کد خبر: 334582
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
بازدید 193
مراسم پایانی سوگواره ملی بچه‌های اربعین در کرمان برگزار شد

سوگواره ملی بچه‌های اربعین در بخش‌های قصه‌گویی و پادکست در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، مراسم پایانی مهرواره ملی فرهنگی، هنری و ادبی بچه‌های اربعین در بخش‌های قصه‌گویی و پادکست و همچنین بیست‌ و یکمین همایش استانی آفرینش‌های عاشورایی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان و با حضور برگزیدگان و تقدیر از آن‌ها ۲۳ آذر ۱۴۰۲ در سالن باران اداره‌کل کانون استان برگزار شد.

بنابر این خبر، در این مراسم از میان ۲۰۶ اثر رسیده به دبیرخانه سوگواره ملی بچه‌های اربعین، از ۹ نوجوان برگزیده در بخش قصه‌گویی و هشت نوجوان برگزیده در بخش ویدئوپادکست از استان‌های البرز، تهران، گیلان، اردبیل، کرمان، گلستان، قزوین و کرمانشاه تقدیر شد.

بر همین اساس، اکبر خدادادی سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان سوگواره اربعین را روایت زیبایی‌های متعالی دانست و بیان کرد: از منظر اندیشه شیعی روایت اربعین روایت زیبایی‌ها است. چون قیام اربعین قصه زیبایی‌هاست و در آن شکستی وجود ندارد. چون هر چه هست عشق به خداوند است که باید مرد میدان بود و زیر شمشیر غمش رقص کنان رفت.
 خدادادی با بیان این نکات افزود: میراث فرهنگی غنی که از مکتب عاشورا به ما رسیده است می‌تواند باعث بالندگی بشود و کشور ما را در مقابل دشمنان مصون بدارد.
 وی در این زمینه به الگوهایی چون سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: این شهید از معرفتی که از مکتب امام حسین(ع) و  حضرت فاطمه(س) به دست آورد توانست جهان را تحت تاثیر قرار بدهد و در مسیر درست بودن می‌تواند کودکان و نوجوانان ما را به مقامات عرفانی بالا برساند.
 وی تلاش شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان را یک موهبت الهی و زیر خیمه امام حسین(ع) بودن را یک توفیق خواند.

همچنین محمدعلی زارع مدیرکل سابق کانون استان کرمان و برپاکننده همایش آفرینش‌های عاشورایی و سخنران ویژه سوگواره ملی بچه‌های اربعین و بیست ‌و یکمین همایش آفرینش‌های عاشورایی  با اشاره به اینکه در حرم امام رضا(ع) و با تماس تلفنی آقای خدادادی به این مراسم دعوت شده‌اند، تشریح کرد: «همه شما قصه‌گو هستید و قصه می‌شنوید. من هم می‌خواهم برای نونهالان حاضر قصه سوگواره عاشورایی را بگویم. حدود سال ۷۰ با تعدادی از همکاران مهمان سوگواره شیراز شدیم. جایی که نادر بختیاری ۴۵ دقیقه برای امام حسین(ع) قصیده خواند و گریه کرد. با همکاران متاثر از این مراسم به حرم شاهچراغ رفتیم و عهد بستیم تا سوگواره عاشورایی را در کرمان راه‌اندازی کنیم.»

وی قصه‌ای از آقای مردانی و به نقل از یکی از مداحان را زمانی که به مجلس روضه‌ای که از سوی گروهی کودک برگزار شده بود کم‌توجهی می‌کند و شب در خواب می‌بیند، امام حسین (ع) به این مجلس نظر ویژه‌تری داشتند تعریف کرد و افزود: بنیانگذاران سوگواره شیراز هم در حرم شاهچراغ با دکتر محمدرضا سنگری قرار برپایی این سوگواره را گذاشتند.»

زارع اضافه کرد: این قصه‌ها را تعریف کردم تا بگویم: «جای قشنگی هستین و کار قشنگی انجام می‌دهید. تفاوت زیادی بین مراسم در دنیای پاک و معصوم بچه‌ها با بقیه جاها وجود دارد. خیلی باارزش است.

وی در ادامه بیان کرد: در مراسم تودیع و معارفه آقای گنج‌کریمی یک پرچم متبرکی آقا امام‌حسین(ع) را هدیه دادم و خواستم نگذارند این پرچم بیافتد و همیشه برافراشته نگه داشته شود. امروز هم این پرچم را به آقای خدادادی می‌سپارم و می‌خواهم ادامه‌دهنده این راه باشند.

محمدعلی زارع که هم‌اکنون خادم مسجد مقدس جمکران است از طرف صاحب این مجلس یعنی امام زمان(عج) برای همه حاضران این سوگواره هدیه‌هایی متبرک به نام حضرت مهدی(عج) سوغاتی آورده بود.

مراسم پایانی سوگواره ملی بچه‌های اربعین در کرمان برگزار شد

مراسم سوگواره ملی بچه‌های اربعین در فضایی آغشته به عطر عزای حضرت زهرا(س) و اباعبدالله حسین(ع) با قصه‌گویی هستی مددی دنبال شد و با اجرای سرودهایی با موضوع سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی و کربلا از اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سرچشمه ادامه یافت و حاضران تعزیه «علی بن حر» را با اجرای گروه تعزیه «حضرت ابوالفضل(ع) ده‌زیار» مشاهده کردند.

مراسم پایانی سوگواره ملی بچه‌های اربعین در کرمان برگزار شد

داستان‌خوانی یسنا رجبی عضو مرکز فرهنگی هنری کانون پاریز و برگزیده همایش آفرینش‌های عاشورایی بر روی تصاویر نقاشی‌های برگزیده بیست و یکمین همایش آفرینش‌های عاشورایی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

بخش ویژه سوگواره ملی بچه‌های اربعین حضور متبرک یک شهید گمنام زیر خیمه امام حسین(ع) و برپایی نماز جماعت بود.

مراسم پایانی سوگواره ملی بچه‌های اربعین در کرمان برگزار شد

سوگواره ملی بچه‌های اربعین با پخش کلیپ «آبگوشت نذری» از مجموعه «آیین آیینه» که سال ۱۴۰۰ برای معرفی آیین‌های عزاداری استان کرمان و با سخنرانی محمدرضا سنگری تهیه شده است و خوانش بیانیه و اعلام نتایج و اهدای جوایز به پایان رسید.

مراسم پایانی سوگواره ملی بچه‌های اربعین در کرمان برگزار شد

یادآور می‌شود فراخوان مهرواره ملی فرهنگی، هنری و ادبی بچه‌های اربعین اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ و همزمان با اربعین حسینی ویژه کودکان و نوجوانان سراسر کشور در بخش‌های نقاشی و عکاسی، قصه‌گویی و ویدئوپادکست، شعر و داستان کوتاه و سفرنامه‌نویسی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام شد.

اختتامیه بخش هنری این مهرواره در بخش‌های نقاشی و عکاسی را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی برعهده دارد و ۲۰ آذر ماه این مراسم با اعلام برگزیدگان برگزار شد.

همچنین دبیرخانه بخش ادبی این مهرواره و داوری آثار شعر، داستان کوتاه و سفرنامه‌نویسی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام است و با برگزاری مراسم پایانی در دی‌ماه ۱۴۰۲ برگزیدگان این بخش معرفی می‌شوند.

اسامی برگزیدگان سوگواره ملی بچه‌های اربعین و بیست و یکمین همایش آفرینش‌های عاشورایی را اینجا مشاهده کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =