آثار بخش دانشجویی از نقاط قوت جشنواره پویانمایی امسال است/ تولیدکنندگان انیمیشن به بلوغی در فیلمسازی و روایتگری رسیده‌اند

بهنود نکویی با اشاره به اینکه در بخش دانشجویی جشنواره پویانمایی امسال آثاری باکیفیت، متنوع و خلاقانه حضور دارد، تأکید کرد: بالا بودن سطح کیفی آثار بخش دانشجویی نشان می‌دهد که در دنیا به مباحث آکادمیک به شکلی کاملاً علمی و دقیق توجه می‌شود و ما در آینده فیلمسازان مهمی در سینمای انیمیشن خواهیم داشت.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بهنود نکویی طراح، پویانما، کارگردان، تهیه‌کننده انیمیشن که از اعضای هیات انتخاب سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران است، اظهار کرد: بیش از ۱۵۰۰ اثر به بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره ارسال شد که این دوره برای هیئت انتخاب، جشنواره بسیار پرکاری به حساب می‌آید و زمان زیادی برای انتخاب آثار صرف شد.

موسس استودیو گنبد کبود درباره نقاط قوت این دوره از جشنواره گفت: در بخش دانشجویی بین‌الملل تنوع آثار بسیاری وجود داشت. در این آثار هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ تکنیک با خلاقیت بالایی مواجه بودیم و به مخاطبان جشنواره پیشنهاد می‌دهم آثار این بخش را با دقت ببینند.

وی با اشاره به اینکه آثار بخش دانشجویی کاملاً بر اساس سواد آکادمیک تولید شده‌اند، گفت: در آثار تولید شده این بخش شاهدیم که فرم‌دهی به کاراکتر، کاراکترپردازی، تکنیک، روایت داستان و… بر اساس اصول آکادمیک صورت گرفته است. به نظر من بخش دانشجویی نقطه قوت جشنواره امسال است و این نشان می‌دهد که دانشجوها بسیار فعال هستند. در دنیا به سواد آکادمیک در انیمیشن به شکلی کاملاً علمی و دقیق توجه می‌شود و در آینده فیلمسازان انیمیشن مهمی ظهور خواهند کرد.

این کارگردان انیمیشن تأکید کرد: روند برگزاری جشنواره به واسطه شیوع کرونا دچار اختلال شد و سال گذشته در خرداد ماه شاهد برگزاری این رویداد بودیم. به دلیل‌ برگزار نشدن جشنواره در مدتی نسبتاً طولانی آثار به نوعی تلنبار شده و تعداد بسیاری به جشنواره ارسال شد که این مسئله باعث شد تعداد آثار داخلی نسبت به دوره‌های قبل بیشتر باشد، اما با این حال در جشنواره امسال هم شاهد رونق بودیم و تعداد فیلم‌های ایرانی بسیاری به جشنواره ارسال شده است.

وی درباره رشد سینمای انیمیشن در ایران گفت: خوشبختانه فضای تولید انیمیشن در کشور ما به خصوص در بخش فیلم کوتاه انیمیشن رشد بالایی داشته و سینماگران به یک بلوغ در فیلمسازی و روایتگری رسیده‌اند و این نکته را از نقاط قوت انیمیشن‌های ایرانی می‌دانم. در حوزه فیلم‌های سینمایی بلند هم در بخش داخلی و بین‌المللی شاهد رشد خوبی هستیم و آثاری که امسال دیدیم در فرم و محتوا و روایت قصه واقعاً قابل تأمل و دیدنی هستند.

عضو هیات انتخاب سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران درباره بخش بین‌الملل جشنواره امسال گفت: جشنواره امسال در بخش بین‌الملل بسیار پربار است و شاهد حضور فیلم‌هایی هستیم که برخی از آن‌ها در رویدادها و جشنواره‌های معتبر دنیا نیز حضور داشته‌اند. همواره ممکن است یک دوره از جشنواره با حضور پر رنگ آثار درخشان همراه باشد، حجم فیلمسازان صاحب سبک و اصطلاحاً کاربلد بالا باشد و داوری‌ها سخت شود، اما ممکن است دوره‌هایی هم وجود داشته باشد که آثار کیفیت چندان بالایی نداشته باشند. باید بگویم در این دوره شاهد حضور فیلم‌های خوب و با کیفیت هستیم.

آثار بخش دانشجویی از نقاط قوت جشنواره پویانمایی امسال است/ تولیدکنندگان انیمیشن به بلوغی در فیلمسازی و روایتگری رسیده‌اند

وی افزود: در کنار بخش بین‌الملل فیلم‌های ایرانی نیز آثار قابل دفاع و خوبی بودند. امسال واقعاً کارهایی حرفه‌ای دیدیم. آثار فیلمسازان داخلی واقعاً برازنده حضور در جشنواره‌های معتبر دنیا هستند و این نشان می‌دهد که سینمای انیمیشن ایران مسیر رو به رشدی را طی می‌کند.

کارگردان انیمیشن «بچه زرنگ» درباره نقش جشنواره پویانمایی در رشد و ارتقای سطح کیفی سینمای انیمیشن ایران گفت: جشنواره پویانمایی همواره در جهت‌دهی سینمای انیمیشن نقش بسیار پررنگی داشته و در علاقه‌مند کردن نوجوانان به این حوزه بسیار تأثیرگذار بوده است. این جشنواره فضایی را ایجاد می‌کند که علاقه‌مندان به فعالیت در این حوزه با هم ارتباط بگیرند. از طرفی انتخاب خوب داوران و وسواسی که آقای کریمی صارمی در کیفیت این جشنواره دارد، باعث شده که این رویداد به مرور به اعتبار خوبی دست پیدا کند.

وی ادامه داد: برگزاری ورک‌شاپ‌های آموزشی که در این رویداد شاهدشان بودیم در رشد انیمیشن کشور و به خصوص در رشد سینمای کوتاه انیمیشن بسیار تأثیرگذار بوده و در زمانی که به دلیل شیوع کرونا برگزاری جشنواره پویانمایی تهران لغو شد، جای خالی آن در سینمای انیمیشن کشورمان به وضوح احساس می‌شد. رفتار مناسب برگزارکنندگان جشنواره باعث شده که تولیدکنندگان انیمیشن و فعالان این عرصه، جشنواره پویانمایی را متعلق به خود بدانند. سینماگران ایرانی داخل و خارج از کشور نگرش بسیار مثبت و خوبی به جشنواره دارند.

نکویی در پایان اظهار کرد: جشنواره پویانمایی تهران حضور چند نسل از فیلمسازان انیمیشن را در خود دیده و به یک نوستالژی برای فعالان این عرصه تبدیل شده است. بسیاری از دوستانی که در برگزاری این جشنواره نقش دارند افرادی حرفه‌ای، با محبت و صمیمی هستند و این باعث شده با گروهی همدل، همراه و حرفه‌ای روبه‌رو باشیم. در عین حال جشنواره پویانمایی یکی از رویدادهای فرهنگی معتبر کشور ما است و در دنیا نیز به جایگاه ویژه‌ای رسیده است. شاهدیم که هر سال فیلمسازان مهمی در این جشنواره حضور دارند و این نشان می‌دهد که جشنواره از سوی دغدغه‌مندان و فعالان این حوزه به دقت رصد می‌شود. در پایان از آقای محمدرضا کریمی‌صارمی برای عملکرد بسیار خوبشان در برگزاری جشنواره پویانمایی تهران تشکر می‌کنم.

سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی تهران هم‌چون دوره‌های گذشته در چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشم‌انداز از ۱۳ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =