کد خبر: 334901
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس قصه می‌شود

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل گفت: خاطراتی از رزمندگان دوران مقدس توسط مربیان اهل‌قلم کانون، در قالب قصه و داستان به نگارش درمی‌آید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، ملیحه ملک‌زاده فرد در دیدار با سردار غلام عسگر کریمیان، پیشکسوت جهاد و شهادت، مکتوب کردن خاطرات رزمندگان و شهدای هشت سال دفاع مقدس را راهی برای ماندگاری و حفظ آن دانسته و گفت: وظیفه ما در قبال رشادت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به‌خصوص شهدای نوجوان این است که رویدادها، جریان‌ها و آموزه‌های این دوران را برای نسل جدید بازگویی کنیم.

ملک‌زاده فرد روحیه سلحشوری نوجوانان در دوران دفاع مقدس را وصف‌ناشدنی توصیف کرده و اظهار داشت: نوجوانانی که بی‌هیچ چشم‌داشتی غیرتمندی و حس وطن‌پرستی را با فداکاری و ازخودگذشتگی به نمایش گذاشتند، الگویی بی‌نظیر برای نوجوانان ایرانی هستند و بی‌شک روایت این حماسه‌های تاریخی در قالب قصه برای کودکان و نوجوانان جزو مسائل مهم است.

وی برای ترویج، توسعه و تعمیق فرهنگ ایثار و شهادت از اجرای فعالیت‌های مختلف در کانون پرورش فکری استان اردبیل خبر داده و خاطرنشان کرد: با تشکیل کارگروهی ویژه با مشارکت مربیان توانمند و اهل‌قلم کانون استان، کار نگارش روایت‌های پایداری رزمندگان در حفظ و حراست از کیان ایران اسلامی با گفتگو با تعدادی از پیشکسوتان و ایثارگران دوران جنگ تحمیلی آغازشده است تا این متون در قالب قصه و داستان توسط قصه‌گویان و راویان دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان نقل شود.

خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس قصه می‌شود

سردار غلام عسگر کریمیان، فرمانده سابق سپاه عاشورا نیز در این نشست به‌ضرورت انتقال فرهنگ انقلاب اسلامی، جبهه مقاومت و دفاع مقدس به نسل‌های جدید کشور اشاره‌کرده و بیان داشت: دوران کودکی بهترین دوران برای آشنایی با ارزش‌های ملی و فرهنگی است چراکه بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی و معنوی یک فرد در این سنین پایه‌ریزی می‌شود.

این آزاده و جانباز جنگ تحمیلی رهنمودهای مقام معظم رهبری در حفظ فرهنگ دفاع مقدس را مورد تأکید قرار داده و گفت: رهبر معظم انقلاب بهترین راه انتقال فرهنگ و ماندگاری آن را استفاده از زبان هنر عنوان کرده‌اند و در بحث نویسندگی که جزئی از این زبان است، کانون پرورش فکری می‌تواند موفق عمل کند؛ چراکه مخاطبانش کودک و نوجوان هستند و علاوه بر آن نیروهای زبده و نویسنده‌ای در دل خود دارد که با ادبیات کودک آشنا هستند.

وی در ادامه به اهمیت روشنگری و پاسخگویی به ابهامات و سؤالات نسل نوپای جامعه در خصوص هشت سال جنگ تحمیلی اشاره‌کرده و گفت: کودکان و نوجوانان امروز، آینده‌سازان فردای کشور هستند و لازم است بدانند و به یاد داشته باشند؛ عزت و استقلال کشور به بهای خون هزاران شهید و ایثارگر به ثمر نشسته است که باید از آن صیانت شود.

کریمیان نگارش قصه و داستان را اقدامی مهم در راستای نهضت روایت گری به زبان کودکان و نوجوانان عنوان کرده و افزود: برخی مفاهیم چون جانباز، شهید و دفاع، واژگانی انتزاعی هستند که با زبان قصه و داستان می‌توان به توصیف مصادیق آن‌ها پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =