کد خبر: 330174
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
بازدید 197
آسمان اربعین سال ۶۱ هجری بازسازی شد

اعضای انجمن نجوم «آندرومدیای» جیرفت با استفاده از آسمان‌نمای سیار و ابزارهای نجومی آسمان اربعین سال ۶۱ هجری را بازسازی و مشاهده کردند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، انجمن نجوم  مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جیرفت با حضور ۵۰ عضو فعال و همراهی تعدادی از اعضای کانون عنبرآباد، آسمان شب اربعین سال ۶۱ هجری قمری مصادف با چهلمین شب عزای اباعبدالله‌حسین (ع) را  ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ بازسازی و مشاهده کردند.

بنابر این خبر، اعضای انجمن «اندرومدیا» کانون جیرفت روز اربعین امام‌حسین(ع) یعنی ۲۰ صفر سال ۶۱ هجری‌قمری مصادف با اول آذر ۵۹ هجری‌شمسی و ۲۲ نوامبر ۶۸۰ میلادی را همراه با مکان این رویداد که همان موقعیت جغرافیایی کربلاست به نرم‌افزار نجومی دادند و آسمان آن روز خاص را از ساعاتی قبل از غروب خورشید تا نیمه‌شب نظاره کردند.

این در حالی است که، در روز اربعین سال ۶۱ هجری قمری ماه زودتر از خورشید غروب می‌کند و آسمان بی‌حضور ماه، شب بسیار تاریکی را گذرانده است. سرخی غروب خورشید و کرانه آسمان رو به تاریکی به گفته حاضران این رصد نجومی غم و حزن ویژه‌ای را تداعی کرده است.

همچنین، ستاره‌ها عزادار و پای‌کشان یکی‌یکی پیدا می‌شوند و صور فلکی شکارچی، دو پیکر، اسد و ... را شکل می‌دهند. رصد علمی و تخصصی آسمان شب اربعین امام حسین‌(ع) با استفاده از آسمان‌نمای سیار و ابزارهای نجومی مراحل بعدی این فعالیت علمی‌مذهبی را تشکیل داد.

بر همین اساس، در کارگاهی تکمیلی تابلویی از سوی هنرمندان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جیرفت با الهام از آسمان اربعین نقش بست.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان جیرفت در تابستان ۱۴۰۲ کارگاه‌های هنری، علمی و فرهنگی متعددی چون نقاشی، روایتگری قصه‌های عاشورایی، معرفی شخصیت‌های دینی و مذهبی، ساخت دست‌سازه‌های متنوع سفالی، خوشنویسی، نجوم و ستاره‌شناسی و ... را برگزار کرده و با نزدیک شدن به پایان فصل تابستان با هدف مرتبط ساختن آموخته‌های شرکت‌کنندگان در فعالیت‌های تابستانی ویژه برنامه رصد آسمان شب اربعین را برنامه‌ریزی و اجرا کردند.

انجمن نجوم «اندرومدیا» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جیرفت با در اختیار داشتن بزرگترین آسمان‌نمای سیار جنوب شرق کشور از سال ۹۸ با حضور اعضای فعالش رصدها و ویژه‌برنامه‌هایی را به صورت مداوم اجرا می‌کند.

آسمان اربعین سال ۶۱ هجری بازسازی شد

آسمان اربعین سال ۶۱ هجری بازسازی شد

آسمان اربعین سال ۶۱ هجری بازسازی شد

آسمان اربعین سال ۶۱ هجری بازسازی شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =