نشست نقد و بررسی کتاب «سلطان‌هور» برگزار شد

کتاب «سلطان‌هور» نوشته فاطمه جعفرزاده، روایتی از زندگی شهید حسن سلطانی در زرند نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، به مناسبت هفته دفاع مقدس نشست نقد و بررسی  کتاب «سلطان‌هور» نوشته فاطمه جعفرزاده، روایتی از زندگی «سردار شهید حسن سلطانی» با حضور نویسنده کتاب، اکبر خدادادی سرپرست و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری استان، معاون فرماندار، رییس نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرستان، اعضای ارشد انجمن‌های ادبی کانون، کتابداران کتابخانه‌های عمومی، اعضای پایگاه‌های بسیج خواهران، دختران دبیرستان سما و خانواده شهید ۵ مهر ۱۴۰۲ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زرند برگزار شد.

بنابر این خبر، خدادادی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای شهرستان زرند بیان کرد: گاهی هویت یک شهر یا یک سرزمین با نام یک فرد یا افراد تعریف می‌شود و شهرستان زرند با نام شهدای شاخص خود پرآوازه و سرفراز است.

وی با اشاره به خانواده شهید سلطانی که در این نشست حضور داشتند گفت: صاحبان اصلی این نظام اسلامی خانواده شهدا هستند که بی‌ادعا و مومن پای کار ایستاده‌اند و ما باید برای حفظ و حراست از کشور ادامه‌دهنده راه شهدا باشیم.

 سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان با تمجید از نویسنده کتاب سلطان هور گفت: نگاه ویژه شهدا باعث شده است که با کتابی ارجمند روبرو باشیم. وی از حاضران خواست که رسانه کتاب‌های دفاع مقدس باشند و به توزیع و معرفی کتاب یاری رسانند.

در ادامه این نشست فاطمه جعفرزاده نویسنده کتاب درباره انتخاب نام کتاب تشریح کرد: «هور» منطقه تالابی وسیعی است که قسمتی از آن در خاک ایران و قسمتی در خاک عراق قرار گرفته است و شهید حسن سلطانی مدت طولانی در این منطقه مستقر بوده و شنا و زبان عربی را آموخته است. همچنین تسلط روی موقعیت‌ها و شناسایی آب‌راه‌های مختلف منطقه هور به تدریج لقب «سلطان‌هور» را از آن او کرده است.

جعفرزاده در مورد ارایه اطلاعات و جزییات خوب در این کتاب گفت: شناخت و تحقیقات گسترده‌ای در مورد شهید و زندگی او انجام دادم. همچنین محتوای مناسبی دیگر دوستان در اختیار من قرار دادند و مصاحبه‌هایی با خانواده و دوستان شهید انجام شده بود. همچنین بعد از تکمیل کتاب متن داستان در اختیار همرزمان و خانواده شهید قرار گرفت تا راستی‌آزمایی نهایی انجام شود و موردی به اشتباه درباره شهید و واقعیت ثبت و منتشر نشود.

وی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان در قصه‌های دفاع مقدس از تخیل استفاده کرد اظهار داشت: نه تنها در قصه‌های دفاع مقدس حتی در قصه‌های قرآنی و عاشورایی هم تا جایی که لطمه‌ای به اصل واقعیت وارد نشود می‌توان از تخیل برای جذابیت واقعیت استفاده کرد ولی در اصل اتفاق نباید اغراق و مبالغه به شکلی که در آینده به شخصیت‌سازی و خیال‌بافی متهم شویم وارد شود.

تقدیر از خواهران شهید پایان‌بخش این نشست ارزشمند بود. فاطمه جعفرزاده بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان است و در دوران خدمت خود سمت‌های مربی و کارشناس آفرینش‌های ادبی، کارشناس مسئول آفرینش‌های فرهنگی و معاون فرهنگی کانون استان را داشته است.

یادآور می‌شود، «سلطان هور» اولین اثر از مجموعه چند جلدی «سرداران زراوند» حاوی داستان پرماجرای حیات طیبه شهید حسن سلطانی، شخصیت رازآلود یک سرباز گمنام واحد اطلاعات و عملیات از تولد تا شهادت است که از سوی انتشارات عصر بصیرت در سال ۱۴۰۱ با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به چاپ رسیده است.

نشست نقد و بررسی کتاب «سلطان‌هور» برگزار شد

نشست نقد و بررسی کتاب «سلطان‌هور» برگزار شد

نشست نقد و بررسی کتاب «سلطان‌هور» برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =