قصه‌ها ارتباط مستقیمی با نشاط اجتماعی دارند

مدیرکل کانون استان اردبیل گفت: قصه‌گویی فعالیتی است که همیشه مورد توجه و علاقه عموم افراد جامعه خاصه کودکان است و پیام‌های تربیتی نیز به همراه دارد؛ بنابراین برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی با ارتقای سطح نشاط اجتماعی، پویایی جامعه را رقم خواهد زد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ملیحه ملک‌زاده، ضمن بیان اینکه قصه و قصه‌گویی در نظام تعلیم و تربیت جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: قصه‌گویی به‌عنوان یک ابزار تربیتی آموزه‌های اخلاقی، هنجارها و ارزش‌های یک جامعه را در انسان‌ها به‌خصوص کودکان نهادینه می‌سازد. خداوند متعال نیز در قرآن کریم با همین شیوه قصه‌گویی، انسان را به تفکر و عبرت‌آموزی دعوت می‌کند؛ بنابراین قصه و قصه‌گویی در نظام تعلیم و تربیت از جایگاه ویژه برخوردار است.

وی افزود: قصه‌گویی میراث کهن فرهنگی و بخشی از هویت ملی ماست. کانون با ۲۵ سال سابقه برگزاری جشنواره و بیش از نیم قرن فعالیت کتابخانه‌ای، پرچمدار قصه‌گویی در کشور است. طبیعی است با چنین سابقه‌ای، این گنجینه تجربه و تخصص باید استمرار یابد و چه چیزی بهتر از جشنواره که پس از سالیان سال، اکنون به برند تبدیل شده و کانون به واسطه آن در نگاه مسئولان فرهنگی کشور بهتر شناخته می‌شود.

ملک‌زاده از اهمیت برگزاری این جشنواره در سطح استان‌ها گفت: قصه‌ها ارتباط مستقیمی با نشاط اجتماعی دارند و فعالیتی هستند که همیشه مورد توجه و علاقه عموم افراد جامعه خاصه کودکان است و پیام‌های تربیتی نیز به همراه دارند؛ بنابراین برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی با ارتقای سطح نشاط اجتماعی، پویایی جامعه را رقم خواهد زد. مرحله استانی جشنواره فرصت خوبی برای حضور علاقه‌مندان به قصه‌گویی ایجاد می‌کند که با هم رقابت کنند. علاوه بر این، قصه حاوی مضامین ارزنده تربیتی است که کودکان و نوجوانان به واسطه اجرای زنده مربیان, تأثیر زیادی از آن می‌گیرند و قطعا با برگزاری جشنواره این اثرگذاری بر تعداد بیشتری از مخاطبان صورت می‌گیرد. در کنار این‌ها در تغییر نگاه مسئولان به کانون و جایگاه بالای آن در تربیت دانش‌آموزان نیز بی‌تأثیر نبوده و نخواهد بود.

رئیس جشنواره قصه‌گویی استان اردبیل، برنامه‌های این استان برای تحقق هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی جشنواره قصه‌گویی را این‌طور برشمرد: برای عمومی‌سازی قصه‌گویی کارگاه‌های قصه‌گویی با حضور والدین به‌خصوص مادران علاقه‌مند برگزار و زنگ‌های قصه‌گویی ازسوی مربیان برای اعضای کانون اجرا می‌شود. علاوه‌بر این، قصه‌گویی یکی از فعالیت‌های مد نظر در جشن‌ها و مراسم مختلفی است که از سوی کانون اجرا می‌شود و دعوت و تکریم از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های قصه‌گو در برنامه‌های کانون یکی از برنامه‌های این اداره‌کل، برای احیای سنت قصه‌گویی است.

وی اضافه کرد: همچنین اجرای کامل و دقیق شیوه‌نامه جشنواره قصه‌گویی، همکاری با سازمان‌هایی مانند بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری، آموزش و پرورش و... از طریق حضور مربیان در برنامه‌های فرهنگی آن‌ها یا دعوت از پیش‌کسوتان این سازمان‌ها برای حضور در مرکز و اجرای قصه مانند حضور جانبازان و آزادگان دفاع مقدس در قالب خاطره‌گویی، تعامل با صداوسیما با هدف قصه‌گویی مربیان در شبکه استانی سبلان، قصه‌گویی مربیان برای مخاطبان خاص در قالب گروه امداد فرهنگی با حضور در مناطق حاشیه و روستاهای محروم استان، آموزش فنون قصه‌گویی ویژه مادران جوان و معرفی سفیران قصه‌گویی از اعضای نوجوان کانون که با گفتن قصه در جمع دوستان و دورهمی‌های خانوادگی، زمینه‌ساز برپایی محفل گرم و صمیمی خواهند بود از برنامه‌های کانون استان اردبیل در عمومی‌سازی این فرهنگ کهن است.

مدیرکل کانون استان اردبیل در پاسخ به این سؤال که «استان اردبیل از نظر گردش‌گری جاذبه‌های بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها طبیعت متنوع آن است. این طبیعت و مردمی که در روستاهای آن زندگی می‌کنند حتما قصه‌ها و باورهای عامیانه و فولکلور شنیدنی‌ای دارند. برای امسال در زمینه بهره‌مندی از قصه‌های آیینی‌سنتی و بومی و محلی این استان چه برنامه‌ای دارید؟» توضیح داد: در زمینه بهره‌مندی از قصه‌های آیینی‌سنتی و بومی و محلی از ظرفیت مربیان خودمان و قصه‌های پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها که معمولا با قصه‌های بومی و محلی در جشنواره شرکت می‌کنند استفاده خواهیم کرد. همچنین برای جمع‌آوری قصه‌های فولکلور و شناسایی قصه‌گوهای توانمند روستایی نیز می‌توان از ظرفیت مربیان کتابخانه‌های سیار و پستی استفاده کرد. هر مربی کتابخانه سیار با ۲۰ روستا در ارتباط است و دو هفته یک بار به هر روستا مراجعه دارد.

ملک‌زاده در پایان تصریح کرد: ذکر این نکته هم ضروری است که در این حوزه کار را نباید منوط به جشنواره کرد و برای حفظ این قصه‌ها به عنوان میراث گران‌بهای فرهنگی باید همواره برنامه‌ریزی و تلاش کنیم.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =