قصه‌گوها می‌توانند با استفاده از تکنیک‌ها و مولفه‌های جذاب کودکان را به قصه‌خوانی و شنیدن قصه هدایت کنند.

سجاد نجفی استاد دانشگاه گفت: قصه‌گوها می‌توانند با استفاده از تکنیک‌ها و مولفه‌های جذاب نمایش‌ها، انیمیشن‌ها و بازی‌های رایانه‌ای کودکان را به قصه‌خوانی و شنیدن قصه هدایت کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان: سجاد نجفی در گفت‌وگویی پیرامون اهمیت قصه‌گویی اظهار داشت: قصه به کودک و نوجوان کمک می‌کند مهارت‌های کلامی خود را تقویت کند و در برقراری ارتباط با دیگران عملکرد مناسبی داشته باشد.  
وی افزود: کودکان در قصه ها زندگی می‌کنند، می‌آموزند، خطاهای خود را اصلاح می‌کنند، تصمیمات مهم می‌گیرند؛ آنها در آینده به راحتی ارتباط اجتماعی با دیگران برقرار می کنند. از حالت تک‌بعدی خارج شده و به ابعاد و جنبه‌های مختلف فکری و فرهنگی توجه می کنند. با گوش سپردن به قصه‌ها علاوه بر افزایش گنجینه لغات و سطح درک و شناخت ذهنی و بصری، حافظه خود را نیز تقویت می‌کنند.  
استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آنها می آموزند که در بزرگسالی چگونه با مشکلات روبرو شوند، تصمیم بگیرند و با دیگران احساس همدلی داشته باشند و از همه مهم تر هویت خود را بهتر درک کنند، بیان داشت: از کارکردهای مهم قصه و قصه‌گویی، افزایش همدلی و درک متقابل افراد از همدیگر است. پدربزرگ و مادر بزرگ‌ها رابطه صمیمی و عاطفی زیادی با کودکان دارند. قصه‌گویی آنها، مهارت همدلی را در وجود کودکان نهادینه می‌کند.
نجفی خاطرنشان کرد: همدلی و صمیمیت ایجاد شده با قصه‌گویی می‌تواند رابطه کودکان را با والدین خویش نزدیک تر کند که کودکان راحتر می‌توانند مشکلات و دغدغه‌های خود را با آنها در میان بگذارند. مشارکت اجتماعی اعضای خانواده برای حل مشکلات بیشتر می‌شود. کودکان در بیان مشکلات(مخصوصا در دوره بلوغ) خود احساس شرم نمی‌کنند و به راحتی با والدین ارتباط برقرار می‌کنند. لحن صمیمی و روایت گرم و پر شور پدربزرگ و مادر بزرگ‌ها در نهادینه کردن مهارت همدلی تاثیر زیادی دارد.
استاد دانشگاه بیان داشت: انتخاب قصه‌های مناسب، روایت جذاب، هیجانی، ماجراجویی و استفاده از شخصیت‌های مشهور و محبوب و اسطوره‌ها به کودکان کمک می‌کند که با اشتیاق به قصه‌ها گوش دهند. قصه‌گوها می‌توانند با استفاده از برخی تکنیک‌ها و مولفه‌های جذاب نمایش‌ها، انیمیشن‌ها و بازی‌های رایانه‌ای کودکان را به قصه‌خوانی و شنیدن قصه هدایت کنند.
نجفی عنوان داشت: روایت خلاق و پرشور، استفاده از تکنیک‌های تصویری، زبان بدن مناسب، خلق شخصیت‌های عجیب و اسطوره‌ای تا حدودی فاصله بین ژانر قصه و دیگر اپلیکشین‌ها و بازی‌ها را کمتر می‌کند. انتخاب موضوعات به روز و مهم زندگی کودکان، چالش‌ها و مشکلات آنها، راه مناسبی برای ترغیب کودکان به قصه و قصه‌گویی است.
وی اضافه کرد: قصه‌ها دربردارنده فرهنگ و آداب و رسوم گذشته است. قصه‌ها سینه به سینه و در میان اقوام و افراد گوناگون دست به دست شده و همواره مفاهیم فرهنگی و سنتی را در دل خود دارد. قصه‌ها در شکل و ساختار کنونی خود به ذهن تکامل نیافته کودک، مانند ذهن بزرگسالان ورود می‌کند و بر آن تاثیر می‌گذارد.  
این استاد دانشگاه گفت: قصه کودک را از درونش آگاه می‌سازد و باعث رشد شخصیت او می‌شود، تمام مفاهیم و آداب و رسوم نهفته در قصه‌ها از طریق هم‌ذات‌پنداری با شخصیت‌های قصه در وجود کودک نهادینه می‌شود. قصه ذهن کودک را آماده پذیرش مفاهیم و مسائل مختلف می‌کند. اگر قصه ساختار و قابلیت بالایی داشته باشد از طریق شخصیت‌ها، روایت خلاق و تکنیک‌های مدرن قصه‌گویی می‌توان فرهنگ و آداب و رسوم در وجود او نهادینه کرد.  
وی ادامه داد: یکی از راه‌های مهم در معرفی و انتقال ویژگی‌های شخصیت‌های تاریخی و اسطوره‌ای، استفاده از شخصیت‌پردازی درونی و غیرمستقیم در قصه‌هاست، قصه بستر مناسبی برای ارائه شخصیت‌هاست و در حقیقت برای معرفی شخصیت‌های مهم و بزرگ هر قوم و ملتی، قصه بهترین وسیله است چرا که کودکان در قصه‌ها زندگی می‌کنند و آنها را باور دارند بنابراین یک شخصیت‌پردازی مناسب و قوی می‌توان در انجام این مهم تاثیر گذار باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =