آگاهی‌بخشی و دانش‌افزایی رسالت بزرگی است/کانون مرجع مطلق کودکان و نوجوانان

رضامراد صحرایی وزیر آموزش‌وپرورش هم‌زمان با فرارسیدن روز خبرنگار در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جمع خبرنگاران حضور یافت و از مجموعه کانون دیدن کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در ابتدای این نشست که به همت وزارت آموزش و پرورش و به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن تجلیل از خبرنگاران و اهالی رسانه از تحولات رضایت‌بخش و امیدوار کننده در خدمات کانون سخن گفت و خواستار مساعدت رسانه‌ها در انعکاس این اتفاق‌ها و خدمات شد و نوید تاسیس خبرگزاری اختصاصی برای کودکان و نوجوانان را داد. متن سخنان مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست در گزارشی جداگانه تنظیم و منتشر شده و در همین سایت قابل دسترسی است.

کانون مرجع مطلق کودکان و نوجوانان است

معلم نقطه اصلی در آموزش

در ادامه رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش نیز طی سخنانی بیان کرد: تکریم خبرنگار از چند جهت حائز اهمیت است چرا که رسالتش روشن‌گری است و اگر با نیت اصلاح و بهبود انجام شود قدر و قیمت ندارد. وقتی خبرنگاری با تعهد و جسارت به دنبال یافتن حقیقت یک پدیده و رفع مشکل آن است، قطعا وطن و موضوع‌های مرتبط به آن را دوست دارد. از این حیث خودم را قابل مقایسه با خبرنگاران نمی‌دانم چون این جسارت، شجاعت و از خود گذشتگی در همه وجود ندارد.

کانون مرجع مطلق کودکان و نوجوانان است

او گفت: از جهتی دیگر، دانایی به عنوان یک حقیقت هر وقت و هر جا توسعه یابد رشد آن جامعه بالا خواهد بود. امیدوارم روزی در ۱۷ مرداد جلسه‌ای گذاشته شود تا بگویند اگر خبرنگاران نبودند چه آسیب‌هایی وجود داشت. یک بعد از سلامت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه ناشی از کار خبرنگاران است و دستگاهی که اجازه دهد اصحاب رسانه راحت به آن رفت و آمد کنند آن دستگاه اعتماد به نفس دارد، چرا که می‌داند اشکالش را چطور و چگونه برطرف کند، در غیر این صورت خود آن مشکل تبدیل به چالش می‌شود.

کانون مرجع مطلق کودکان و نوجوانان است

وزیر آموزش و پرورش افزود: رسالت آگاهی‌بخشی و دانش‌افزایی رسالت بزرگی است. ما همه در یک چیز مشترک هستیم و آن عشق به وطن و اعتلای آن است. به همین دلیل هم دور هم جمع می‌شویم؛ اگر ما یک ایران عزیز و قوی برای آینده نیاز داریم مسیری جز آموزش و پرورش وجود ندارد. این یک حقیقت است و سیمای آینده ایران با نوشته‌های شما شکل می‌گیرد. اگر به مدارس نگاه کنید آینده ایران را خواهید دید. هر وقت در حوزه کاری خودمان کار می‌کنیم این نکته کلیدی را فراموش نکنیم که برای آینده ایران کار می‌کنیم. همه باید کمک کنند تا آموزش و پرورش مسئله اول کشور باشد و رسانه در این زمینه نقش بسزایی ایفا می‌کند چرا که هر چیزی که مسئله شود انرژی دستگاه روی حل آن مسئله متمرکز می‌شود.

کانون مرجع مطلق کودکان و نوجوانان است

صحرایی با بیان این نکته که آموزش و پرورش سیمای آینده ایران است اظهار کرد: معتقدم نقطه اصلی معلم است و به‌عنوان یک معلم این را می‌گویم، چرا که اگر بهترین محتوای درسی را هم داشته باشید، اما معلم خوبی نداشته باشید فایده ندارد. همه ارکان تعلیم و تربیت در یک نمای مفهومی اگر قرار گیرند قلب آن معلم است و باید شان و منزلت معلم در جای خود قرار گیرد. معلم خوب کسی است که متناسب با آینده کودک را تربیت کند نه وضعیت حال. کرونا به ما نشان داد که دانش منتقل می‌شود اما معرفت منتقل نمی‌شود و آنچه که دانش‌آموز یاد می‌گیرد از کتاب‌ها نیست، بلکه از معلم است. رسانه‌ها نباید اجازه دهند مرجع معرفتی جامعه تغییر کند. اگر به کودک مرجع و نماد خوبی ارائه ندهیم، نمادی پیدا می‌کند که هر چقدر تلاش کنیم دیگر نمی‌توانیم تغییرش دهیم.

کانون مرجع مطلق کودکان و نوجوانان است

او ادامه داد: در حوزه کودک و نوجوان کانون پرورش فکری باید مرجع مطلق باشد و باید از سایران نیز حمایت کند و چشم‌انداز اصلی کانون نیز همین است. از سوی دیگر باید آثاری که تولید می‌کند نیز خوب باشد. کانون باید جریان‌سازی را در مقوله‌هایی که در حوزه تعلیم و تربیت برای ما اهمیت دارد، جزو وظایف مهم خود قرار دهد.

وزیر در خصوص تاسیس شعبه‌های جدید کانون پرورش فکری در برخی نکات کشور نیز عنوان کرد: تاسیس شعبه جدید برای کانون مقتضیات زیادی دارد یعنی یک منطقه باید بگوید به کانون برای تاسیس شعبه زمین می‌دهد و بعد کانون برود آن منطقه شعبه راه‌اندازی کند. گسترش شعبات جزو سیاست‌های ماست، اما داشتن ساختمان لازمه این کار است.

کانون مرجع مطلق کودکان و نوجوانان است

ارائه خدمات فرهنگی به کودکان آسیب‌پذیر

در ادامه فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، گفت: طبق سفارش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) خدمات کانون باید در اختیار تمامی کودکان و نوجوانان در سراسر کشور قرار گیرد. بر همین اساس و براساس وظایفی که کانون پرورش فکری برعهده دارد، طی توافقی که با قوه قضاییه داشتیم، هر کسی که به هر دلیلی در زندان به سر می‌برد، کانون موظف است دسترسی خانواده او را به محصولات فرهنگی افزایش دهد، چرا که سطح آسیب‌پذیری خانواده در جریان این مشکلات بیشتر است و با این اقدام می‌توان جلوی برخی از مشکلات را گرفت. نکته دوم این‌که توافق شد تا پوشش خدمات کانون برای کانون‌های اصلاح و تربیت در سراسر کشور نیز افزایش پیدا کند.

کانون مرجع مطلق کودکان و نوجوانان است

افتتاح اولین سینما تک کودک و نوجوان

محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری نیز در این نشست با اعلام خبر افتتاح سینما دانش‌آموز بیان کرد: یکی از فعالیت‌های کانون پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان است. ما یک سینما ویژه بچه‌های کار خواهیم داشت و به‌زودی نیز اولین سینمای دانش‌آموز کشور را راه‌اندازی خواهیم کرد که تا پایان سال به ۳۰ سالن افزایش خواهد یافت. همچنین به‌زودی آثار خارجی مناسب کودک خریداری و دوبله می‌کنیم تا در این سالن‌ها به نمایش درآیند. امیدواریم اولین سینما تک کودک و نوجوان ایران را راه‌اندازی کنیم. ۱۶ فعالیت برای این سینما تعریف شده است و تلاش داریم تا ذائقه بصری کودکان را افزایش داده و روی آن کارکنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =