آیین اختتامیه مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی استان مرکزی

مرحله استانی قصه گویی با حضور معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گوی کشور در اراک برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی، آیین اختتامیه مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی استان مرکزی با حضور فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، بهنام نظری معاون  سیاسی ،امنیتی و اجتماعی استانداری ،احسان منصوری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی ،حسن نجمی مدیرکل صدا و سیمای استان مرکزی ،حسین مولوی مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی ، پروین مفتح زاده مدیر کل دفتر امور زنان وخانواده استانداری مرکزی و دیگر مسئولان استانی مرحله استانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی استان مرکزی روز دوشنبه ۲۹ آبانماه ۱۴۰۲ در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اراک برگزار شد.

این مراسم  که به مدت سه ساعت به طول انجامید به طور کامل و جامع از صدا و سیمای استان مرکزی شبکه آفتاب به صورت زنده و مستقیم پخش شد.

IMG_6856.JPG

 در ابتدا این مراسم احسان منصوری مدیر کل کانون استان پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی ضمن خوشامدگویی به مهمانان، نقش صدا وسیما را در این حرکت فرهنگی بسیار مهم دانست و گفت :ضمن  تشکر و قدردانی از زحمات تمامی ارگانها و نهادهای در برپایی این رویداد  همراهی رسانه ملی را در این حرکت فرهنگی بسیار مهم است و نقش صدا و سیما ضریب رسانه ای را در حوزه قصه گویی بالا می برد.

مدیر کل کانون استان پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی ازجشنواره قصه گویی به عنوان یکی از برنامه های قدمت دار کانون یاد کرد و در جهت ترویج قصه گویی در استان گفت:جشنواره استانی هویت که بخش قصه گویی آن به عهده کانون بود امسال اجرا شد و  طرح "هزارکودک ،هزار مادر ،هزار قصه"  این طرح در هفته ملی کودک در کانون استان برگزار شد و هدف از این حرکت ترویج قصه گویی و دورهمی خانوادگی و دوری از آسیب های فضای مجازی می باشد.

IMG_6950.JPG

 فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کشور پوشش رسانه ای جشنواره قصه گویی را امری مهم دانستند و این حرکت طلیعه خوبی برای ترویج قصه گویی است .

ایشان سخت ترین کار را هدایت و تربیت انسانها توصیف کرد و گفت:  ۲۸۶ قصه در قرآن برای تربیت انسانها آمده است و در این زمینه به بیان خاطره ای از زبان مربیان از سردار سلیمانی یاد کردند و عنوان کرد توصیه شهید سردار سلیمانی این بوده است که راستگویی و ایمان به خدا را در قصه ها تقویت کنید.

رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کشور اظهار داشت: در دنیای معاصر تکنولوژی می تازد و خصوصیت تکنولوژی سرعت است و سرعت دقت را کاهش می دهد و کار کانون باید این باشد که کودکان و نوجوانان را به طرز صحیحی تربیت کند و با برگرداندن قصه ها به خانه ها دقت  و تمرکز بچه ها را افزایش دهند و قصه باید به عرصه اجتماعی کشیده شود و اجرای قصه ها را در پارک ها و مدارس داشته باشیم .

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه از خانه مهدی آذر یزدی به عنوان محل دبیرخانه دائمی جشنواره  قصه گویی یاد کرد و  تاسیس باشگاه داوران قصه گویی ،  آکادمی قصه گویی در ایران و شهرهای خلاق قصه گویی در سرلوحه برنامه های آینده کانون پرورش فکری اعلام کرد .

در ادامه برنامه های اختتامیه بهنام نظری معاون امنیتی ،سیاسی و اجتماعی  استانداری مرکزی از ظرفیت های فرهنگی استان گفتند و این جشنواره را حرکتی مفید و قابل تقدیر توصیف کردند.

IMG_6879.JPG

نظری در ادامه گفت : قصه با ایجاد تخیل و تفکر نسلی مطالبه گر ،اندیشه گر و جریان ساز خلق می کند و  با توجه به شعار جشنواره  "با قصه لبخند بسازیم"  لبخند را دانایی می دانم .

در ادامه رضوان پورمحمدی رئیس دبیرخانه جشنواره قصه گویی در کانون استان مرکزی تعداد آثار رسیده به جشنواره را نزدیک به هزار قصه دانستند و عنوان کردند ۵۳ قصه به مرحله استانی راه پیدا کرده است و حدود ۱۴ قصه گزینش نهایی می شوند که به مرحله کشوری راه پیدا می کنند .

در ادامه  محمد صمدیان یکی از داوران جشنواره قصه گویی استانی  بیانیه هیات داوران را قرائت کرد .

ایشان انتخاب قصه با جذابیت بصری و شنیداری مناسب ،مخاطب شناسی در برقراری ارتباط ،آموزش فنون اولیه قصه ،بومی سازی قصه ها ،پرهیز از اطناب و زیاده گویی ،استفاده از لحن درست و عناصر بیان واحساس به موقع چهره ،دوری از صداسازی ،تقویت بیان ،انتخاب قصه های نو و در ادامه توجه به قصه های شفاهی و عامیانه را از ارکان مهم قصه گویی برشمردند .

 اجرای سرود کانون ، سرود کودکان غزه  ، پخش کلیپ و تیزر جشنواره و قصه گوی محمود محمدی با قصه "حق انگشتر" سردار سلیمانی از برنامه های دیگر اختتامیه بود

در پایان به برگزیدگان این مرحله جوائزی همراه با لوح تقدیر اهدا شد و از هیئت داوران مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی به پاس زحمات چندین روزه در جشنواره نیزتجلیل و تقدیر شد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =