در جشنواره‌های استانی قصه‌گویی می‌توان فرهنگ بومی هر منطقه را معرفی کرد

مدیرکل کانون استان قزوین گفت: این از مزیت‌های برگزاری جشنواره استانی قصه‌گویی است که استان‌ها می‌توانند فرهنگ بومی و ارزش‌های محلی خود را در قالب قصه بیان کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیدعلی‌اکبر موسوی، درباره اهمیت قصه و قصه‌گویی گفت: به‌طور طبیعی قصه جزیی از فرهنگ مردم ایران است و از سالیان دور به عنوان یک سرگرمی مؤثر و پندآموز در خانه‌های ایرانی‌ها جای داشته و از سوی بزرگ‌ترها برای بچه‌ها گفته می‌شده است. فرهنگ مردم، پند و نصایح آموزنده، راهکارهای درست‌ زیستن و غنای فرهنگی ما در این قصه‌ها وجود داشته و نسل به نسل منتقل شده است. این قصه‌ها فرهنگ و ریشه تاریخی ما را نشان می‌دهند و طبیعی است که ما موظف‌ایم این ‌گنجینه تاریخی را حفظ کنیم و درصدد گسترش آن باشیم.

وی در ادامه از اهمیت برگزاری جشنواره قصه‌گویی گفت: به نظر می‌رسد که جشنواره قصه‌گویی یک محمل خوب است برای اینکه ما بتوانیم این میراث فرهنگی را حفظ و ترویج کنیم و راهی جز این نداریم که از روش‌هایی که مقدور است و امروزه استفاده می‌شود، برای گسترش آن استفاده کنیم؛ بنابراین جشنواره قصه‌گویی یکی از راه‌هایی است که می‌توانیم هم آثار تاریخی خودمان را حفظ کنیم و هم آنها را گسترش دهیم.

رئیس جشنواره قصه‌گویی استان قزوین در توضیح اهمیت برگزاری این جشنواره در سطح ملی و استان‌ها بیان کرد: هر استان و منطقه‌ای یک‌سری شاخص‌ها و ویژگی‌های فرهنگی دارد که کسانی که اهل ادب و فرهنگ و هنر هستند، آنها را برجسته می‌کنند و سعی دارند فرهنگ خودشان را در قالب قصه به تصویر بکشند. به هرحال استان‌ها ظرفیت‌های متعددی دارند؛ مثلا در قزوین ‌جشنی داریم به اسم «پنجاه به در». سال گذشته ما تعدادی قصه داشتیم درباره پنجاه به در و با زبان و لهجه قزوینی هم بیان شدند. این امر طبیعتاً آن فرهنگ را حفظ و نسل به نسل منتقل می‌کند. این از مزیت‌های برگزاری جشنواره استانی قصه‌گویی است که استان‌ها می‌توانند فرهنگ بومی و ارزش‌های محلی خود را در قالب قصه بیان کنند.

موسوی درباره فعالیت‌های کانون استان قزوین در تحقق هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی عنوان کرد: این خیلی مهم است که قصه دوباره به خانواده‌ها برگردد. حضور آن مقداری کمرنگ شده است. سابق بر این، وقتی مادربزرگ‌ها، پدربزرگ‌ها و مادران‌مان می‌خواستند ما را سرگرم کنند خصوصا موقعی که می‌خواستند کمی آرام‌مان کنند ما را دور هم جمع می‌کردند و برایمان قصه می‌گفتند. در آن زمان این کار متداولی بود در خانواده‌ها؛ ولی الان متأسفانه مقداری قصه‌گویی بین خانواده‌ها کمرنگ شده است و باید این فعالیت را به درون خانواده‌ها برگردانیم.

وی افزود: کاری که ما در استان قزوین کرده‌ایم این است که هر جایی که خانواده‌ها حضور دارند و در هر برنامه و مراسمی که کانون برگزار کرده است جشنواره قصه‌گویی را تبلیغ کرده‌ایم. قصه‌گویی جزو برنامه‌های ثابت ماست؛ چرا که می‌خواهیم پدرها و مادرها یادشان نرود که این قصه‌گویی روزی از دل خانواده‌ها بیرون آمده و الان به مربیان رسیده است. همچنین با مدیرکل بانوان استان و با نهادهایی که متولی قصه‌گویی هستند ملاقات داشته و فراخوان جشنواره را در گروه‌های فرهنگی که مادران در آن عضو هستند به طور گسترده اطلاع‌رسانی کرده‌ایم تا به این وسیله بتوانیم آنها را جذب کنیم. وقتی در جشنواره شرکت کنند ناگزیر می‌شوند که قصه بشنوند و بگویند و تمرین کنند. همه این اتفاق‌ها باعث می‌شود قصه‌گویی به عنوان یک آیتم مهم دوباره به خانواده‌ها برگردد. در سال گذشته تعداد زیادی پدربزرگ و مادربزرگ و افراد عادی داشتیم که در جشنواره حضور داشتند و این نشان می‌دهد که قصه‌گویی دارد به آن حالت سابقش برمی‌گردد.

مدیرکل کانون استان قزوین درباره نقش قصه و قصه‌گویی در معرفی بهتر جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی این استان به مردم کشور گفت: این امر عزمی جدی می‌خواهد که یک قسمتش مربوط می‌شود به کانون که متولی امر قصه‌گویی در کشور است. مثلا من و همکارانم در استان قزوین باید بتوانیم برجستگی‌های فرهنگی و مزیت‌های اقتصادی و کشاورزی و هر آنچه را که به عنوان یک محصول یا کالای مهم ارزش و مزیت نسبی دارد، به عنوان یک محصول قابل ارائه برای سایر نقاط کشور و مردم دیگر مناطق در قالب قصه عرضه کنیم. اتفاقا یکی از ویژگی‌های همکاران من در کانون پرورش فکری قزوین همین است که آمدند این اتفاق را رقم زدند؛ مثلا اگر ما دریاچه «اوان» را داریم یا پسته و باقلوای قزوین و غذای ویژه‌اش مثل قیمه نثار وجود دارد، خیلی از همکاران من آمدند این‌ها را دستمایه قصه قرار دادند. اگر در یک منطقه یا بخشی از جامعه، فرهنگ قصه‌گویی نهادینه شده باشد طبیعتاً خود مردم آن منطقه، توانایی ارائه آن برجستگی‌های فرهنگی در قالب قصه را دارند؛ ولی با همه احوال، جشنواره قصه‌گویی یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌تواند این برجستگی‌ها عرضه کند.

سیدعلی‌اکبر موسوی نظر خود را درباره بخش جدید جشنواره قصه‌گویی امسال که روایت قصه کارآفرینان و کسب‌وکارهاست، این‌طور بیان کرد: من خیلی خوشحالم و بسیار موافقم با این کار؛ چرا که انگیزه‌ای می‌شود برای کسانی که می‌خواهند قصه‌گویی کنند. آن‌ها می‌توانند به سراغ افراد موفق بروند و سرگذشت و قصه زندگی آنها را ببینند و بشنوند و این را در قالب یک قصه جذاب بیان کنند؛ به‌خصوص اینکه یک جایزه ویژه برای این بخش درنظر گرفته شده است. یکی از کارهایی که ما می‌توانیم در کانون انجام دهیم این است که به منویات رهبری که شعار سال را هم مرتبط به بحث اقتصاد و تولید درنظر گرفتند، توجه و در قالب کار خودمان به مخاطبان قصه‌گویی ارائه کنیم.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «با قصه لبخند بسازیم» همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =