بازتولید فرهنگ ایرانی‌اسلامی ضرورت دارد

لازمه شکل‌گیری تمدن اسلامی، تربیت آینده‌سازان باورمند و بازتولید محتوای مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقش موثری در نیل به این هدف داشته و دارد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، فرماندار شهرستان لنگرود این سخنان را در دیدار با مدیرکل، معاون فرهنگی، مربیان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان اظهارداشت و افزود: لازم‌است برای احیای فرهنگ ایرانی‌اسلامی و تربیت کودکانی توان‌مند و دین‌باور تلاش‌کنیم.

بازتولید فرهنگ ایرانی‌اسلامی ضرورت دارد

محمدرضا جلالی با اشاره به نقش کانون پرورش فکری و دیگر مجموعه‌های فرهنگی در پیش‌گیری از تهاجم فرهنگی دشمنان گفت: در جریان دگرگونی شتابنده حوزه‌ فرهنگ، شاهد روان‌شدن امواج خطرناک «مسخ فرهنگی» به سوی نسل کودک و نوجوان هستیم و از این رو، نقش‌آفرینی‌ دستگاه‌های فعال در عرصه فرهنگ لازم و ضروری است.

نماینده عالی‌دولت در شهرستان لنگرود، به استقبال گسترده نسل کودک و نوجوان از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز اشاره‌داشت و با بیان‌این‌که تغییر زیست‌بوم بچه‌ها از فضای حقیقی به مجازی و تلاش دشمنان برای جایگزینی  محتوای مورد نظر، فراهم‌سازی زمینه‌های انحطاط اخلاقی و ترویج روحیه سطحی‌نگری یک تهدید جدی به‌شمارمی‌رود تصریح‌کرد: برای مقابله با این حرکت‌های ناسالم، نیازمند بازتولید فرهنگ‌ ایرانی‌ اسلامی هستیم.

وی اضافه‌کرد: تلاش غرب معطوف به حاکم‌کردن ارزش‌ها و الگوهای غربی‌است و از این رو علم‌آموزی، پرورش استعدادها همراه با تقویت خودباوری و خوشناسی و آشناسازی هرچه‌بیش‌تر آینده‌سازان با اسطورهای ایرانی‌اسلامی نقش به‌سزایی در مقابله با تهاجم و هجمه‌های فرهنگی ایفامی‌کند.

این مسئول هم‌چنین، به نقش غیرقابل انکار مادران و مربیان در تربیت فرزندان و شکل‌گیری نسل آرمانی اشاره و با خاطرنشان‌کردن اهمیت هم‌گرایی‌ها و لزوم تعیین جدول زمان‌بندی برای رسیدن به قله‌ها گفت: برای دست‌یابی به جایگاه واقعی کشور و تبدیل ایران اسلامی به «کانون تمدنی» بایستی در مسیر  ترویج دانش‌محوری و تعمیق دیانت حرکت‌کنیم.

رئیش شورای اداری لنگرود، دیگر بخش صحبت‌های خود را به تلاش مسئولان برای تخصیص اعتبارات لازم برای تجهیز و تعمیر مراکز فرهنگی هنری کانون لنگرود و کومله اختصاص‌داد و با اشاره به ظرفیت‌های موجود در بخش اطاقور این شهرستان گفت: تربیت نسل کتاب‌خوان و مأنوس با کتاب در دستورکار قراردارد.

فرماندار شهرستان لنگرود در این میان، از برنامه‌های مسئولان برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های خیّران جهت توسعه مراکز فرهنگی هنری و راه‌اندازی مراکز سیار کانون خبرداد و ابراز امیدواری‌کرد که این مهم در آینده محقق شود.

حاصل‌جمع هم‌گرایی فرهنگی، شکوفاسازی استعدادها است

مدیرکل کانون استان گیلان هم طی این دیدار، با قدردانی از نگاه فرهنگی و اشراف فرماندار و مسئولان شهرستان نسبت به حوزه فرهنگ، از برنامه‌ها و اهداف این مجموعه فرهنگی صحبت‌کرد و به تشریح گستره اجرای فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان لنگرود و کومله پرداخت.

بازتولید فرهنگ ایرانی‌اسلامی ضرورت دارد
سید جلیل میرعظیمی، مدیرکل کانون استان گیلان

سیدجلیل میرعظیمی با گسترده توصیف‌کردن ظرفیت‌های فرهنگی  لنگرود گفت: مراکز فرهنگی هنری این شهرستان در زمره بهترین مراکز کانون استان قراردارند و مرکز فرهنگی هنری ثابت و کتاب‌خانه پستی این مجموعه نقش مهمی در خدمات‌رسانی به کودکان و نوجوانان در شهرها و روستاها دارد.

وی در همین‌حال، از ارایه خدمات فرهنگی به کودکان ونوجوانان حاشیه ‌شهرها و مناطق روستایی صحبت‌کرد و با خاطرنشان‌کردن امکان توسعه فعالیت‌های کانون گفت: راه‌اندازی مرکز سیار و احداث کانون پرورش فکری در بخش اطاقور شهرستان لنگرود، به تحقق این امر کمک‌می‌کند.

میرعظیمی در ادامه به زیرساخت‌های فرهنگی و فضای آموزشی مراکز شهرستان پرداخت وافزود: با عنایت به اختصاص اعتبار ۳ میلیاردریالی، شاهد تخصیص بخشی از این اعتبارات برای پیش‌برد طرح‌های عمرانی هستیم و با توجه به محدودیت منابع مالی کانون، حمایت هرچه بیش‌تر مسئولان از این مجموعه فرهنگی دارای اهمیت ویژه است.

او درعین‌حال، از تکیه کانون بر سرمایه‌های انسانی و اعضای توان‌مند خود سخن‌به‌میان آورد و با بیان‌این‌که تلاش کانون معطوف و متمرکز بر  کشف و شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان است، تصریح‌کرد: فارغ از دیگر مسایل، به این مهم نگاه ویژه‌ای داریم.

مدیرکل کانون گیلان هم‌چنین، از رسالت‌های کانون در توسعه و نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی متوجه آینده‌سازان، آشناسازی هرچه‌بیش تر آنان با سبک‌زندگی ایرانی‌اسلامی و تربیت کودکان و نوجوانانی متعهد، انقلابی و باورمند سخن‌گفت و توفیق در این حرکت هدف‌مند و فرآیندمحور را نیازمند مساعدت دانست.

سیدجلیل میرعظیمی در همین زمینه، از اجرای طرح‌کانون‌مدرسه با مشارکت کانون و آموزش و پرورش صحبت‌کرد و با تبیین این موضوع که حاصل ‌جمع هم‌گرایی فرهنگی، شکوفاسازی استعدادهای آینده‌سازان و شکل‌گیری فرداهای ایران اسلامی است، گفت: برای نیل به این هدف از همراهی و هم‌گرایی با تمامی فعالان این عرصه استقبال‌می‌کنیم.

کانون همیار بی‌منت خانواده‌ها

معاون فرهنگی کانون استان گیلان هم از حاضران در این نشست بود و با ابراز خرسندی از فراهم‌آمدن فرصت هم‌نشینی با نماینده عالی دولت در شهرستان گفت: مربیان کانون و تنوع فعالیت‌های این مجموعه، نقش تاثیرگذاری در جامعه دارد و این  مجموعه فرهنگ‌ساز، به نهادینه‌سازی فرهنگ انقلاب اسلامی کمک‌می‌کند.

بازتولید فرهنگ ایرانی‌اسلامی ضرورت دارد
سجادکوچک‌نژاد، معاون فرهنگی کانون استان 

سجادکوچک‌نژاد درادامه به تبیین جایگاه کانون پرورش فکری و حرکت‌های جهادی این مجموعه پرداخت و با بیان‌این‌که کانون همیار بی‌منت خانواده‌ها است، افزود: کانون پرورش فکری از تمامی کودکان و نوجوانان ایران اسلامی استقبال‌می‌کند و با تکیه بر پیشینه بیش از ۵۰ سال فعالیت در حوزه کودک و نوجوان و مربیان توان‌مند، نقش به‌سزایی در رقم‌زدن اتفاق‌های خوب جامعه دارد.

در ادامه این نشست که صبح روز چهارشنبه، ۲۷ دی ۱۴۰۲ و به میزبانی فرمانداری شهرستان لنگرود صورت‌گرفت، نیکی قبادی، مربی‌مسئول کانون پرورش فکری شهرستان به تشریح فعالیت‌ها و ارایه چشم‌انداز برنامه‌های این کانون پرداخت.

صحبت‌های «سیده‌هاجر اکبری نودهی» و «آسیه‌تاج‌آبادی»، به ترتیب مربیان مرکز فرهنگی هنری و کتاب‌خانه پستی کانون لنگرود و برگزیدگان بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تشریح روند فعالیت‌ها و دلایل توفیق مربیان کانون در عرصه استانی و ملی، از جمله برنامه‌ها بود و با ارایه راهکار و و پیشنهاد برای توسعه فرهنگی شهرستان همراه‌شد.

هنرنمایی اعضای برگزیده کودک کانون پرورش فکری لنکرود و صحبت‌های صمیمانه فرماندار با این اعضای موفق، ازدیگر برنامه‌های این روز به‌شمارمی‌رفت و در پایان نیز هدیه و لوح سپاس به امضای فرماندارشهرستان لنگرود  و مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوان استان گیلان به اعضای برگزیده و مربیان موفق کانون در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون اهداشد.

بازتولید فرهنگ ایرانی‌اسلامی ضرورت دارد

بازتولید فرهنگ ایرانی‌اسلامی ضرورت دارد

بازتولید فرهنگ ایرانی‌اسلامی ضرورت دارد

گفتنی‌است، مدیرکل و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان طی این سفر یک روزه، ضمن تجلیل از خانواده گرانقدر سردار شهید، محمدعلی حق‌بین، دیدار با مدیران آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان، در نشست فرهنگی کانون لنگرود با حضور همکاران و خانواده‌ها شرکت‌کردند و ضمن ارایه راهکارهای مناسب برای پیش‌برد هرچه بهتر برنامه‌های کودک ونوجوان‌محور، با خواسته‌های حاضران بیش‌از پیش‌آشناشدند.

بازتولید فرهنگ ایرانی‌اسلامی ضرورت دارد
نشست فرهنگی در کانون شهرستان لنگرود 
بازتولید فرهنگ ایرانی‌اسلامی ضرورت دارد
جلسه مسئولان کانون گیلان با رئیس آموزش و پرورش لنگرود 
بازتولید فرهنگ ایرانی‌اسلامی ضرورت دارد
نشست مسئولان کانون گیلان با رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی لنگرود 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =