کارگاه آشنایی با قواعد پژوهش برای نوجوانان مراکز کرمانشاه/ با تدریس مدیرکل کانون استان

کارگاه آشنایی با قواعد پژوهش برای نوجوانان مراکز کرمانشاه با تدریس مدیرکل کانون استان، در واپسین روز از هفته‌ی پژوهش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، کارگاه آشنایی با قواعد پژوهش برای نوجوانان مراکز کرمانشاه با تدریس مدیرکل کانون استان، در واپسین روز از هفته‌ی پژوهش برگزار شد.
محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون استان، پژوهش را بسیار مهم دانست و گفت: پژوهش رکن کلیدی در هر مجموعه‌است که با آن می‌توانیم رشد پیدا کنیم، حتی در جوامع دانشگاهی نیز اکنون به دنبال پاسخ سوال شما در نتیجه‌ی حاصل از پژوهش هستند؛ چرا که با پژوهش می‌توانیم فردایی بهتر برای خود، کشور و جامعه‌ای که در آن هستیم رقم بزنیم و این باید از نوجوانی آغاز شود و از این سن دست به پژوهش بزنید تا نقش محوری خود را در جامعه ایفا کنید.

کارگاه آشنایی با قواعد پژوهش برای نوجوانان مراکز کرمانشاه/ با تدریس مدیرکل کانون استان
وی افزود: در واقع نقش پژوهشگر از کسی‌که آموزش می‌بیند بیشتر است چون برای پیشرفت علم و تعالی جامعه مهم است. پژوهش محدود نیست و هر کسی در هر حوزه‌ای که باشد و به آن علاقه‌مند است می‌تواند کار پژوهشی انجام دهد؛ حتی گاهی پژوهش تسلی‌بخش است و انسان می‌تواند به‌وسیله‌ی آن آرامش بگیرد، پژوهش یعنی از آنچه که فکر می‌کنیم به ورودی و خروجی مناسب برسیم.
زنجانی با ذکر مثال‌های مختلف در زمینه‌ی پژوهش و با نقل‌های مختلف از بزرگان، تصریح کرد: باید دقت داشته باشیم که در حوزه‌ی پژوهش حتی شکست هم معنا ندارد و بدانیم که چقدر حائز اهمیت است. امروزه حتی اگر کسی یک جمله حرف تازه باشد می‌تواند با آن پژوهش کند و مقاله بنویسد و شما عزیزان این ظرفیت را دارید و در اوج یادگیری هستید و می‌شود در سنین شما هم اتفاقات خوبی را در حوزه‌ی پژوهش رقم زد.

کارگاه آشنایی با قواعد پژوهش برای نوجوانان مراکز کرمانشاه/ با تدریس مدیرکل کانون استان
سپس توسط خیاط‌زنجانی مدرس دوره، روش‌های مختلف پژوهش تبیین شد و در مورد بخش‌های مختلف آن توضیحاتی ارائه داد، از جمله: تعریف پژوهش، آنچه که باید در این مقوله به ترتیب رعایت گردد، ویژگی‌های عنوان تحقیق، چگونگی تدوین عنوان تحقیق، تعریف چکیده و عناصر آن، مقدمه تحقیق، توضیح و تشخیص و بیان مساله، تعریف واژه‌ها و اصطلاحات، پیشینه‌ی پژوهش، روش‌های گردآوری اطلاعات، اصول کلی در تهیه و تدوین سوالات، منابع گردآوری اطلاعات، راه‌حل‌های پیشنهادی، نکات مورد توجه در اجرای اقدامات و راه‌حل‌ها، ارزیابی نتایج و نتیجه‌گیری کلی، محدودیت‌ها، پیشنهادات، فهرست‌منابع و راه‌های تدوین و نوشتار صحیح آن برای تحقیقات و پایان‌نامه‌ها و یا مقاله چاپ شده در مجلات، فهرست ضمائم و پیوست‌ها و ...
در پیان نیز توسط محمد خیاط‌زنجانی استاد دوره ( مدیرکل کانون استان، استاد دانشگاه، مدرس کارگاه‌های آموزشی، کارشناس برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، پژوهشگر و ...)  منابع مختلف پژوهشی و نیز نرم‌افزارهای کاربردی و شرح نحوه‌ی کار با آنها، به مخاطبان معرفی شد.

لازم به ذکر است طی مراسمی با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، از مربیان و اعضای نوجوان کانون در بخش‌های مختلف علمی، پژوهشی، مسابقات و فراخوان‌ها و ... توسط مدیرکل کانون استان با اهدای لوح و هدیه، تقدیر به‌عمل آمد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =