قصه یک عنصر و گزاره تربیتی است

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: قصه یک عنصر و گزاره تربیتی است که ما نمی‌توانیم از آن چشم‌پوشی کنیم، خداوند برای تربیت و هدایت انسان‌ها از ظرفیت و قالب و تکنیک قصه استفاده کرده است.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، فرهاد فلاح معاون کانون پرورش فکری در آیین اختتامیه بیست‌وپنجمین جشنواره‌المللی قصه‌گویی استان چهارمحال وبختیاری با ابراز خرسندی از حضور قصه‌گویان و علاقمندان به قصه‌گویی اظهار داشت: قصه یک عنصر و گزاره تربیتی است که ما نمی‌توانیم از آن چشم‌پوشی کنیم، خداوند برای تربیت و هدایت انسان‌ها از ظرفیت و قالب و تکنیک قصه استفاده کرده است.

قصه یک عنصر و گزاره تربیتی است

وی افزود: در قرآن ۲۸۶ قصه داریم و خداوند از ظرفیت قصه برای هدایت انسان استفاده کرده و این امر نشان می‌دهد که قصه یک تفنن و یک گزاره زودگذر نیست بلکه یک هنر است و به عنوان یک عنصر مهم تربیتی باید بسیار مورد توجه قرارگیرد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان داشت: قصه هنری است که در گذر زمان از بین نمی‌رود و استفاده از قصه در فضای تربیتی برای رشد و تربیت انسان بسیار اهمیت دارد و آنچه که باعث شده تا قصه مانا باشد و باقی بماند و در همه‌ی گروه‌های سنی از آن استفاده شود همین بُعد تربیتی و حیات‌بخشی آن است.

قصه یک عنصر و گزاره تربیتی است

فلاح تشریح کرد: یک بار دیگر توجه به این مهم را مورد تاکید قرار می‌دهم که ما باید از قصه به عنوان یک شیوه‌ی مانا در عرصه‌ی تربیت استفاده کنیم و معتقدیم قصه یک هنر پایه است و هر هنر، محتوا و قالبی که قرار است شکل بگیرد از درون قصه سرچشمه گرفته است.

وی ادامه داد: قصه یک هنر پایه است و از درون یک قصه است که تمام مفاهیم هنری خلق می‌شود. از درون قصه رمان ایجاد می‌شود و فیلم و فیلمنامه شکل می‌گیرد، از درون یک قصه است که نمایشنامه نوشته می‌شود یا انیمیشن تولید می شود.

قصه یک عنصر و گزاره تربیتی است

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان داشت: در مجموع آنچه که شما به عنوان هنر یا مفاهیم هنری و ادبی می‌شناسید ریشه در قصه دارد و همه این موارد در درون قصه شکل می‌گیرد که شما باید به عنوان یک ایده تربیتی یا قالب هنری به آن نگاه کنید به عنوان مثال یک نوزاد یا خردسال از زمان تولد تا هر فرد دیگری که دهه‌های مختلف زندگی می‌کنند همگی با قصه سرکار داشته‌اند و با آن انس دارند و همین  نکته یعنی انس با قصه‌ها موجب می‌شود تا از یک خردسال گرفته تا یک پدربزرگ که تجربه فعالی در عرصه زندگی دارد با قصه انس گرفته و یک قصه را برای فرزند، نوه، نتیجه و ندیده خود نیز بازگو کند و دیگران نیز از آن قصه و درون‌مایه‌اش ایده بگیرند.

وی توضیح داد: قصه باید با یک نگاه ویژه مورد توجه قرار گیرد و به جرات می‌توانیم بگوییم قصه تنها عنصر تربیتی است که نیاز به هزینه‌ی چندانی ندارد پس ما باید از این ظرفیت مناسب بهترین استفاده را ببریم و در همین راستا سیاست ما امسال بر این است تا در جشنواره که بخش بین‌المللی آن در پایان آذرماه برگزار می‌شود از ظرفیت قصه استفاده کرده و ظرفیت و شرایط را برای علاقمندان نیز فراهم سازیم و در همین راستا هدف جشنواره امسال بر عمومی‌سازی و مردمی‌سازی جشنواره قرار گرفته است‌. 

وی اضافه کرد: ما به دنبال این مهم هستیم تا در خصوص قصه و در حوزه عمومی سازی و مردمی, سازی، قصه را به فضای خانواده‌ها وارد کنیم و در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم. دراین راستابه همراهی و کمک همه مسئولان امر را نیاز داریم به ویژه مسئولان آموزش و پرورش نیازداریم تا این اتفاق خوب بیفتد.

فلاح خاطرنشان کرد: ما با افتخار اعلام می‌کنیم که در ۲۵ جشنواره قصه‌گویی رکورد مشارکت مردمی در قصه‌گویی شکسته شده و بیش از ۱۶ هزار شرکت‌کننده قصه‌گویی در سراسر کشور داشتیم که این رقم هم در دنیا و هم در کشور بی‌نظیر هست و ما در در دوره‌های گذشته چنین استقبالی نداشتیم، ۱۶ هزار شرکت‌کننده که در تراز قصه‌گویی قرار دارند و آماده رقابت برای قصه گویی هستند معنای بسیاری خوبی دارد و ما باید روی این سرمایه ارزشمند کار کنیم.

وی عنوان داشت: مادرحال برنامه‌ریزی هستیم و برای این ۱۶ هزار نفر برنامه‌ریزی داریم تا باشگاه قصه‌گویان ایران را تشکیل دهیم که بعد ازجشنواره ملی و بین‌المللی باشگاه قصه‌گویان ایران را با همه کسانی که در این دوره مشارکت کردند و ثبت‌نام کردند تشکیل دهیم، این باشگاه می‌تواند هویت جدیدی برای قصه و قصه‌گویی باشد و هویت جدیدی به آن ببخشد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: از همه عزیزانی که در این قسمت مشارکت فعالانه داشتند به ویژه از مدیرکل کانون استان چهارمحال و بختیاری مربیان، داوران، دبیرخانه  استانی جشنواره ، مسئولین فرهنگی استان تشکر می‌کنم؛ در آذرماه اتفاقات ویژه‌ای در این خصوص خواهیم داشت که جریان رسانه‌ای ویژه‌ای برای آن شکل خواهد گرفت و پخش و ضبط خواهد شد و تاپنج شنبه پایتخت قصه‌گویی ایران را معرفی خواهیم کرد و از امسال دبیرخانه قصه‌گویی در پایتخت قصه‌گویی ایران مستقر خواهدرشد.
وی بیان کرد: این هم اتفاق بسیاربسیار خوبی است که درحال برنامه ریزی اجرایی آن هستیم وانشاالله  پنج شنبه پایتخت قصه‌گویی ایران معرفی خواهد شد.
در ادامه معاون فرهنگی کانون کشور عنوان کرد استان چهارمحال وبختیاری رتبه اول ثبت نام  قصه‌گویان را در سراسر کشور دارد و ما بیشترین قصه‌گویان و شرکت‌کنندگان را از استان چهارمحال و بختیاری داشتیم که یک افتخار بسیار بزرگ و  بسیار ارزشمنداست که این استان کسب کرده و امیدواریم که در مرحله ملی هم قصه گویان این استان بتوانند بدرخشند.

فلاح توضیح داد: ما امسال برای اولین بارجایزه جهانی قصه‌گویی خواهیم داشت و اولین جایزه جهانی قصه‌گویی اهدا خواهد شد که این بسیار ارزشمند است همچنین در مبحث قصه، قصه‌های سردار سلیمانی و غزه جایزه ویژه خواهند داشت‌؛ من از کسانی که با مردم مظلوم غزه همدردی کردند و برای همدردی قصه غزه را هم به جشنواره و به صورت غیررقابتی اضافه کردند و از تمام کسانی که برای همدردی با بچه‌های غزه قصه می‌گویند تشکر ویژه دارم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =