نشست ادبی دوپنجره با نقد کتاب "سایان و هزار و یک گلین بالا" در تبریز

نشست ادبی دو پنجره با مشارکت فعال نوجوانان و حضور حسین قربانزاده نویسنده کتاب سایان و هزار و یک گلین بالا در تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی، این نشست ادبی با هدف آشنایی نوجوانان علاقه‌مند به فعالیت‌های ادبی با نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان و نقد و بررسی جدیدترین کتاب‌های آنان برگزار شد.
در این جلسه حسین قربانزاده با بیان این که نشست و رویارویی نویسنده با مخاطب برای هر دو سودمند است تاکید کرد: این ارتباط دو سویه در دل برنامه دو پنجره شکل می‌گیرد،
وی در عین حال تصریح کرد: اعضای ادبی مراکز کانون در سراسر استان که در طول سال عضو کارگاه‌های ادبی بوده‌اند و در انجمن‌های ادبی به آفرینش اثر پرداخته‌ و با نقد کتاب آشنا شده‌اند در برنامهٔ دوپنجره برای نقد دور هم جمع می‌شوند، حاصل کار گفت و شنودی تخصصی و آموزنده است، هم برای نویسنده، هم برای اعضای نوجوان.
قربانزاده در این نشست دو ساعته به ویژگی‌های نقد شایسته اشاره کرد و گفت: «اگر می‌خواهید نقدتان مقبول باشد بعد از اشاره کوتاه به ویژگی‌های کتاب نقدتان را به یک موضوع اختصاص بدهید و سعی کنید در مورد آن جامع حرف بزنید یا بنویسید».
گفتنی است نوجوانان شرکت کننده در این نشست نقدهایشان را خواندند و نویسنده نیز در مورد ویژگی و امتیاز نقدها صحبت کرد و به سؤال‌های مطرح شده پاسخ گفت.
در پایان جشن امضا برگزار شد و نویسنده به همراه اعضا و مربیان کانون استان آذربایجان‌شرقی نهالی برای یادبود این رخداد ادبی و فرهنگی کاشتند.
دومین بخش برنامهٔ دوپنجره به نشست این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با مربیان ادبی مراکز کانون استان آذربایجان‌شرقی اختصاص داشت.
وی در این نشست تخصصی با اشاره به نقش و اهمیت گفت‌وگو در داستان و رمان گفت: «در رمان و داستان نوع گفت‌وگوها شکل و فرم متفاوتی پیدا کرده‌اند، شکل‌گیری نوع جدیدی از دیالوگ‌نویسی با توجه به تغییر ذائقه و دیدگاه مخاطب‌ها تعجب‌آور نیست» «ضمن آن که گفت‌وگو یکی از عناصر موثر داستان‌نویسی است که به نویسنده امکان می‌دهد دنیای درون شخصیت را نشان بدهد، عمل داستانی را پیش ببرد و موضوع داستان را مشخص کند.»
نشست ادبی دو پنجره پنجشنبه ۲۸ دی ماه در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تبریز برگزار شد.
گزارش تصویری این برنامه را اینجا ملاحظه نمائید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =