کد خبر: 328896
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
بازدید 638
«سمنو گلین» عروسک چند صد ساله در اسدآباد

سمنو گلین یک عروسک چند صد ساله است که در هنگام پخت سمنو در اسفند ماه و همچنین برداشت گندم در فصل تابستان توسط مادربزرگان در شهرستان اسدآباد ساخته می‌شد و کانون پرورش فکری اسدآباد به دنبال زنده کردن خاطرات ساخت این عروسک و آیین زیبای آن است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، یکی از اهداف تعریف شده برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موضوع هویت‌بخشی و زنده کردن سنت‌ها و آداب و رسوم گذشتگان و برقراری ارتباط موثر بین نسل‌ها است تا نسل امروز با فرهنگ، هنر و سنت نیاکان خود بیشتر آشنا شده و با خلاقیت و استفاده از ابزارهای امروز به اجرا، معرفی و نمایش آن‌ها بپردازند.

ویژه برنامه نمایش و بازی عروسک "سمنو گلین" یکی از آن آیین‌های زیبایی است که در شهرستان اسدآباد همزمان با فصل برداشت گندم برگزار می‌شده و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از آن خاطره‌ها دارند.

از این رو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان اسدآباد به دنبال زنده کردن این سنت در کانون بوده و ما بر آن شدیم تا با مربی مسوول مرکز شهرستان اسدآباد در این خصوص گفت‌وگویی داشته باشیم.

مربی مسوول مرکز شهرستان اسدآباد اظهار کرد: مرکز ما چند سالی به عنوان مرکز تخصصی هنرهای بومی و سنوتی معرفی شده تا به شناسایی و معرفی هنرها و آیین‌های بومی و محلی شهرستان اسدآباد به کودکان و نوجوانان این دیار بپردازد.سمنو گلین عروسک چند صد ساله در اسدآبادمژگان هادی ادامه داد: در این راستا کودکان و نوجوانان باید از ظرفیت پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های خود و تجربیات و هنرهای آنها استفاده کنند و یکی از این اقداماتی که در سال‌های اخیر صورت گرفته اجرای برنامه آیینی و سنتی "سمنو گلین " است.

وی خاطرنشان کرد: سمنو گلین یک عروسک چند صد ساله است که در هنگام پخت سمنو در اسفند ماه و همچنین برداشت گندم در فصل تابستان یکی از خانم‌های سالخورده اقدام به تهیه عروسک از چوب و پارچه می‌کرد و هنگامی که سمنو را روی اجاق می‌گذاشتند دختران جوان دور هم می‌نشستند و روی خود را می‌پوشاندند و عروسک را در وسط جمع خود قرار می‌دادند و مشغول دعا می‌شدند و آرزوهای خود را زمزمه می‌کردند.

سمنو گلین عروسک چند صد ساله در اسدآباد

مربی مسوول مرکز اسدآباد گفت: سپس زن‌های مسن شعری را می‌خواندند که بعد از اتمام شعر هر دختر جوانی که زودتر عروسک را برمی‌داشت در آن سال به آرزویش می‌رسید.

وی افزود: مرسوم بوده که ۷ کاسه سمنو را تقسیم می‌کردند و کسی که از سال گذشته حاجت گرفته بود ۷ دانه بادام داخل سمنو می‌انداخته تا دیگران نیز حاجت خود را بگیرند.

هادی بیان کرد: این آیین در حال حاضر در برخی از نقاط شهرستان به شکل کمرنگ برگزار می‌شود اما در حال فراموشی است.

وی تصریح کرد: از این رو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان اسدآباد دست به اقدامی جدید زده و به دنبال زنده نگه داشتن این آیین زیبا در میان بچه‌ها و مادران آنها کرده است.

سمنو گلین عروسک چند صد ساله در اسدآباد

مربی مسوول مرکز اسدآباد بیان کرد: مراسم درست کردن عروسک سمنو گلین اکنون با توجه به فصل برداشت گندم در شهرستان با حضور اعضا و مادرانشان را کانون برگزار کردیم.

وی افزود: این برنامه بسیار مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفته به طوری که بیش از ۴۰ عروسک توسط اعضا در رنگ‌های مختلف درست شده است.

هادی تصریح کرد: این مراسم زیبا و خاطره‌انگیز در گذشته‌های دور مورد توجه مردم بوده است چرا که سمنو و آش گندم بر پایه گندم و آرد بوده و نزد مردم از حرمت و احترام خاصی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: ما در مرکز ابتدا برای اعضا این آیین را کامل تعریف می‌کنیم بعد بچه‌ها به کمک مادران خود شروع به ساختن عروسک کرده و با آنها بازی می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =