قصه فرصتی برای پیوند زدن آرمان‌ها و ایده‌آل‌ها با واقعیت‌هاست

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: قصه فرصتی برای پیوند زدن بین آرمان‌ها، ایده‌آل‌ها، مطلوب‌ها و اهداف با واقعیت‌ها است.

به گزارش اداره‌کل روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدکاظم رحیمی‌نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد، قصه و قصه‌گویی را فرصتی برای پیوند زدن بین آرمان‌ها، ایده‌آل‌ها، مطلوب‌ها و اهداف با واقعیت‌ها دانست و گفت: قصه مقدمه‌ای برای عینیت بخشیدن به مطلوب‌های یک جامعه است.

وی در ادامه قصه را ابزاری برای آموزش، فرهنگ‌پذیری و آماده‌سازی نسل جدید برای ورود به عرصه اجتماعی عنوان کرد و گفت: قصه فرصتی است برای اینکه ایده‌آل‌ها، آرمان‌ها و اسطوره‌های یک جامعه عینیت پیدا کنند.

رحیمی‌نژاد افزود: همانطور که انیمیشن‌ها، فاصله بین واقعیت و مطلوب را کوتاه می‌کند، قصه نیز چنین کارکردی دارد و می‌تواند به ما کمک کند که سرعت ببخشیم و فاصله بایدها با هست‌ها را کوتاه کنیم، از این جهت هرچه در این حوزه تلاش کنیم مطلوب است.

وی تصریح کرد: گسترش فرهنگ قصه‌گویی و بیان مطلوب‌ها، آرمان‌ها و افکارهای یک جامعه در قالب قصه مخصوصاً به زبان کودکان و نوجوانان فاصله همرنگ شدن و منطبق شدن و فرهنگ‌پذیری عصر جدید با عصر حاکم را کاهش می‌دهد.

وی گفت: از این رو قصه در حوزه محتوای کتاب‌های درسی از قبل و تا به امروز مورد توجه بوده و با گسترش فضای مجازی ما باید ورود به عرصه‌های جدید را فراهم کنیم که نسل ما بیگانه از فرهنگ و ارزش‌های خود نباشد.

وی ادامه داد: این جریان یک حرکت خوب و تلنگری به همه آحاد جامعه، والدین، دانش‌آموزان، معلمان و مسئولان فرهنگی جامعه است که در این حوزه تلاش می‌کنند و بایستی متوجه این واقعیت باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به برنامه‌ریزی‌های لازم برای شرکت دانش‌آموزان در جشنواره‌های قصه‌گویی افزود: متناسب با ظرفیت سالن‌هایی که وجود دارد هماهنگ کردیم که انشاالله با همکاری شهرداری یزد بتوانیم سالن‌ها را با حضور دانش‌آموزان به خوبی پر کنیم.

وی با اشاره به حضور قصه‌گویان پیش‌کسوت و هنرمندان عرصه قصه و قصه‌گویی در یزد افزود: ۱۴ قصه‌گو وارد استان شدند که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد به نوبت به مدارس سطح استان اعزام می‌شوند و در جمع دانش‌آموزان یزدی قصه خواهند گفت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد تصریح کرد: همچنین با مدارسی که قصه‌گوها به آنجا اعزام نمی‌شوند، هماهنگ شده است که بتوانند با حضور در سالن‌های دانشگاه رقیه و هلال‌احمر از فضای قصه‌گویی در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی استفاده کند.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی امسال با رویکرد مردمی‌سازی و عمومی‌سازی قصه‌گویی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با شعار «با قصه لبخند بسازیم» هم‌زمان با شب یلدا از ۲۷ تا ۳۰ آذر در یزد برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =