مطالعه مهمترین ابزار برای ایده داستان است

سومین نشست انجمن داستان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان در سال جاری با حضور پروانه ماندگاری نویسنده بومی و صاحب چندین اثر در حوزه ی ادبیات کودک ونوجوان استان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان استان هرمزگان، این نشست روز یکشنبه ۱۲ آبان ماه با حضور طاهره مسافری کارشناس آفرینش های ادبی کانون و مسئول انجمن های ادبی استان، پروانه ماندگاری نویسنده ی حوزه ی کودک و نوجوان، جمعی از اعضای انجمن نویسندگان نوجوان کانون و شرکت کنندگان در کارگاه های داستان نویسی آموزشگاه سیمرغ در سالن اجتماعات اداره کل کانون استان برگزار شد.
ماندگاری در این نشست به مهمترین نکته در داستان نویسی اشاره کرد و گفت: مهمترین چیزی که برای ایده داستان خیلی اهمیت دارد مطالعه است. با مطالعه گنجینه ای از ایده ها را در ذهن خود خواهید داشت و می توانید برای داستان از این ایده ها استفاده کنید. اتفاق در داستان یا عدم تعادل یا گره افکنی نقطه بحران داستان است.با مطالعه ی بسیار عدم تعادل و گره افکنی ها را خواهید دید.
وی افزود: دومین نکته در داستان نویسی، نوشتن خاطرات است. خاطره نویسی مهارتی است که باعث می شود که از خاطرات واقعی خود ایده بگیرید و با افزودن عنصر خیال و پروراندن آن، داستانی جدید بر مبنای آن خلق ‌کنید.
این نویسنده بومی و صاحب اثر ادامه داد: داستان شما باید شناسنامه داشته باشد به این صورت که چه شخصیت هایی در داستان وجود دارند؟ مکان داستان کجا است؟ داستان در چه زمانی اتفاق می افتد؟ نقطه آغاز، میانه و پایان داستان نیز باید در شناسنامه نوشته شود. وی با بیان یک مثال، شناسنامه ی داستان را تشریح کرد و درباره ی کشمکش در داستان چنین گفت: ما برای اینکه بتوانیم یک اتفاق را بهتر پردازش کنیم به کشمکش داستانی نیاز داریم. کشمکش از تضاد درست می شود، تضادی که باعث ایجاد هیجان و مانع و انتظار شود.

مطالعه مهمترین ابزار برای ایده داستان است
ماندگاری افزود: داشتن داستانی با تمامی ویژگی های گفته شده نیازمند بهره مندی از قوه تخیل و ایده نویسنده است. ماندگاری در این نشست از شرکت کنندگان خواست یک کوچه را در ذهن خود تخیل کنند و توصیف آن را بنویسند. در ادامه تمام شرکت کنندگان نوشته های خود را خواندند. وی همچنین از آن ها خواست به مدت چند روز مهمترین اتفاق روزانه را در قالب یک جمله بنویسند. همچنین یک کتاب داستان را مطالعه کنند. سپس ایده شان را در قالب یک داستان بنویسند تا در نشست بعدی خوانش و بررسی شود.

گفتنی است، «پروانه ماندگاری» متولد سال ۱۳۵۴ در بندرعباس و صاحب چندین اثر در حوزه ی ادبیات کودک و نوجوان است. وی همچنین مدرس کارگاه های داستان نویسی کودک و نوجوان می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =