کودکان و نوجوانان مهم‌ترین حافظان منابع طبیعی هستند

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت: کودکان و نوجوانان مهم‌ترین حافظان منابع طبیعی هستند و با توجه به رویکرد جدید کانون در استفاده از ظرفیت والدین و ارتباط با آنها می‌توان بهترین بهره را برای فرهنگ‌سازی گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، صبح امروز مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در دیدار با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری با توجه به ظرفیت گسترده کانون و وجود کودکان و نوجوانان برای فرهنگ‌سازی  در امر محافظت از طبیعت تفاهمنامه امضا کردند.

در این دیدار مدیرکل کانون پرورش فکری کودکانو نوجوانان استان همدان کانون را تخصصی‌ترین مرکز کودک و نوجوان خواند و اظهار کرد: 44 کتابخانه در سطح استان وجود دارد که 33 مرکز ثابت  با 12 هزارجلد کتاب داریم که در این مراکز کودکان و نوجوانان از سن 4 تا 22 با رغبت و علاقه بدون اجبار ثبت‌نام می‌کنند.

معصومه ابراهیمی هژیر افزود: هدف اصلی کانون ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی است و در مراکز ما کتابخوانی همراه با قصه‌گویی و نقد و بررسی کتاب است و در این مراکز کتاب‌های کودک و نوجوان به صورت تخصصی وجود دارد.

وی با اشاره به 62 فعالیت در مراکز فرهنگی و هنری بیان کرد: تمامی کتابخانه‌ها کانون در مناطق کم برخوردار و پایین شهر بوده که خدمات‌رسانی به کودکان و نوجوانان این مناطق در الویت است.

مدیرکل کانون ادامه داد: رویکرد جدید کانون استفاده از ظرفیت والدین و ارتباط با آنها است که کارگاه‌های مختلفی را برای والدین برگزار می‌کنیم و منابع طبیعی می‌تواند از این ظرفیت در جهت آموزش بهره ببرد.

وی با اشاره به  احداث باغ کانون در سامن گفت: فرصت خوبی است که پوشش گیاهی و درختان این باغ کانون با علم و نظارت کارشناسان منابع طبیعی و با توجه به اقلیم آن منطقه صورت بگیرد و یک کار مشترک بین کانون و منایع طبیعی باشد.

ابراهیمی‌هژیر بیان کرد: تاثیرگذاری محیط بر روی بچه‌ها نسبت به گذشته زیاد شده و هر کاری که در این سن انجام بدهیم نتیجه را در بزرگسالی خواهیم دید و تغییر در سن بالا سخت است و باید کار آگاه‌سازی را در همین سن پایین انجام بدهیم.

کودکان و نوجوانان مهم‌ترین حافظان منابع طبیعی

اکران بچه زرنگ یک فرصت برای برگزاری کارگاه‌هایی با موضوع طبیعت 

وی به انیمیشن بچه زرنگ که طولانی‌ترین انیمیشن ایرانی است اشاره و اظهار کرد: این انیمیشن به محیط زیست و حفظ منابع طبیعی توجه دارد و قرار است از مهرماه این انیمیشن در سراسر ایران پخش شود و در کانون بعد از پخش نقد فیلم و کارگاه داریم و می‌توان کارگاه‌های نقد را با کارشناسان منابع طبیعی بعد از نمایش این فیلم برگزار کرد.

در ادامه این دیدارمدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه منابع طبیعی یک سازمان بزرگ و بدون مرز است، گفت: مقام معظم رهبری تاکیدات جدی در بحث منابع طبیعی دارند و ایشان سه برنامه را در هر شرایطی انجام می‌دهند؛ اول پیام برای اجلاس حج و بعد اجلاس نماز و درختکاری و در سال گذشته طبق شعار وزراتخانه 3 نهال کاشتند که این موارد باید مورد توجه ما باشد.

اسفندیار خزایی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری مرتع را زمین می‌بینند، ادامه داد: گاهی یک مرتع را با چندین گونه از بین می‌بریم تا یک گونه مثل گندم برای قوت تولید کنیم.

وی با اشاره به سدسازی ترکیه در سالیان گذشته بیان کرد: همان سدسازی بی رویه باعث همین گرد و غبارهای متعدد در کشورها شده و ایجا دردسر کرده است.

ایران مجموعه‌ای از تمام اقلیم‌های دنیاست

خزایی گفت: ایران مجموعه‌ای از تمام اقلیم‌های دنیا است و ما یک جهان کوچک در سرزمینی به نام ایران هستیم. ایرانی که تنوع بالایی در پوشش گیاهی و حیوانی دارد پس باید حواسمان باشد و همگام با طبیعت راه برویم و آن را دوست داشته باشیم در حالی که ما عقب هستیم حتی از برخی کشورهای همسایه.

وی با اشاره به اینکه ما در تولید کربن طبق آمار فاوو رتبه دهم دنیا را داریم خاطرنشان کرد: ما روی شاخه ای هستیم که داریم آن را ‌می‌بریم و نجات از آن لازمه‌اش حفظ منابع طبیعی است. باید نهال کاشت و نگهداری کرد تا درخت تنومندی شود.

مردم باید پای کار بیایند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان به نقش مردم و به ویژه کودکان و نوجوانان در موضوع درختکاری و حفظ و نگهداری از نهال کاشته شده اشاره و تصریح کرد: درختکاری باید یک طرح مردمی شود و تا مردم پای کار نیایند محکوم به شکست خواهیم بود.

وی با اشاره به کاشت گونه‌های مقاوم در مقابل کم آبی گفت: باید جنگل‌ها را با کاشت نهالهای مقاوم در مقابل کم آبی توسعه داد و این جنگل‌ها اموال عمومی هستند و همه باید به آنها احساس تعلق داشته باشند و بدانند که خود این درختان تولید آب کرده و حافظ آب و خاک هستند.

خزایی بیان کرد: اگر مردم جنگل را متعلق به خود بدانند و نسبت به آن آگاهی و علم داشته باشند از آن محافظت می‌کنند نه اینکه در جنگل با یک کبریت باعث نابودی آن شوند و این فرهنگ‌سازی باید از کودکی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در هر محلی نمی‌شود هر درختی کاشت بلکه باید هر جایی مطالعه شود و استعدادیابی شود؛ من یک شعار دارم که با استفاده از کیفیت اراضی به نیازهای استفاده از آن سرزمین برسیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان به تخریب کوه‌ها و منابع طبیعی در سال‌های اخیر و ساختن خانه‌ها در دل کوه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: جنگل‌های ما که هزاران سال از عمر آنها می گذرد بسیار آسیب‌پذیرند و نیاز به مراقبت ویژه دارند.

کودکان و نوجوانان مهم‌ترین حافظان منابع طبیعی

کانون یک تسهیلگر برای سازمان منابع طبیعی است

وی به نقش تسهیلگر مربیان کانون پرورش فکری برای حفظ منابع طبیعی گفت: کانون پرورش فکری می‌تواند با تولید محتواهای متنوع و با زبان هنر و کودکانه تمامی مطالب این حوزه را به کودکان و نوجوانان آموزش دهند و آنها را تبدیل به همیار طبیعت کنند.

خزایی ادامه داد: باید به کودکان و نوجوانان یاد بدهیم که درختان و جنگل‌ها تنظیم‌کننده حرارات زمین هستند و گردش آب هم به آنها بستگی دارد و درختان برای حیات انسان و سایر موجودات بسیار اهمیت دارد و اگر آنها نباشند نمی‌توان روی این کره خاکی زندگی کرد.

وی به موضوع آبخیزداری اشاره و بیان کرد: در سطح استان 24 هزار سازه آبخیزداری وجود دارد که یکی از مهم‌ترین کارهای آن کاهش دبی سیل و خرابی‌های ناشی از آن است. سیل با ایجاد فرسایش خاک، حرکت سنگ‌های بزرگ وخطرناک و رسوب لای در کف سدها و روخانه‌ها و تولید محلوهایی بسیار ریز برای محیط زیست و انسان نقش تخریبی بالایی دارد.

 خزایی به دستورات دین اسلام در خصوص حفظ طبیعت اشاره و اذعان کرد: پیامبر اکرم در احادیث و روایات بسیاری به حفظ منابع طبیعی و موجودات زنده اشاره کرده‌اند و این باید برای مسلمانان الگو باشد.

در پایان تفاهمنامه‌ای بین کانون و منابع طبیعی بسته شد و طبق این تفاهمنامه قرار شد جلسات توجیهی- آموزشی برای مربیان کانون گذاشته شود، همچنین کانون و منابع طبیعی در برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات مختلف با هم همکاری داشته باشند و یک فرهنگ‌سازی گسترده در میان کودکان ونوجوانان به کمک مربیان صورت بگیرد. نیز قرار شد بازید از حوزه‌های مختلف منابع طبیعی برای اعضا و مربیان کانون فراهم شود تا از نزدیک با موضوع حفاظت از طبیعت و آبخیزداری آشنا شوند.

کودکان و نوجوانان مهم‌ترین حافظان منابع طبیعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =