سرانه امانت کتاب کودکان خراسان‌شمالی از میانگین کشوری بالاتر است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی گفت: سرانه امانت کتاب کودکان و نوجوانان این استان به ۹ جلد کتاب رسید و سه جلد از میانگین کشوری بالاتر است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی به نقل از خبرگزاری ایرنا فرهاد آقابیگی  اظهار کرد: هر عضو کانون های این استان در یک سال به طور میانگین ۹ جلد کتاب از کتابخانه ها به امانت می برند.

وی افزود: فعالیت های کتابخوانی و مطالعه هر روز در مراکز کانون در جریان و بدیهی است که این مطالعه روزانه نیز به سرانه امانت افزوده می شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی گفت: کودکان و نوجوانان استان اشتیاق زیادی برای امانت کتاب دارند که باید تلاش شود با به روز رسانی کتاب، فرهنگ مطالعه کتاب و کتابخوانی را در بین این قشر نهادینه کرد.

وی اظهار کرد: ۲۰ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متشکل ۱۰ مرکز ثابت و ۱۰ مرکز سیار در استان فعال است.

آقابیگی با اشاره به اینکه حدود ۱۳۰ هزار جلد کتاب در مراکز ثابت و سیار استان وجود دارد، گفت: با توجه به اهمیت مطالعه در ارتقای سطح آگاهی جامعه بیشتر برنامه‌های کانون پرورشی بر پایه «کتاب محوری» اجرا می‌شود و هر ساله توزیع کتاب‌های جدید در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: نرخ عضویت در کتابخانه ها به ازای هر ۱۰۰ نفر از جمعیت محاسبه می شود که براساس آمارها در شاخص عضویت جزو استان های برتر کشور هستیم و خراسان شمالی اکنون جایگاه نخست سرانه فضای کتابخوانی را به نسبت جمعیت در کشور داراست.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی گفت: طبق آمار ۱۹۲ هزار دانش آموز در استان از مخاطبان کانون های پرورش فکری کودک و نوجوان و ۱۴ هزار نفر آن در این مراکز عضو هستند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر مراکز فعال ثابت و سیار در استان به زودی ۲ مرکز ثابت در شهرستان سملقان و جاجرم به این تعداد افزوده می شود.

آقابیگی در بخش دیگری از سخنانش بر به روزرسانی کتاب های کودک در مراکز استان تاکید کرد و گفت: با توجه به تعداد ۱۴ هزار عضو کانون ها، اینک بیش از موجودی به کتاب نیاز داریم و در این خصوص نیازمند اعتبار بیشتر هستیم.

خراسان شمالی با جمعیت یک میلیون نفری در شمالشرق کشور واقع است که نیمی از آنها در مناطق روستایی ساکن هستند.

این استان جایگاه نخست سرانه فضای کتابخوانی را به نسبت جمعیت در کشور داراست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =