مردمی بودن و تقویت هویت ایرانی اسلامی رویکرد قصه گویی امسال باشد

حمید رضا خاکشور در نشست جشنواره قصه گویی گفت : در این جشنواره باید از قصصی استفاده شود که بیشتر به سمت مردمی بودن برود و تقویت هویت ایرانی اسلامی از دیگر رویکرد های آن باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی حمیدرضا خاکشور مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان شمالی در جلسه هماهنگی برگزاری بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی عنوان کرد : جشنواره قصه گویی، فرصت مغتنمی است تا اسطوره ها و قهرمانان استان را به کشور معرفی کنیم.

 خاکشور گفت : در این جشنواره می‌بایست از قصصی استفاده شود که به سمت مردمی سازی رفته و تقویت هویت ایرانی اسلامی جزو رویکردهای آن باشد.

وی با اشاره به دلاوری و رشادت های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: شایسته است جشنواره نگرش چند بعدی داشته و نگاهی به سوی شناساندن قهرمانان واقعی کشوری و شهدای شاخص استان چه در دوران جنگ تحمیلی و چه شهدای مدافع حرم به نسل جدید باشد. 

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری تاکید کرد: محور های جشنواره بین‌المللی قصه گویی به نوعی باشد که از همه سلایق استفاده شود و می‌توان مراتبی چون فرهنگ ایثار و شهادت، ترویج آیین های بومی، محلی و مذهبی ، قصه زندگی نامداران ورزشکار، موسیقی و هنرمندان این استان که به بخشی ها در استان مشهور هستند می تواند ایده خوبی برای تولید محتوی و پردازش به آن در جشنواره قصه گویی امسال باشد. 

تجلیل از کسانی که در حوزه های قصه گویی، قصه نویسی،پرده خوانی و نقالی پیشکسوت می‌باشند و همچنین تقدیر از قصه‌ گویان برتر این جشنواره بین‌المللی از دیگر نکاتی بود که مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در این جلسه به آن پرداخت. 

شایان ذکر است در جلسه هماهنگی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی استان، اهتمام و استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی استان مورد تاکید مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بود که در دستور کار قرار گرفت. 

همچنین مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گفت : بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی امسال با هم افزایی دستگاه های اجرایی با رویکرد متفاوتی برگزار خواهد شد .

فرهاد آقا بیگی با بیان اینکه خراسان شمالی ایران کوچک است گفت :خراسان شمالی مهد قصه ، آیین و سنت هاست و به همین دلیل فرهنگ قصه گویی در استان باید عمومی شود.

آقا بیگی با اشاره به اینکه برای ترویج فرهنگ قصه گویی به همت جمعی نیاز داریم افزود: قصه گویی قدرتمند ترین ابزار برای انتقال فرهنگ،ارزش ها و اعتقادات ما از نسلی به نسل دیگر است و مهم ترین هدف ما برگزاری جشنواره ای به صورت عمومی تر و بدست آوردن قصه هایی اصیل و محتوی هایی که در دل مردم ما وجود دارداست.

او با اشاره به جمع آوری و ضبط ۲۰قصه با همکاری کارشناسان میراث فرهنگی استان بیان کرد: هنرمندان بخشی استان با ساز های در دستشان قصه دلاوری ها و فداکاری های نسل های گذشته را بر زبان جاری می کنند.

آقا بیگی یکی از اهداف حوزه قصه گویی و جشنواره قصه گویی را اشاعه امید آفرینی در جامعه دانست و افزود : در حوزه کشاورزی که صنعت اول استان است قصه های الهام بخش و امید آفرین تولید شود همچنین پرورش قصه گویان از دیگر اهداف جشنواره قصه گوییست .

او گفت: امیدواریم با کمک دستگاه ها این فضا در حوزه قصه گویی گسترش یابد و راویان خوبی در این حوزه شناسایی شود.

کارشناس مسئول فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی با اشاره به شعار امسال جشنواره «با قصه لبخند بسازیم» اظهار داشت: جشنواره قصه گویی امسال در بخش‌های «مدرن و کلاسیک»، «آیینی سنتی»، «زبان اشاره» و «۹۰ ثانیه‌ای» برگزار می شود.

نرگس برهمند با اشاره به حذف مرحله منطقه ای در سال جاری گفت : یکی از مهم ترین اهداف در جشنواره قصه گویی ایجاد جریان فرهنگی است که به همین بهانه می توان استعداد های قصه گویی در استان را شناسایی و در مراحل بعد هدایت و آموزش آنان در دستور کار قرار گیرد.

او با بیان اینکه بعد از ارسال و بارگزاری آثار در سایت، برگزیدگان استانی با توجه به درصد شرکت کنندگان انتخاب خواهند شدبیان کرد : در مرحله بعد این برگزیدگان در اجرای حضوری شرکت خواهند کرد و برگزیدگان نهایی بعد از داوری در مرحله استانی در بخش های مختلف طبق سهمیه جشنواره اعلام خواهند شد.

برهمند با اشاره به سهمیه در نظر گرفته شده در بخش های مختلف جشنواره گفت : بزرگسال کانونی در بخش مدرن و کلاسیک دو نفر و در بخش غیر کانونی یک نفر به مرحله کشوری راه پیدا خواهند کرد، در بخش نوجوان سه نفر، در بخش مادر بزرگ پدر بزرگ و بخش آینی سنتی دو نفر و دربخش قصه های زبان اشاره دو نفر سهمیه برای اعزام به مرحله کشوری خوهند داشت.

او با اشاره به اینکه گروه سنی شرکت کنندگان در جشنواره ۱۲ سال به بالاست افزود : محور های امسال جشنواره بخش قصه های قرآنی، دینی و مذهبی ، روایت اراده تحت عنوان قصه ی کار آفرینان و صاحبانان عرصه کار و تلاش  نیز از دیگر بخش های قصه گویی امسال است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =