هر انسانی برای خوب‌زیستن به قصه نیاز دارد

رئیس جشنواره قصه‌گویی کانون استان همدان گفت: اگر افسانه‌ها و قصه‌های ملل مختلف را بررسی کنیم می‌بینیم که خیلی از مطالب درست زندگی‌کردن در آن قصه‌ها با توجه به آداب و رسوم و فرهنگ آن ملت بیان شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، معصومه ابراهیمی‌هژیر، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان درباره اهمیت برگزاری جشنواره قصه‌گویی گفت: قصه‌گویی یکی از بهترین ابزار آموزش و حتی پرورش است و مستند آن، کتاب ما مسلمانان، قرآن است و خداوند بزرگ‌ترین و راستگوترین قصه‌گو بوده است؛ زیرا تمام مطالب تعلیمی و آموزشی به انسان را از طریق قصه در آیه‌های و سوره‌های قرآن بیان کرده است. برای مثال زیباترین قصه در قرآن داستان حضرت یوسف(ع) و حضرت موسی(ع) است که در دل آن‌ها هزاران هزار مطالب تربیتی و راه و روش زندگی وجود دارد که هیچ‌گاه کهنه نشده و در همه دوره‌ها و زمان‌ها قابل استفاده است.

وی افزود: قصه‌گویی از دیرباز در تمام ملت‌ها و سرزمین‌ها دارای اهمیت بوده و اگر افسانه‌ها و قصه‌های ملل مختلف را بررسی کنیم می‌بینیم که خیلی از مطالب درست زندگی‌کردن در آن قصه‌ها با توجه به آداب و رسوم و فرهنگ آن ملت بیان شده است. پس هر انسانی برای خوب‌زیستن و خوب‌ماندن به قصه نیاز دارد. قصه و داستان افرادی را که راه کج رفته‌اند خیلی شنیده‌ایم که با شنیدن و درک یک قصه و روایت، متحول و زندگی‌شان زیرورو شده است و مسیر درست زندگی را انتخاب کرده‌اند.

ابراهیمی‌هژیر در ادامه گفت: البته باید این را هم گفت که هر قصه و داستانی ماندگار نیست؛ بلکه قصه‌ای جاودانگی و ماندگاری دارد که همراه با خلاقیت و نیاز انسان بیان شود و به جان و دل بنشیند. داستان سعدی هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود. وقتی آن را می‌خوانی گویا برای امروز گفته شده است؛ زیرا نویسنده برای آن فکر کرده است. پس جشنواره قصه‌گویی یک روش برای بیان و تکرار همین قصه‌های ماندگار است تا به نسل جدید منتقل و برای بزرگسالان تکرار شود. جشنواره قصه‌گویی می‌خواهد از طریق قصه‌ها و ازسوی افراد مختلف سطح جامعه از کودک و جوان و پیر، فرهنگ و هنر و آداب و رسوم کشورمان ایران و همه قومیت‌ها و زبان‌ها را برای دیگران معرفی کند. جشنواره قصه‌گویی می‌خواهد ریشه‌های فرهنگی و هویت ایرانی و اسلامی را برای کودکان و نوجوانان نهادینه کند؛ زیرا آن‌ها میراث‌دار این کشور خواهند بود.

مدیرکل کانون استان همدان امتیاز و اهمیت ویژه‌تر برگزاری این جشنواره در سطح استان‌ها را این‌طور برشمرد: وقتی اقدامی فرهنگی در سطحی گسترده‌تر و فراتر از پایتخت انجام می‌گیرد و شکل سراسری پیدا می‌کند، مشارکت بیشتر شده و مردم آن را متعلق به خود می‌دانند و سطح همکاری بالا می‌رود. وقتی مردم در شهرها و استان‌های مختلف می‌بینند و می‌شنوند که قصه‌ای از شهر و دیار و فرهنگ و زبان و لهجه آن‌ها بیان شده است، لذت می‌برند و درگیر این موضوع می‌شوند. بنابراین معرفی زیست‌بوم هر استان، اولین نتیجه برگزاری این جشنواره در سطح کشور و هر استانی است. همچنین مشارکت مردم و کشف استعدادها و رشد و بالندگی کودکان و نوجوانان از دیگر نتایج برگزاری جشنواره در سطح استان‌هاست. علاوه‌بر این‌ها می‌توان گفت برابری و رعایت عدالت فرهنگی برای شرکت همه کودکان و نوجوانان از سراسر کشور حتی از دورافتاده‌ترین روستاها و دل چادر عشایر از دیگر نتایج آن است.

وی در توضیح برنامه‌های کانون استان همدان برای تحقق هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی جشنواره قصه‌گویی بیان کرد: رایزنی با صداوسیمای استان همدان برای اجرای قصه‌گوهای برتر در شبکه تلویزیونی و رادیویی استان، برگزاری مهرواره‌های انجمن قصه‌گویی و برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع‌های اختصاصی برای عموم مردم، پدران، مادران، دانش‌آموزان و علاقه‌مندان به حوزه کودک و نوجوان همچون مهرواره قصه‌گویی زندگی شهدای استان همدان، مشارکت با نهادها و سازمان‌ها و مراکز فرهنگی دیگر مانند مشارکت با کانون «سنگرسازان بی‌سنگر» که ما روایت آنها را به قصه تبدیل کردیم و برای اولین‌بار در کشور اجرا شد و بسیار مورد استقبال کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها قرار گرفت.

معصومه ابراهیمی‌هژیر در پاسخ به این سؤال که «این استان از نظر تاریخی نام آشنایی دارد، کودکان و نوجوانان در کتاب‌های درسی با هگمتانه آشنا می‌شوند؛ اما در قصه‌های امروز قصه‌گویان همدانی، روایت تاریخ این استان چه جایگاهی دارد و چقدر تاکنون کار شده است؟» عنوان کرد: در این بخش، بیشتر بر گویش، ضرب‌المثل‌ها و بیان اصطلاح‌های همدانی کار شده و آداب و رسوم در دل قصه‌ها پردازش و بیان شده است؛ اما این استان جا برای کار بسیار دارد؛ زیرا همدان تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی است و در دیداری که با مقام معظم رهبری برای کنگره 8هزار شهید داشتیم فرمودند: «همدان مرکز تمام ارزش‌های تمدنی کشور است.». این صحبت از طرف رهبر برای ما که متولی کار فرهنگی هستیم خیلی بزرگ و عظمت‌دار است و باید روی آن بسیار کار کنیم و این ارزش‌های تمدنی را در قالب قصه برای نسل امروز همدان و کشور معرفی کنیم که به این شهر خود افتخار کنند و با جان و دل همدان را نه به کشور، بلکه به تمام دنیا معرفی کنند.

رئیس جشنواره قصه‌گویی کانون استان همدان نظر خود را درباره بخش جدید جشنواره امسال که روایت قصه کارآفرینان و کسب‌وکارهاست این‌طور ارائه داد: قصه‌گویی در کنار لذت‌دادن به مخاطب باید سبب افزایش هوش اجتماعی و مهارت‌های زندگی او شود تا خودش را بیشتر بشناسد. امسال با توجه به شعار سال، قصه کارآفرینان به جشنواره قصه‌گویی اضافه شده است که اگر درست و جامع به آن پرداخته شود باعث خودشناسی و دگرشناسی مخاطب خصوصا نوجوان و جوان ما شده و باعث تقویت روحیه امید و ایمان در جامعه می‌شود. در این بخش می‌توان به‌خوبی تحول شخصیت قصه را محور خلق قصه قرار داد و حوادث خارق‌العاده را که از امتیازهای قصه‌گویی است روایت کرد. مربیان ما با بهره‌مندی از خلاقیت‌های فردی، داستان زندگی کارآفرینان را پردازش و به قصه تبدیل می‌کنند و در اختیار نوجوانان برای روایت آن قرار می‌دهند. مربیان کانون همدان در این زمینه چند کارآفرین را شناسایی کرده و قصه زندگی آن‌ها را شنیده و به صورت قصه درآورده‌اند.

وی در پایان ضمن تأکید دوباره بر مهم‌ دانستن جشنواره قصه‌گویی از سوی همه مسئولان و مردم گفت: جشنواره قصه‌گویی پلی بین گذشته و آینده و خیال و واقعیت است و اگر بخواهیم ایران را به تمام دنیا به عنوان خاستگاه فرهنگ و هنر و علم معرفی کنیم باید نهایت بهره را از این جشنواره ببریم و به مخاطب خود خوراک فرهنگی بدهیم؛ مانند صنعت هالیوود که با فیلم‌های خود، دنیا را مسخ و مطالب خود را در قالب فیلم‌هایش به مخاطب القا می‌کند. جشنواره قصه‌گویی راهی است که ذهن مخاطب را درگیر کند و مهارت‌های زندگی را به او به صورت غیرمستقیم آموزش دهد. من به عنوان رئیس جشنواره قصه‌گویی در استان همدان به دنبال تقویت و رشد قصه‌هایی با موضوع ادبیات پایداری و شهدا هستم و می‌خواهم کودک و نوجوان ما عظمت جنگ تحمیلی و بزرگی شهدا را در قالب قصه‌هایی واقعی بشناسند؛ زیرا معتقدم در این بخش ضعیف هستیم و باید بسیار کار انجام شود. ما کار را شروع کرده‌ایم و بازخورد کشوری از این فعالیت نیز گرفته‌ایم.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =