برگزاری نشست آموزشی قصه، تنوع و تبادل فرهنگی

با همت واحد آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری هرمزگان در حاشیه مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی نشست آموزشی قصه، تنوع و تبادل فرهنگی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان به همت واحد آموزش و پژوهش استان و در راستای ایجاد زمینه ترویج و آموزش فرهنگ کهن و دیرینه قصه گویی در بین عموم مردم، نشست آموزشی قصه؛ تنوع وتبادل فرهنگی در سالن اجتماعات اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد.
به گفته راحله خادمی کارشناس آموزش و پژوهش استان در راستای غنی سازی علمی علاقمندان به هنر قصه گویی در استان ،در طول برگزاری مرحله استانی جشنواره بیست و پنجم قصه گویی اجرای یک نشست و یک کارگاه آموزشی برنامه ریزی شده است.
وی در ادامه افزود: اولین نشست برای آشنایی علاقمندان و فرهنگ دوستان استان با نقش و جایگاه این هنر دیرینه بشر در تبادلات فرهنگی، با همکاری واحد فرهنگی کانون استان و در حاشیه روز اول جشنواره اجرا شد.

برگزاری نشست آموزشی قصه، تنوع و تبادل فرهنگی
ناهید پذیرایی کارشناس فرهنگی کانون استان هرمزگان و مدرس این نشست در ابتدا به نقش قصه در هویت فرهنگی اشاره کرد و گفت:قصه عنصری هویت بخش و ثبات بخش فرهنگ است و در ثبات بخشی فرهنگ جامعه نقش مهمی را ایفا می کند.هر جامعه ای در همه جا و همه وقت براصالت فرهنگی خود تاکید می کند و می کوشد مشخصه های این فرهنگ را زنده نگه دارد وزنده نگه داشتن و پایداری آن ریشه در انتقال و تبادل صحیح آن دارد.
وی در ادامه از قصه و کاربرد آن و اینکه چگونه مفاهیم را در قصه انتقال دهیم و هدف از انتقال چیست، سخن گفت و افزود: برخی مفاهیم به صورت مستقیم و برخی به صورت غیر مستقیم در قصه گویی انتقال داده می شود. بنابراین مفاهیم به صورت پیدا و نهان باتوجه به شرایط و مخاطب قصه گویی می شود.
این مدرس و داور قصه گویی در ادامه به نمادها و نشانه ها در قصه گویی اشاره کرد و گفت: نمادها و نشانه ها در قصه گویی نقش بسزایی دارند که باتوجه به تاثیر و جایگاه نمادها می توان در قصه گویی از آنها استفاده کرد. نقش قصه و قصه گویی با تاکید برنمادها و نشانه های فرهنگی در خانواده و جامعه نقش بسزایی را ایفا می کند.
گفتنی است، در پایان این نشست دو ساعته ، حاضرین به همراه مدرس نشست به تماشای قصه های جشنواره نشستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =