدود ۱۵۰هزار نفری کودکان و نوجوانان کم‌بینا و نابینا در کشور این نهاد درصدد است در حوزه کتابخوانی با راه‌اندازی نخستین کتابخانه پستی به رفع نیاز این کودکان کمک کند.

فلاح خدمات کتابخانه‌های سیار را ارزشمند خواند و گفت: در صدد هستیم نیاز جامعه کودک و نوجوان به کتاب و کتابخوانی را در مناطق دور دست و برای همگان فراهم کنیم.

گسترش شاخص‌های فرهنگی از مهمترین رویکردهای کانون در هر منطقه است

تأکید بر نقش خانواده‌ها

همچنین نشست شورای فرهنگی کانون استان سیستان و بلوچستان با حضور معاون فرهنگی و مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری برگزار شد.

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون در این نشست با بیان این نکته که همه‌ی ما در یک صف قرار داریم و باید با هم کوشش کنیم تا مسائل را حل کنیم، گفت: باید برخی شیوه‌های خود را تغییر دهیم تا موفق شویم.

وی ادامه داد: در این مدل، ما باید خودمان را به مخاطب برسانیم نه اینکه منتظر حضور او باشیم و برای توفیق در این زمینه، نقش مربیان بسیار مهم است.

حضور در فضای مجازی و دیجیتال یکی دیگر از برنامه‌هایی بود که فلاح از آن نام برد و ادامه داد: ما چقدر در حوزه‌ی فناوری نقش‌آفرینی کرده‌ایم؟ اگر در این زمینه‌ها فعال نباشیم شکست خورده‌ایم.

فلاح افزود: مخاطب باید پیوسته با ما مواجه باشد و زمانی موفق می‌شویم که در زمینه‌های گوناگون برنامه‌ی موثر داشته باشیم.

گسترش شاخص‌های فرهنگی از مهمترین رویکردهای کانون در هر منطقه است

معاون فرهنگی کانون یکی دیگر از جلوه‌های این تغییر را تمرکز بر روی خانواده‌ها دانست و گفت: باید به سمت خانواده‌ها برویم و آنها را با نظام آموزشی همسو کنیم، زیرا زمانی تغییر در کودک ایجاد می‌شود که پیش از آن پدر و مادر تغییر کرده باشند. کانون باید آنچه را که در پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقش دارد، سامان دهد.

استفاده از همه‌ی ظرفیت‌ها، گسترش دایره فعالیت‌ها و ضرورت تشکیل پرونده شخصیتی برای اعضا و... دیگر سرفصل‌های سخنان فلاح در جمع همکاران بود.

همچنین فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون عنوان کرد: کانون دلگرم به نیروهایی است که با انگیزه در صف مقدم کار فرهنگی فعالیت می‌کنند و ما پیوسته تلاش می‌کنیم وظیفه‌ی خود را در قبال آنان، به مطلوب‌ترین شکل، انجام دهیم.

در ادامه فروهر معدنی به پرسش‌ها و خواسته‌های مطرح شده از سوی همکاران پاسخ داد و به برنامه‌ریزی‌ها برای رفع موانع اشاره کرد.

گسترش شاخص‌های فرهنگی از مهمترین رویکردهای کانون در هر منطقه است

در ابتدای این نشست نیز محمدرضا سالاری مدیرکل کانون استان سیستان و بلوچستان، با ارائه گزارشی از وضعیت نیروی انسانی و کمبود آن در مراکز استان این موضوع را یک مشکل جدی در سطح استان دانست.

توانمندسازی مربیان، یکی دیگر از نیازهای استان بود که محمدرضا سالاری به آن اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به اهداف پرورشی و فرهنگی خود نیازمند آموزش مداوم و موثر هستیم.

وی هم‌چنین وسعت استان و پراکندگی جغرافیایی جمعیت آن را سبب عدم دسترسی کودکان و نوجوانان به خدمات کانون و یک مسأله مهم خواند و توسعه مراکز سیار را به واسطه‌ی بازدهی سریع آن، یکی از ضرورت‌ها در اجرای عدالت فرهنگی عنوان کرد.

سالاری هم‌چنین با برشمردن فعالیت‌های خیران در استان و اشاره به گستره‌ی کار آنان در حوزه کودک و نوجوان، تشکیل یک کارگروه برای ساماندهی فعالیت‌ها و به حداقل رساندن آسیب‌ها را ضروری دانست.

تبدیل وضعیت، انگیزه‌بخشی به همکاران، کمبود کتاب مراکز، وضعیت مراکز فراگیر و... دیگر بخش‌های صحبت‌های سالاری در این نشست بود.

گسترش شاخص‌های فرهنگی از مهمترین رویکردهای کانون در هر منطقه است

در ادامه همکاران در مورد مسائل حوزه خود صحبت کردند و رسیدن به نقطه‌ی مطلوب را علاوه بر تلاش مضاعف، در گرو نگاه ویژه‌ی ستاد دانستند تا ارائه خدمات به به کودکان و نوجوانان باکیفیت‌تر شود.

بازدید از مرکز فرهنگی‌هنری میرجاوه، جلسه با رییس آموزش و پرورش، معاون فرماندار و دیگر مسئولان میرجاوه، بازدید از پایانه‌ی مرزی میرجاوه در نقطه صفر مرزی، بازدید از زائرسرای میرجاوه و جلسه با مسئولان آن، حضور در همایش کودکان عاشورایی و دیدار با خانواده شهدا دیگر فعالیت‌های روز سوم سفر معاون فرهنگی و مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به استان سیستان و بلوچستان بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =