کد خبر: 332780
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
نگارش مجموعه «کودکی نامداران» ادامه دارد

پرویز امینی نویسنده مجموعه کتاب «کودکی نامداران» از ادامه نگارش این مجموعه درباره کودکی دیگر چهره‌های نامدار ایرانی خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، پرویز امینی نویسنده مجموعه «کودکی نامداران» درباره ایده نوشتن این مجموعه گفت: در گذشته به صورت عملی با کودکان نخبه و هوشمند ایران در سنین پایین در کانون پرورش فکری کار می‌کردیم. همان زمان در مجلات رشد هم درباره نامداران ایران قدیم طی ۷ شماره برای بچه‌ها مطلب نوشتیم و منتشر کردیم. از طرفی در انتشارات سروش درباره دو نفر از بزرگان ایران، ابوعلی سینا با کتاب «بوعلی سینا» و ابوریحان بیرونی با کتاب «چوپان ستاره‌شناس» کتاب منتشر کردم؛ البته یک مجموعه‌ ۱۰ جلدی بود که ادامه پیدا نکرد اما نوشته‌ها هنوز هم در انتشارات سروش موجود است.

وی ادامه داد: بعد از اینکه در کانون کارگاه‌های سواد علمی را راه‌اندازی کردیم به این نتیجه رسیدیم که یک فراز مهم از زندگی یکصد کودک نامدار صد سال اخیر ایران را به بچه‌ها معرفی کنیم تا نگاه و اندیشه علمی آنها تغییر پیدا کند. بنابراین همان طرح را به کانون پرورش فکری اعلام کردیم و درحال حاضر ۱۰ عنوان کتاب از نامداران یکصد سال اخیر ایران منتشر شده است و انشاالله به مرور زمان این عدد به ۱۰۰ عنوان کتاب خواهد رسید.

امینی افزود: ابتدا از پروین اعتصامی شروع کردیم و بعد جناب آقای مهندس چمران، آیت‌الله بهجت، علی حاتمی، طاهره صفارزاده و... و. برای این کار کانون پرورش فکری بسیار تلاش کرد و سپاسگزار کانون هستیم.

این نویسنده با اشاره به مسابقه کتابخوانی «کودکی نامداران» که براساس مجموعه نامداران درحال برگزاری است، تصریح کرد: از ۱۰ عنوان کتاب سه عنوان برای این پویش بزرگ انتخاب شده است و یکی از اهداف آن توجه بیشتر به ادبیات فارسی است. کتاب‌های کودک و نوجوان اگر طی ۱۰ سال آینده بخواهد با همین روند فعلی ادامه مسیر دهد، ادبیات و زبان فارسی در لبه پرتگاه قرار خواهد گرفت. خوشبختانه ما در کانون پرورش فکری در این مجموعه زبان و ادبیات فارسی را به نحو احسن رعایت کرده‌ایم. این مسأله را وظیفه خود می‌دانیم نه اینکه فقط فرازی از زندگی نامداران را معرفی کرده باشیم و این موضوع برای ما اهمیت داشت.

وی با تأکید بر اهمیت نگارش آثار این‌چنینی اظهار کرد: در حال حاضر فضای معنوی و علمی کشور جای کار بسیاری برای این مجموعه‌ها دارد. در دهه ۸۰ وقتی اولین دانش‌نامه علمی آکسفورد ازسوی یکی از ناشران منتشر شد، همه تصور می‌کردند از این کتاب استقبال نمی‌شود، در صورتی‌که استقبال خوبی شد. اما الان دو دهه از آن زمان گذشته است و ما دیگر نگاه علمی بچه‌ها را نداریم. درواقع نگاه علمی، ادبی و فرهنگی که بچه‌های ایران باید داشته باشند دیگر موجود نیست. چون دیگر آن کتاب‌ها چاپ نمی‌شود و یا امثال آن از توزیع چاپ خارج شده است.

نویسنده مجموعه «کودکی نامداران» بیان کرد: متأسفانه به کتاب‌هایی رسیدیم که با نگارش لمپنیسم و بدون قاعده زبان فارسی و اصیل منتشر می‌شود و فروش بسیار بالایی هم دارد. بنابراین ضرورت حمایت از مجموعه‌های این‌چنینی احساس می‌شود. من به عنوان یک کارشناس که ۳۵ سال در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نوشته‌ام و آموزش دادم، در حوزه علم و دانش ادبی ایران و در حوزه کودکان و نوجوانان بسیار احساس خطر می‌کنم.

وی عنوان کرد: کودکان ما بسیار باهوش و علاقه‌مند هستند. امیدوارم که ناشران و نویسندگان ایرانی به این مسأله توجه کنند که ایران فرهنگی کهن دارد و زبانی زیبا با گویش‌های مختلف. حفظ ادب و دانش دنیا متعلق به ایران است. ما در همه علوم جهان سرآمد بوده‌ایم و خواهیم بود و فکر می‌کنم که توجه به این مسأله در آینده باعث سربلندی فرزندان ما می‌شود.
پرویز امینی در پایان صحبت‌های خود از حامد علامتی مدیرعامل، محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید، قاسم سلیمانی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون و همه کسانی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای انتشار و معرفی این مجموعه تلاش کردند، تشکر کرد.

یادآوری می‌شود مسابقه کتاب‌خوانی مجموعه «کودکی نامداران» بر اساس داستان زندگی «العبد؛ من محمدتقی بهجت هستم»، «مرد روزهای سخت؛ من مصطفی‌چمران‌ هستم» و «بانوی شعر فارسی؛ من پروین‌اعتصامی‌ هستم» سه چهره نامدار ایرانی از سوی کانون پرورش فکری در حال برگزاری است.

علاقه‌مندان تا پایان آبان ۱۴۰۲ فرصت دارند این کتاب‌ها را از فروشگاه‌های کانون و پایگاه فروش محصولات کانون به نشانی digikanoon.ir با ۲۰درصد تخفیف تهیه و در مسابقه کتاب‌خوانی «کودکی نامداران» شرکت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =