کد خبر: 333505
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
بازدید 130
جشنواره قصه‌گویی بیست و پنجم در کرمان کلید خورد

آیین گشایش بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مرحله استانی در استان کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، آیین گشایش بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی استان کرمان ۲۷ آبان ۱۴۰۲ در مجتمع خجسته آگاه در رفسنجان از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

بنابر این خبر، در این مراسم که با حضور روح‌الله عباسی‌نژاد مدیر دفتر حراست کل کانون، اکبر خدادادی سرپرست، کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حجت‌الاسلام اصغرعسکری امام جمعه، حسین رضایی فرماندار، مجید کهنوجی شهردار، شفیعی مدیرکل آموزش و پرورش و سیدمحسن سجادی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و اعضای شورای شهر رفسنجان برگزار شد، اکبر خدادادی سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان بیان کرد: اول قصه‌گوی عالم خداوند است و بهره‌گیری از رسانه کتاب و شیوه قصه‌گویی کاری الهی است و به همین دلیل مقام مربی و قصه‌گو مقامی بالا است.

 وی با تاکید بر اهمیت قصه گویی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم ۵۰۰ کلمه را به احکام و ۲۵۰۰ کلمه را به قصه‌گویی اختصاص داده است. قصه‌گویی  کارکردهای مختلفی از جمله کارکرد تربیتی و آموزشی دارد و از انسانی‌ترین هنرهاست.

او قصه را همزاد بشر دانست که با تاکید بزرگانی چون مقام معظم رهبری که هدف غایی قصه را پاشیدن بذر ایمان دانسته افزود: شهید مطهری در اوج دوران تحقیق و تالیف کتب تربیتی خود به تدوین داستان و راستان پرداخت و این‌ها همه نشانه اهمیت قصه‌گویی است.

خدادادی همچنین با یادکرد این مهم که توجه به قصه و قصه‌گویی یکی از ابزارهای مهم توسعه زبان به عنوان ممیزه بشر با دیگر موجودات است ادامه داد: بشر از طریق قصه‌گویی به حفظ فرهنگ شفاهی و توسعه روابط اجتماعی می‌پردازد.

وی همچنین با اشاره به شعار جشنواره قصه‌گویی یعنی «با قصه لبخند بسازیم» اظهار داشت: ایجاد لبخند خردمندانه و روشمند ابزار قصه‌گو است و مولانا در بیت «گرچه من خود ز عدم دلخوش و خندان زادم، عشق آموخت به من شکل دگر خندیدن» به تعریف خنده متعالی پرداخته و تنها هدف را سرگرمی‌سازی ندانسته است.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان با ارائه گزارشی اجمالی از روند برگزاری جشنواره به تلاش‌های صورت پذیرفته در زمینه مردمی‌سازی قصه و جشنواره قصه‌گویی اشاره و از حامیان معنوی و مادی جشنواره سپاسگزاری کرد. او توجه به مساله قصه‌گویی را یکی از مظاهر کشف معدن معنوی دانست.

این در حالی است که، امام جمعه رفسنجان در این آیین اظهار داشت: قصه‌گویی یک هنر تاثیرگذار است.  خداوند در قرآن می‌فرماید نحن نقص یعنی قصه‌گویی یک هنر جمعی است. همه می‌توانند در این زمینه همکاری کنند و یک هنر فاخر را به صحنه بیاورند . در قرآن خداوند متعال به مساله قصه‌گویی قداست داده و خداوند خودش را قصه‌گو اعلام کرده و کسی که در این مسیر وارد می‌شود یک کار الهی انجام داده است .

وی افزود: قصه‌ها باید دارای هدف باشند. در قصه‌ها عبرت و پند و پیام است و خداوند در پایان می‌فرماید قصه‌ها دارای هدایت و رحمت هستند .  رحمت فقط نزول وحی الهی نیست. یکی از رحمت‌های الهی، بیان قصه‌هاست که در قالب هنر قصه‌گویی، مشکلات و مفاهیم به جامعه عرضه می‌شوند . قصه‌های قرآنی حق‌اند، واقعیت‌ها در قالب قصه بیان می‌شوند . قصه‌ها باید بر اساس علم و نه حس و گمان باشند. قصه‌گویی وسیله تفکر است. قصه بگویید تا جامعه تفکر کند و بیاندیشد  و تمام قهرمان‌های قصه‌های قرآنی خوشبخت می‌شوند.

همچنین، عباسی‌نژاد مدیر دفتر مرکزی حراست کانون بیان کرد: این جشنواره یکی از قرینه‌های خوب و امیدبخش در مسیر آتی است .اشاره می‌کنم به بخش دعای هفتم صحیفه سجادیه که خدایا زبانم را به هدایت گویا ساز . قصه زبان تعالی و رشد است . و خداوند حتما هدفمند سرگذشت‌هایی را برای عبرت و هدایت بنده‌ها، چه به تفصیل و چه با ایجاز بیان می‌کند.

امروز رسانه‌ها در دنیا حرف اول رو می‌زنند و می‌توان به قصه به عنوان یک رسانه اجتماعی موثر با چند شاخص مهارت‌افزایی، کمک به یادگیری موثر، کمک به یادگیری خلاق، رشد، توسعه و کمک به تعالی ذهنی هدایت‌گری، هویت‌بخشی و شخصیت‌سازی نگاه کرد .

وی در پایان توصیه کرد: نقش تربیتی قصه را پررنگ تر از نقش آموزشی قصه بدانید و به مفاخر تاریخی و انقلابی بپردازید. ورزشکاران و مشاهیرمان هم‌چون حاج قاسم را در حوزه اسلامی و جهان اسلام  و موضوع غزه و مظلومیت بچه‌های غزه را می‌توانیم معرفی کنیم.

جشنواره قصه‌گویی بیست و پنجم در کرمان کلید خورد

این مراسم با اجرای گروه کر «مهروطن» به سرپرستی مسعود نکویی ادامه پیدا کرد و فاطمه جهان‌آبادی عضو فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بم قصه «باغ همیشه سبز» را تعریف کرد و از کتاب «قصه‌های مردم رفسنجان» زینب کبیریان رونمایی شد.

جشنواره قصه‌گویی بیست و پنجم در کرمان کلید خورد

جشنواره قصه‌گویی بیست و پنجم در کرمان کلید خورد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =