کد خبر: 332327
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
بازدید 104
شیوه‌های قصه‌گویی قرآنی و مذهبی برای طلاب تشریح شد

نشست آموزش قصه‌گویی با موضوع «قصه‌های قرآنی و مذهبی» از سوی نجمه‌خاتون خداترس برای طلاب حوزه علمیه خواهران و مبلغان طرح امین بردسیر و تعدادی از مربیان پیش‌دبستانی شهر کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، نشست آموزش قصه‌گویی با موضوع «قصه‌های قرآنی و مذهبی» از سوی نجمه‌خاتون خداترس معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان برای طلاب حوزه علمیه خواهران و مبلغان طرح امین ۳۰ مهر ۱۴۰۲ در مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون بردسیر و ۴ مهر ماه برای تعدادی از مربیان پیش‌دبستانی شهر کرمان برگزار شد.

بنابر این خبر، در این نشست که ضرورت و کارکردهای تربیتی و پرورشی قصه‌گویی دینی و قرآنی مورد بحث قرار گرفت خداترس گفت: « برای اینکه بتوانیم مفاهیم اخلاقی و تربیتی را به کودکان و نوجوانان انتقال دهیم باید با زبان خودشان سخن بگوییم. یکی از روش‌های آن قصه‌گویی است. قصه‌ها در ورای ظاهر ساده به غایت سرگرم کننده و بنیادی خود روایت‌هایی هستند که از پشت پرده به اسرار و رموز بزرگ زندگی انسان می پردازند و از لحاظ محتوای پنهان داری یک معنای پنهان است که باید پنهان بماند تا تاثیر گذار باشد.»

وی افزود: «اوج جایگاه معنوی قصه‌گویی در قرآن کریم، کتاب هدایت و انسان‌سازی نمود پیدا می‌کند و علاقه وافر کودکان و نوجوانان به قصه، قالب جذاب و مناسب و زبان ساده‌ای که در طرح معارف دینی دارد سبب می‌شود تا بخش عمده تعلیم و تربیت دینی کودکان و نوجوانان از این رهگذر انجام پذیرد. »

خداترس اضافه کرد: «در قصه‌گویی انتقال مفاهیم از طریق رمزگشایی ناهوشیارانه تصاویر ذهنی صورت می‌گیرد و پرورش مبتنی بر قصّه در قالبی مأنوس و غیرتهدید کننده باعث افزایش آگاهی و بینش می‌شود و اینجاست که تاثیرات عمیقی را شاهد خواهیم بود. این مفاهیم و آموزه‌ها باید در لایه‌های زیرین قصه پنهان شود تا کودک پس از رمزگشایی قصه و پردازش ذهنی کشف کند و به صورت غیرمستقیم پیام آن را دریافت کرده و در تربیت، پرورش و ذهنیت او اثرگذار باشد. لذا نگاه و زاویه جدید، نوپردازی و خلاقیت در بیان فاخر و هنرمندانه قصه‌های دینی و مذهبی با حفظ سندیت تاریخی آنها باید مورد عنایت خاص قرار گیرد.»

ساختار قصه‌ها، نحوه شروع و پایان، تغییر صدا و لحن، فن بیان و زبان بدن، بهره‌گیری از ابزار و پوشش مناسب در قصه‌گویی و معرفی منابع قصه‌های مذهبی از دیگر موضوعات این نشست بود.

شیوه‌های قصه‌گویی قرآنی و مذهبی برای طلاب تشریح شد

شیوه‌های قصه‌گویی قرآنی و مذهبی برای طلاب تشریح شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =