نشست آموزشی قصه‌گویی با رویکرد قصه‌های دینی مذهبی برگزار شد

نشست آموزشی قصه‌گویی با رویکرد قصه‌های دینی مذهبی صبح روز یکشنبه ۲۱ آبان ماه در بخش جنبی مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کتابخانه کودک مرکز شماره ۹ قم ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و عموم علاقه‌مندان  برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم نشست آموزشی قصه‌گویی با رویکرد قصه‌های دینی مذهبی صبح روز یکشنبه ۲۱ آبان ماه در بخش جنبی مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کتابخانه کودک مرکز شماره ۹ قم ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و عموم علاقه‌مندان  برگزار شد. 

نشست آموزشی قصه‌گویی با رویکرد قصه‌های دینی مذهبی

اسماعیل ذبیحی مدرس قصه‌گویی و از قصه‌گویان برتر کانون پرورش فکری تدریس این دوره را برعهده داشت. 

با توجه به اینکه بیشتر مخاطبان این نشست را دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تشکیل می‌دادند ذبیحی در ابتدا قصه‌گویی و کارکردهای آن را به مخاطبان معرفی کرد تا بتوانند به بهترین نحو از قابلیت‌های آن در تدریس بهره ببرند. 

معرفی پیشینه‌ای از قصه و قصه‌گویی و  معرفی سه رکن اصلی قصه یعنی مخاطب، قصه‌گو و قصه بخش بعدی این نشست بود.  وی همچنین اهداف قصه‌گویی را بدین ترتیب برای حاضران برشمرد:  گسترش زبان ، تقویت تخیل، تقویت حافطه، تقویت عواطف و احساسات، آشنایی با مهارتهای حرکتیُ بیانی و شنیداری  و تقویت حس کنجکاوی. 

ذبیجی تاکید کرد این مهارتها  و ویژگی‌ها که معرفه یک فرد خلاق نیز هست هم برای قصه‌گوی خوبی بودن مورد نیاز است و هم مخاطب خوبی بودن. برای خوب قصه‌گفتن تلاش می‌کنیم این ویژگی‌ها را در شنونده نیز تقویت کنیم و زمینه رشد او را فراهم کنیم. 

نشست آموزشی قصه‌گویی با رویکرد قصه‌های دینی مذهبی

وی در ادامه انواع قصه‌ها را طبقه بندی کرد و قصه‌های دینی مذهبی را به دو دسته قصه‌هایی با مفاهیم دینی مثل دوستی، خیرخواهی و.... و قصه‌هایی که بر مبنای آیات و روایات است تقسیم بندی کرد. در دسته دوم قصه‌ها قصه‌گو لازم است به متن اصلی متعهد باشد اما در دسته اول که بر زنده‌کردن اهلاقیات روایت دارد قصه‌گو می‌تواند از خیال خود برای پرورش قصه بهره بگیرد و آن را متناسب با شرابط سنی مخاطب و شرایط زمانه روایت کند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =