سفر داستانی اعضای دختر فعال انجمن و کارگاه‌های ادبی به کوچه‌باغ‌های روستا

اردوی اعضای دختر فعال انجمن و کارگاه‌های ادبی مراکز کانون قم با حضور کارشناس ادبی، مربیان ادبی و فاطمه نفری نویسنده نوجوان روز شنبه 18 شهریور ماه با سفر به روستاهای قبادبزن و کرمجگان برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، اردوی اعضای دختر فعال انجمن و کارگاه‌های ادبی مراکز کانون قم با حضور کارشناس ادبی، مربیان ادبی و فاطمه نفری نویسنده نوجوان روز شنبه 18 شهریور ماه با سفر به روستاهای قبادبزن و کرمجگان برگزار شد. 

اعضا در ابتدای این سفر داستانی به همراه نویسنده از کوچه باغ‌های روستای قبادبزن دیدن کردند و در حین پیاده روی و گردش، به کشف صداها، رنگ ها و بوها پرداختند. گفتگو با اهالی روستا و بازدید از یک حمام قدیمی و مخروبه نیز از دیگر بخش‌های جذاب این سفر بود که بچه‌ها در حین آن به دنبال سوژه‌های داستانی خود بودند. 

سفر داستانی اعضای فعال انجمن و کارگاه‌های ادبی در کوچه‌باغ‌های روستا

 در ادامه اردو  اعضا در دل طبیعت در کارگاه داستان‌نویسی شرکت کردند.  نفری ابتدا با اعضا درباره مشاهدات و کشف‌هایشان در این گردش گفتکو کرد و پس از آن کارگاه با مثال‌هایی از کتاب‌ها و فیلم‌هایی که عنصر فضا نقش مهمی در روند داستانی‌ها آنها دارد ادامه پیدا کرد.
فاطمه نفری اشاره کرد: در داستان‌های کلاسیک اغلب فضاسازی‌ها ثابت بودند و توصیف فضا و شخصیت را بدون اینکه داستان پیش برود می‌دیدیم. گویی داستان متوقف شده و فقط فضا یا شخصی را که نویسنده توصیف می‌کند می‌بینیم. اما در داستان های امروز نویسنده‌ها از توصیف متحرک استفاده می‌کنند که در آن داستان در حال جلو رفتن است و توصیف نیز در همان حین هم‌گام با روند داستان، شخصیت‌ها و فضا را توصیف می کند. 

سفر داستانی اعضای فعال انجمن و کارگاه‌های ادبی در کوچه‌باغ‌های روستا

وی در ادامه توضیح داد: برای اینکه بتوانیم زمان و مکان داستان را بهتر توصیف کنیم باید از حواس پنج‌گانه کمک بگیریم. توجه به صداها، رنگ ها، اشیا و.... هر کدام به نوعی فضای مد نظر نویسنده را  در جهان داستان شکل می‌دهد. مثلا وقتی در یک داستان نویسنده از گردسوز، جارو دستی، یا تلفن همگانی برای فضاسازی کمک گرفته متوجه می‌شویم داستان تقریبا مربوط به دهه پیش از ۷۰ است. 

سفر داستانی اعضای فعال انجمن و کارگاه‌های ادبی در کوچه‌باغ‌های روستا

در ادامه اعضا شروع به نوشتن داستانی با توجه به تجربه و مشاهدات خود برای استفاده در فضاسازی داستان کردند.پس از آن آثارشان را خواندند و به نقد و گفتگو درباره آثار پرداختند. نفری آثار اعضا را مورد تحسین قرار داد و به نکاتی برای اصلاح آثار اشاره کرد. 

 در پایان فاطمه نفری توسط اکرم الفخانی کارشناس ادبی استان مورد تقدیر قرار گرفت و عکسی یادگاری پایان بخش این اردوی خاطره‌انگیز شد. 

سفر داستانی اعضای فعال انجمن و کارگاه‌های ادبی در کوچه‌باغ‌های روستا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =