استفاده از قصه‌گویی برای تقویت وحدت ملی یکی از اهداف کانون است

سرپرست کانون استان کرمان گفت: بخش نامداران جشنواره یکی از بهترین تصمیم‌های اتخاذ شده است؛ زیرا استفاده از قصه‌گویی برای تقویت وحدت ملی یکی از اهداف همیشگی برنامه‌هایی است که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اکبر خدادادی، جشنواره قصه‌گویی را یکی از بهترین تمهیدها برای ترویج امر قصه‌گویی دانست و درباره نقش خودِ قصه گفت: قصه هم نقش تربیتی دارد و هم روایت‌کننده رویاها و افسانه‌ها و پیشینه فرهنگی یک سرزمین است. ما داشته‌های فرهنگی‌مان را از طریق قصه حفظ می‌کنیم.

رییس جشنواره قصه‌گویی کانون کرمان افزود: از سویی قصه یک بیان هنرمندانه است برای اینکه روایت‌های خودمان را تبلیغ و تبشیر کنیم. در مورد اهمیت قصه همین بس که خودِ خداوند هم از رسانه کتاب و قصه بهره برده است. جشنواره قصه‌گویی را باید جشن، همنشینی و نشستی برای ترویج و تقدیر از فرهنگ اصیل ایرانی‌اسلامی بدانیم؛ از سویی هم راهی است برای بیان هنرمندانه، می‌تواند یکی از مصادیق جهاد تبیین نیز باشد که ما می‌توانیم از طریق قصه -به گفته مقام معظم رهبری شخصیت کودک ساخته خواهد شد- بتوانیم تمام آن ارزش‌های مدنظرمان را در یک ظرفی بریزیم که این ظرف، زیبایی خودش را دارد، ارتباط را محقق می‌کند و می‌توان به بیانی گفت که یکی از زیباترین و بااصالت‌ترین شیوه‌های ارتباط‌گیری آدمیان از گذشته دور به امروز که همچنان اصالت خودش را حفظ کرده همین قصه‌گویی است.

وی درباره اهمیت برگزاری جشنواره قصه‌گویی در استان کرمان بیان کرد: استان کویری کرمان به عنوان یکی از پهناورترین استان‌های کشور، دارای فرهنگ شفاهی غنی و فرهنگ مردمی بسیار ارجمندی است. قصه‌گویی در کرمان به عنوان یک امر فرهنگی که داشته‌ها را حفظ می‌کند خیلی محترم است. لهجه، گویش و حتی زبان در استان کرمان نشان‌دهنده ظرفیت واژگانی بالا برای شکل‌گیری در یک فرم به اسم قصه‌گویی است. این است که مردم کرمان ذاتا مردمی قصه‌گو هستند و به قصه‌ها اهمیت ویژه‌ای می‌دهند. خوشبختانه احتمالا جشنواره قصه‌گویی از این منظر که آیینه صادق مردم است، امتیاز ویژه‌ای محسوب می‌شود نسبت به سایر فعالیت‌های فرهنگی.

خدادادی در توضیح اینکه بخش جدید جشنواره قصه‌گویی که روایت قصه کارآفرینان است، چقدر به معرفی کارآفرینان و تولیدکنندگان این استان می‌تواند کمک کند؟ گفت: کرمانی‌ها از گذشته دور، مردمی سخت‌کوش بوده‌اند: چه در حوزه کشاورزی و چه در حوزه معدنی. استان کرمان یک استان معدنی هم هست؛ بنابراین به نظرم یکی از زیباترین بخش‌ها که مورد اعتنای این استان قرار خواهد گرفت همین بخش کارآفرینی است که مردم کرمان برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. من معتقدم یکی از معادن کشف‌نشده در استان کرمان همین فرهنگ قصه‌گویی است که باید به سمتش حرکت کرد و به ترویج موضوع‌های آن پرداخت. قصه‌های کارآفرینی باعث خواهد شد هم صاحبان کسب‌وکار بتوانند از این ابزار قصه‌گویی برای تبلیغ محصول خودشان استفاده کنند و هم از سویی دیگر راوی شخصیت‌های بزرگی است که کارآفرینی کرده و زندگی مردم را تسهیل کرده‌اند. علاوه‌بر این، قصه‌های مربوط به کارآفرینی و کسب‌وکار می‌تواند رزق حلال را در بین مردم با بیان هنرمندانه تبلیغ کند. از این منظر این بخش جشنواره دریچه بسیار زیبایی را باز کرده است که کارآفرینان بخش کشاورزی و معدنی استان کرمان بتوانند از آن استفاده کنند تا هم تلاش‌هایشان مورد احترام و اقبال قرار بگیرد و هم به معرفی بپردازند: معرفی سرمایه انسانی و معرفی اقلیم و سرزمین.

رئیس جشنواره قصه‌گویی استان کرمان در پاسخ به این سؤال که «استان کرمان زادگاه شهید سردار حاج‌قاسم سلیمانی است. به نظر می‌رسد قصه‌گویان کرمانی می‌توانند در بخش نامداران قصه‌های جذابی ارائه دهند. نظر شما چیست؟» گفت: استان کرمان به دلیل پروراندن شخصیت بی‌بدیل و شکوهمندی مثل سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی که یکی از مهم‌ترین نمادهای وحدت ملی است، نامدار و نامبُردار شده است. اسطوره می‌تواند نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری قصه‌های مهم و عمیق داشته باشد که حاج‌قاسم یکی از مصادیق مهم این مسئله است. کرمان در این زمینه نامدار و نام‌آور شده است و در این خطه هم به دلیل اینکه قصه‌گوها با روش و منش ارجمندی مثل حاج‌قاسم سلیمانی از نزدیک آشنا هستند، احتمالا روایت‌گر قصه‌های زیباتری باشند. علاقه‌مندی مردم کرمان در این زمینه بسیار بالاست که با روایت قصه این شخصیت ارجمند که با بیان هنرمندانه صورت خواهد پذیرفت، به این مهم کمک کنند تا بتوانند شوق‌آفرینی را در نسل جوان و دوستداران کشور دوباره احیا کنند.

خدادادی در پایان خاطرنشان کرد: قائل به این هستم که بخش نامداران جشنواره یکی از بهترین تصمیم‌ها بوده است؛ به جهت اینکه استفاده از قصه‌گویی برای تقویت وحدت ملی یکی از اهداف همیشگی و همواره همه برنامه‌هایی است که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده می‌شده است. این بخش استفاده روزآمدی از اسطوره‌ها است؛ بنابراین منتظر شنیدن قصه‌های بسیار زیبایی از قصه‌گویان کرمانی درباره حاج‌قاسم باشید. یکی از دلایلش این است که اینجا روایت‌گران بسیاری هستند چه در لشکر ۳۱ ثارالله و چه دوستان حاج‌قاسم عزیز و همرزمان و همراهان که می‌توانند این روایتگری را انجام دهند تا این روایت‌ها بعدها منجر به تولید قصه‌های زیبا در این زمینه شود.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =