نشست علمی‌تخصصی جستارنویسی در کانون سمنان

نشست علمی‌تخصصی جستارنویسی ویژه مربیان فرهنگی، هنری و ادبی کانون پرورش فکری سمنان در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نشست علمی‌تخصصی جستارنویسی ویژه مربیان فرهنگی، هنری و ادبی مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌همت واحد آموزش و پژوهش استان با دعوت از میثم متاجی داور، مدرس جستارنویسی و کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون مازندران، ظهر شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ در بستر فضای مجازی برگزار شد.

نشست علمی‌تخصصی جستارنویسی در کانون سمنان

متاجی در ابتدای سخنانش با تعریف جستار، انواع آن و تفاوت این نوع نوشتاری با خاطره، مقاله و داستان، اظهار داشت: جستار یعنی روایت + تجربه + هر آنچه که دل‌تان می‌خواهد و به بیانی دیگر، جستار، متنی غیر داستانی درباره‌ی مفهوم یا رخدادی واقعی است که فقط به یک موضوع مشخص می‌پردازد و هدفش طرح دیدگاه شخصی و توجیه موضع‌گیری نویسنده است و مقاله‌ای که به‌جای انتقال اطلاعات صرف، دیدگاه جستارنویس را نسبت به موضوع، شرح می‌دهد.

وی در ادامه‌ی سخنانش، جستار روایی را بهترین نوع جستار دانست و افزود: کانون خاستگاه قصه و قصه‌گویی و کتاب‌های آن، بهترین منابع برای نوشتن جستار است و جستار روایی هم متنی غیر داستانی است که با چاشنی طنزی ظریف، ساختاری ظاهراً نامنظم و گاه به لحنی شبیه زبان شفاهی؛ داستان یا ساختار داستانی را به خدمت خود می‌گیرد و روایت نویسنده از موضوع را ارائه می‌دهد.

متاجی تأکید کرد: در نوشتن جستار به انواع آن کاری نداریم و براساس تجربیات شخصی خود به قصه‌ی خود خط روایت می‌دهیم و آن را به نگارش درمی‌آوریم.

ویترین همه‌ی گونه‌های نوشتاری، زبان است

مدرس جستارنویسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که «خلاقیت در فرم»، «خلاقیت در محتوا» و «خلاقیت در زبان»، سه نکته اساسی برای نوشتن است، تأکید کرد: ویترین همه‌ی گونه‌های نوشتاری، زبان است؛ چون میزان اتصال مخاطب با متن در جستار به زبان ما بستگی دارد و نویسنده جستار بایست به میزان به‌کارگیری زبان معیار، فاخر، محاوره و عامیانه در متن توجه داشته باشد و برای استفاده درست از زبان در نوشتار هم بایست کتاب‌های زیادی ازجمله داستان و... بخوانیم.

نشست علمی‌تخصصی جستارنویسی در کانون سمنان

وی با اشاره به دو بخش جستار مبنی بر «اجزا» و «کلیت» گفت: جستار سه‌گونه است که یا اولویت آن اندیشه است، یا فقط خط روایت دارد یا با خلاقیت و کشف نو همراه است و پرسش در جستار مثل تعلیق در داستان می‌تواند ذهن خواننده و مخاطب را درگیر کند که این پرسش‌ها خیلی‌مهم است.

متاجی اظهار داشت: جستار را بایست اول بسازیم؛ چراکه ساخت جستار به‌عنوان یک ایده و طرح اولیه، مهم است پس ابتدا تجربیات خود را روی کاغذ پیاده کنیم بعد شروع به نوشتن کنیم مثل طرحی که برای کشیدن یک نقاشی در ذهن خود تجسم می‌کنیم.

وی هم‌چنین یادآور شد: استعداد به تنهایی پیش‌برنده نیست؛ بلکه استمرار و تمرین موجب پیشرفت در نوشتن می‌شود و تجربه هرچه نوتر، جذاب‌تر و خلاقانه‌تر باشد جستار هم به‌همان اندازه خواندنی‌تر می‌شود و تفاوت جستارهای برگزیده با سایر جستارها نیز در به‌کارگیری خلاقیت یا همان کشف و شهود است.

نشست علمی‌تخصصی جستارنویسی در کانون سمنان

متاجی در پایان سخنانش ضمن معرفی کتاب‌هایی چون «رها و ناهشیار می‌نویسم»، «پرنده به پرنده»، «خانه بی‌کاغذ» و «مجله ناداستان» و ارائه‌ی دو موضوع پیشنهادی برای نوشتن جستار از مربیان خواست تا مسیر جستارنویسی را جدی بگیرند و بیش‌تر مطالعه کنند.

شهناز دامغانیان کارشناس آموزش و پژوهش کانون سمنان، هدف از برگزاری این نشست را شناسایی مربیان توانمند در این زمینه نوشتاری، عنوان و اظهار کرد: مربیان علاقه‌مند پس از کسب مهارت‌های کافی در جستارنویسی، به نگارش جستارهای مختلف با موضوعات پیشنهادی خواهند پرداخت.

وی افزود: جستارنویسی سبک ادبی جدیدی است که در آن نگارش علمی و ادبی با هم ترکیب شده‌اند و درواقع جستار متن به نسبت کوتاهی است که از لحاظ محتوایی به موضوعی علمی می‌پردازد؛ اما در قالب و فرم از متن‌نویسی علمی فاصله گرفته و با استفاده از نویسندگی ادبی، شیرینی و حلاوت را به مخاطبان خود انتقال می‌دهد.

نشست علمی‌تخصصی جستارنویسی در کانون سمنان

گفتنی است، در بخشی از این نشست، دو نمونه اثر جستارنویسی مربیان کانون استان، ارائه شد و از سوی متاجی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =