حمایت ویژه کانون از نوجوانان برجسته ادبی کشور/ لازمه‌ی جدیِ نوشتن و سرودن، دیدن جزئیات است

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کشور در انجمن شاعران نوجوان آفرینش سمنان، لازمه‌ی جدیِ نوشتن و سرودن را دیدن جزئیات برشمرد و حمایت کانون را از فعالان ادبی نوجوان اعلام کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، یک‌صدوسیزدهمین جلسه‌ی انجمن شاعران نوجوان آفرینش کانون پرورش فکری سمنان با حضور فرهاد فلاح معاون فرهنگی و فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون کشور، نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون سمنان، فاطمه مصطفوی‌فر مدیر بخش ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، کارشناسان و مربیان مرکز آفرینش‌های ادبی و ۳۰ عضو نوجوان، پیش از ظهر دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲، پیرامون موضوع ادبیات پایداری، برگزار و پنج اثر اعضا با محوریت ایثار، شهادت و دفاع مقدس، نقد و بررسی شد.

حمایت ویژه کانون از نوجوانان برجسته ادبی کشور/ لازمه‌ی جدیِ نوشتن و سرودن، دیدن جزئیات است

لازمه‌ی جدیِ نوشتن، دیدن جزئیات است

معاون فرهنگی کانون کشور در ابتدای سخنانش ضمن قدردانی از مربیان کانون پرورش فکری برای ایجاد بستر و فضای مناسب با هدف پرورش خلاقیت و برگزاری نشست‌های تخصصی ویژه اعضای کودک و نوجوان به مرور خاطرات عجین‌شده با شعر و ادبیات در دوره‌ی نوجوانی‌اش پرداخت و اظهار داشت: در دنیای حاضر، نهضت آهستگی در حال شکل‌گیری است؛ چون فضای کلی دنیا فضای سرعت است و همه‌چیز با شتاب و تندی همراه است و این سرعت بر زندگی ما غلبه یافته و آن را با مشکل مواجه ساخته است.

حمایت ویژه کانون از نوجوانان برجسته ادبی کشور/ لازمه‌ی جدیِ نوشتن و سرودن، دیدن جزئیات است

فلاح در ادامه افزود: هرگاه یک واقعه و موضوعی پیش آمد بایست دقت کنیم؛ چون سرعت مانع دیدن می‌شود و این سرعت، آسیب‌های بسیار زیادی دارد که مهم‌ترین آسیب این است که جزئیات را نمی‌بینیم و دقت نمی‌کنیم.

وی با بیان این‌که سرعت و ریتم تند زندگی، باعث بی‌دقتی می‌شود، تصریح کرد: سرعت، صبوری فرد را کم می‌کند و دیگر فرد نمی‌تواند مطالعه کند، پس کسی می‌تواند شعر بگوید که جزئیات را دقیق ببیند، کسی‌که بتواند ده دقیقه در جایی در سکوت بنشیند و خوب فکر کند تا شعر بسراید.

فلاح یادآور شد: سبکِ زندگی برای ما است یا ما برای این سبکِ زندگی هستیم دو موضوع متفاوت است که ما بایست بتوانیم آن را مدیریت کنیم.

وی هم‌چنین تأکید کرد: اگر اهل شعر و نوشتن هستیم لازمه‌ی جدیِ نوشتن، دیدن جزئیات است و زاویه دید شاعر هم با دیگران تفاوت دارد؛ چراکه او از منظر دیگری به موضوع پیرامون خود توجه می‌کند.

فلاح در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: شعر یعنی خروجی و ورودی آن موضوعاتی است که شاعر از اطراف خود، دریافت و برداشت می‌کند و با کشف و شهود به سرودن می‌پردازد، پس هرچه مطالعه شاعر، بیش‌تر و عمیق‌تر باشد بی‌شک به خروجی‌های بهتر و مؤثرتری دست می‌یابد.

شاعر بایست اهل دل و مطالعه باشد

معاون فرهنگی کانون کشور به استناد روایتی از امام صادق(ع) تأکید کرد: همه‌ی ارزش و اعتبار شعر، به آن است که در راه صحیح و هدف مقدس و نشر خوبی‌ها و فضیلت‌ها قرار گیرد و شعر بایست مبنا، مضمون، هدف، محتوا، ساختار و چهارچوب داشته باشد و صرفاً ضرب واژه نباشد و شاعر هم بایست اهل دل و مطالعه باشد و ارتباط اجزا را به‌خوبی درک کند؛ چون بدون چهارچوب فکری دیگر شاعر نیست.

حمایت ویژه کانون از نوجوانان برجسته ادبی کشور/ لازمه‌ی جدیِ نوشتن و سرودن، دیدن جزئیات است

وی افزود: همان‌طور که در قصه‌گویی بایست بذر ایمان را در دل کودک بکاریم شعر نیز در واقع دمیدن روح تعهد در انسان‌ها است و شاعر بایست در اثرش، حس مسئولیت‌پذیری مخاطب را افزایش دهد تا غیبت نکردن، بی‌تفاوت نبودن نسبت به مسائل پیرامون، عجولانه قضاوت نکردن و... را در او تقویت کند.

فلاح در ادامه با خوانش شعری به زبان عربی بر فضیلت علم و دانش، تأکید و اظهار کرد: علم و دانش، فضل پروردگار است و فضل پروردگار، به عاصی داده نمی‌شود، حافظه هم فضیلت است و اگر می‌خواهید بماند بایست برای خودتان برنامه‌ریزی کنید، یک سرمایه بیشتر ندارید و آن عمرتان است پس قدرش را بدانید و به راحتی آن را خرج نکنید.

دوران نوجوانی، طلایی‌ترین دوره زندگی

معاون فرهنگی کانون کشور با تأکید بر این‌که دوران نوجوانی، طلایی‌ترین دوره زندگی است که برگشت‌ناپذیر بوده و تکرارپذیر نیست از اعضای نوجوان خواست تا با کیفیت این دوره حساس زندگی را سپری کنند و در خرج‌کردن آن سخت بگیرند، از آنجا که اهل فکر و معنا و مطالعه هستند پس تا می‌توانند دل‌نوشته‌ها و واگویه‌های خود را بنویسند و مطمئن باشند از نوشتن ضرر نمی‌کنند، امید داشته باشند و عجله نکنند و با گذر زمان، همه‌چیز را تجربه کنند و با افراد مؤفق خود را قیاس نکنند؛ بلکه از تجربه زندگی آن‌ها درس بگیرند و صادقانه تلاش کنند تا اتفاق‌های خوبی برای‌شان روی دهد.

فلاح در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: کانون پرورش فکری از فعالان ادبی نوجوان برجسته استان‌ها حمایت می‌کند و طرح ویژه‌ای برای این اقدام دارد.

حمایت ویژه کانون از نوجوانان برجسته ادبی کشور/ لازمه‌ی جدیِ نوشتن و سرودن، دیدن جزئیات است

معدنی نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضا و قدردانی از همراهی کارشناسان و مربیان ادبی مرکز آفرینش‌های ادبی کانون سمنان از نوجوانان خواست تا این در کنار هم بودن را قدر بدانند، از کارگاه‌ها و انجمن‌های تخصصی کانون، بهترین بهره را گیرند، برای نوشتن و سرودن تلاش کنند و در ادامه‌ی مسیر شعر و داستان با راهنمایی مربیان خود، پله‌های ترقی و پیشرفت را سپری کنند تا در آینده به‌عنوان شاعر و نویسنده برای مخاطبان کودک و نوجوان به خلق اثر بپردازند.

گفتنی است، توجه به زبان روز، تصویرسازی‌های به‌اندازه و مناسب، پرهیز از ترکیب‌های کلیشه‌ای و بهره‌گیری از مضامین دفاع مقدس و شهادت متناسب با فهم و درک مخاطب از مطالب بیان شده در این نشست بود و در پایان به تمامی شرکت‌کنندگان یک جلد کتاب اهدا شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =