قصه کارآفرینان مساوی است با کاشت نهال امید در جامعه

مدیرکل کانون استان زنجان گفت: قصه کارآفرینان یعنی ایستادن در قله‌های پیروزی. نسل کودک و حتی بزرگسال ما به این قصه‌ها و گفتن‌ها نیاز دارد. باید هر روز یکی به ما داستان انسان‌هایی را بگوید که ذره‌ای دست از تلاش و همت برنداشتند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا عیسی‌خانی خانسری، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان، قصه و قصه‌گویی را یکی از ابزارهای آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان دانست و گفت: برگزاری جشنواره‌هایی نظیر قصه‌گویی لازمه جامعه است؛ چرا که در سایه جشنواره قصه‌گویی می‌توان الگوهای فرهنگی تأثیرگذار را به نسل کودک و نوجوان معرفی کرد. از نگاه دیگر، جشنواره قصه‌گویی می‌تواند تقویت‌کننده فرهنگ و هنر مناطق باشد و در شناسایی قصه‌گویان و قصه‌پژوهان نیز تأثیر به‌سزایی داشته باشد؛ درواقع با قصه‌ها روح فرهنگ شفاهی مناطق کشور زنده خواهد ماند.

وی درباره برگزاری جشنواره قصه‌گویی در سطح استان‌ها و اهمیت آن بیان کرد: به‌طور قطع تأثیر مثبتی خواهد داشت؛ چرا که در هر استان و منطقه‌ای فرهنگ ویژه‌ای حاکم است و با برگزاری جشنواره قصه‌گویی می‌توان در تقویت فرهنگ عمومی استان‌ها قدم برداشت و خیلی از مفاهیم را در قالب قصه بیان کرد.

رئیس جشنواره قصه‌گویی استان زنجان در توضیح برنامه‌های کانون این استان برای تحقق هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی جشنواره قصه‌گویی در سطح جامعه گفت: استان زنجان جزو استان‌های فعال در حوزه قصه و قصه‌گویی است و در چند سال گذشته، رتبه‌های ملی و بین‌المللی خوبی کسب و جایگاه ویژه‌ای در بین خانواده‌های زنجانی پیدا کرده است. کانون استان در نظر دارد با برگزاری جشن‌ها و دورهمی‌ها در مناسبت‌های مختلف از جمله شب یلدا، روز ادبیات کودک، اعیاد ملی، مذهبی و...، همچنین تشکیل کارگاه‌های قصه‌گویی ویژه مادران و پدران شاغل در اداره‌ها و سازمان‌ها قدمی در راه عمومی‌سازی قصه‌گویی بردارد. لازم به توضیح است که مجموعه سه‌جلدی «قصه‌های محلی زنجان» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان به چاپ رسیده است. این مجموعه سه‌جلدی شامل قصه‌های مناطق مختلف استان است.

عیسی‌خانی‌خانسری در پاسخ به این سؤال که «ارادت مردم استان زنجان به اهل بیت(ع) به‌ویژه امام حسین(ع) بارز است و عزاداری آن‌ها نمونه‌ای باشکوه از عزاداری است. نقل قصه این عزاداری‌ها از سوی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها برای کودکان می‌تواند هم شنیدنی باشد و هم تعلیمی و تربیتی. نظر شما در این‌باره چیست؟ در حوزه ترویج قصه‌های تربیتی، تعلیمی و دینی کانون زنجان چقدر فعالیت داشته است؟» عنوان کرد: استان زنجان یکی از شهرهای مذهبی ایران است که ارادت مردم آن به ائمه اطهار(ع) به‌خصوص به امام حسین(ع) زبان‌زد عام و خاص است. قطعا نقل واقعه عاشورا و همچنین عزاداری‌ها برای سید الشهدا(ع) با ابزار قصه از زبان دوست‌داشتنی‌ترین افراد خانواده یعنی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها شنیدنی و تأثیرگذار خواهد بود؛ چرا که ما ارادت به خاندان بزرگ اهل بیت را از پدران و مادران خود به ارث برده‌ایم. در دیدار کارکنان و مربیان کانون با مقام معظم رهبری، ایشان توصیه‌های بسیار گران‌بهایی داشتند. یکی از آن‌ها مربوط به تقویت ایمان در کودکان بود: «سعی کنید در این قصه‌گویی و در این کار هنری، اوّلین چیزی را که در کودک ایجاد می‌کنید، ایمان باشد. هیچ‌چیز، معادل ایمان نیست. شما از این بچه، هرچه بخواهید بسازید، باید در او ایمان به وجود آورید. در دل کودکان بذر ایمان بکارید.»

وی در ادامه گفت: قصه امام حسین یعنی همان بذر ایمان، بذر شجاعت، بذر عشق و دوستی میان فرزندان و پدر، قصه امام حسین یعنی صبر، یعنی «یل یاتار طوفان یاتار/ یاتماز حسینین پرچمی» و ما باید با قصه‌گویی در تقویت عنوان شور و شعور حسینی قدم برداریم. این را هم باید یادآوری کرد که زنجان به دیار غواصان دریادل هم معروف است؛ شهری که به دریا راه ندارد اما غواصان دریادل داشت و دارد. آنها هشت سال شجاعانه پای آرمان‌های ایران اسلامی ایستادند و این ایستادن یعنی همان قراردادن امام حسین(ع) به عنوان الگوی فداکاری و ایثار. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان در این مسیر اقدام‌های خوبی انجام داده است؛ از جمله برگزاری نمایشگاه «جامانده از کاروان» (ویژه‌برنامه اربعین) که اساس این نمایشگاه بر پایه قصه و کتابی با همین عنوان بود و در آن، گردهمایی کودکان عاشورایی انجام شد و واقعه کربلا و عاشورا در قالب قصه برای مخاطبان نقل شد.

مدیرکل کانون استان زنجان درباره بخش جدید جشنواره بیست‌وپنجم قصه‌گویی که روایت قصه کارآفرینان و کسب‌وکارهاست، گفت: قصه کارآفرینان یکی از بخش‌های جذاب جشنواره خواهد بود. شنیدن موفقیت افراد کارآفرین و خلاق بسیار شنیدنی خواهد بود.

رئیس جشنواره قصه‌گویی استان زنجان در پایان خاطرنشان کرد: نقل قصه زندگی این افراد باعث ایجاد خودباوری و اعتمادبه‌نفس در کودکان و نوجوانان است. وقتی شما داستان کارآفرین برتر کشور، استان و حتی هم‌محله‌ای خود را غیرمستقیم برای کودک و نوجوان نقل می‌کنی، خودباوری را به او یاد می‌دهی و می‌آموزد که با تلاش و خلاقیت به هر چیزی که آرزویش را دارد می‌رسد، به او انسان‌هایی را معرفی می‌کنی که در راه استقلال کشور قدم‌های زیبایی را برمی‌دارند؛ قصه کارآفرینان یعنی ایستادن در قله‌های پیروزی. نسل کودک و حتی بزرگسال ما به این قصه‌ها و گفتن‌ها نیاز دارد. باید هر روز یکی به ما داستان انسان‌هایی را بگوید که ذره‌ای دست از تلاش و همت برنداشتند. خلاصه اینکه قصه کارآفرینان مساوی است با کاشت نهال امید در جامعه. بی‌حکمت نیست که چندسالی است مقام معظم رهبری تولید را شعار سال قرار داده‌اند و امسال نیز «مهارت تورم، رشد تولید» شعار سال است. تحقق این شعار در سایه همت کارآفرینان و تلاش‌گران عرصه تولید خواهد بود.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =