کد خبر: 336851
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۳
بازدید 163
سیاه‌مشق همیشه؛ شهید قلب تاریخ است

یادواره شهدای کودک و نوجوان حادثه گلزار شهدای کرمان از سوی کانون پرورش فکری و با حضور استاندار، مدیرعامل کانون، خانواده‌ها و هم‌کلاسی‌های شهدا و مجروحین حادثه برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، یادواره «گنجشک‌های ناتمام» به یاد ۳۲ شهید کودک و نوجوان گلزار شهدای کرمان از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان کرمان با مشارکت دفتر امور اجتماعی استانداری و اداره‌کل آموزش و پرورش و با حضور محمدمهدی فداکار استاندار، حامد علامتی مدیرعامل و خانواده‌ها و هم‌کلاسی‌های شهدا و مجروحین حادثه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ در سالن شهید سلیمانی استانداری برگزار شد.

سیاه‌مشق همیشه؛ شهید قلب تاریخ است

بنابر این خبر، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش کودکان و نوجوانان با عرض تسلیت شهادت باب‌الحوائج امام موسی بن جعفر(ع) بیان کرد: با افتخار عرض می‌کنم که یک سوم این شهدا کودک و نوجوان بودند و این یک سند افتخاری است برای جمهوری اسلامی ایران و پدران و مادرانی که چنین عزیزانی را تربیت کردند و به مقام شهادت رسیدند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: همه ما در کودکی زنگی به نام زنگ هنر داشتیم. معلم با خط زیبا جمله‌ای را روی تخته سیاه می‌نوشت و ما خوشنویسی می‌کردیم. همه دهه شصتی‌ها جمله «شهید قلب تاریخ است» را سیاه‌مشق کردیم و الان متوجه معنای عمیق این جمله می‌شویم. همه هستی و عالم از واقعه کربلا تا امروز که چهلم شهدای کودک و نوجوان کرمان است درگیر این جمله است. ما امروز مدیون و بدهکار شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و گلزار شهدای کرمان و غزه هستیم. این جمله برای همیشه سرمشق و سیاه‌مشق ما خواهد بود.

علامتی گفت: امروز این شهدا با کودکی و نوجوانی خودشان به همه ما درس ایثار، شهادت و شجاعت دادند. شهدا همیشه کانون اجتماع بودند و چه کودک و چه نوجوان معلم می‌شوند و به ما درس می‌دهند. وظیفه ما ساختن ایران قوی است و برای ایران قوی باید ایمان، علم و مدرسه‌مان قوی ‌شود. در این مسیر باید دنبال الگو باشیم و الگوی ما همین شهدا هستند. خدا را شاکریم که در عصر خمینی زندگی می‌کنیم و شهدایی چون حاج‌قاسم سلیمانی و منش، رفتار و کردارشان را به چشم دیده‌ایم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز الگوی ما مردم صبور کرمان هستند که به گفته حضرت آقا، مردم کرمان را باید ببینید نه اینکه بشنوید. امروز الگوی ما مردم غزه هستند که ماه‌هاست زیر گلوله‌ها در مقابل تجاوز و ظلم مقاومت می‌کنند. عهد و میثاق با امام شهدا و امامین انقلاب و ادامه دادن راه‌شان درس امروز ماست.

سیاه‌مشق همیشه؛ شهید قلب تاریخ است

همچنین اکبر خدادادی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان بیان کرد: کرمان صحنه زیبایی و شکوه و حماسه بود و اگر حماسه را روایت پهلوانی و شکوه سرزمینها بدانیم به بهترین وجه این مهم در کرمان رقم خورد.

وی با بیان اینکه شاگردان مکتب سلیمانی معلمان تاریخ هستند افزود: یک سوم شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی کرمان و جانبازان کودک و نوجوان این حادثه مصداق تربیت حماسی هستند.

 مدیرکل کانون استان افزود: در بیان مقام معظم رهبری که مردم کرمان را دیدنی و نه شنیدنی آمده است و این جمعیت کودک و نوجوانی که امروز اینجا هستند توانستند حماسهای دیدنی از ایثار و شهادت و پایمردی بیافرینند.

خدادادی با قرائت شعری از قیصر امینپور اظهار داشت: همه زیبایی که در این شعر آمده است را میتوان در آینه پایمردی خانوادههای شهدا یافت. چرا که اگر داغ شرط است ما دیدهایم. اگر دل دلیل است ما آوردهایم. گواهی بخواهید اینک گواه همین زخمهایی که نشمردهایم.

 وی در پایان بیان کرد: تازه داستان زیبای این گنجشکهای ناتمام شروع شده است و باید از این الگوها که یک شبه راه صالحان و پاکان عالم را پیمودند هزار بار شنید و نقل کرد.

سیاه‌مشق همیشه؛ شهید قلب تاریخ است

این در حالی است که، محمدمهدی فداکار استاندار هم ضمن تشکر از خدادادی مدیرکل کانون پرورش فکری که کار هنرمندانه‌ای را برای بیان هنرمندانه راه و نام شهدا شروع کردند تشریح کرد: اینکه یک سوم شهدای حادثه گلزار کودک و نوجوان هستند منحصر به فرد است و حتما باید برای ثبت جنایتی که دشمن انجام داده است برای همیشه تاریخ تلاش شود. این بچه‌ها عزتی که آفریدند و حادثه‌ای که به وجود آوردند و خونی که بر زمین ریخته شده باید با زبان هنر معرفی شود. کاری که کانون پرورش فکری در این فرصت کوتاه آماده کرده است.

استاندار کرمان افزود: ظرفیت بسیار خوبی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود دارد و مخاطبان ویژه‌ای هم دارد و قطعا تاثیرگذار خواهند بود. نکته بعدی اینکه شهدا چه در زمان جنگ چه در حال حاضر برگزیدگان جمع خانواده‌ها بودند. امروز هم شهدای کودک و نوجوان حادثه گلزار شهدا عزیزان خانواده‌ها بودند و در کنار حزن و اندوه بسیار بزرگی که وجود دارد ظرفیت بسیار خوبی برای شناخت دشمن است.

وی افزود: به قول شهید سلیمانی «تا شهید نباشی شهید نمی‌شوی، باید شهید بود تا شهید شد» این عزیزان کودک و نوجوان هم شهید بودند که شهید شدند. این شهدا آبرومندان درگاه خدا هستند و با دستان کوچک‌شان گره‌های بزرگی را باز می‌کنند.  

سیاه‌مشق همیشه؛ شهید قلب تاریخ است

سیاه‌مشق همیشه؛ شهید قلب تاریخ است

اجرای یادواره «گنجشک‌های ناتمام» با سیدجواد هاشمی نویسنده، بازیگر و کارگردان بود و میلاد ابراهیمی آهنگ «گوشواره قلبی» را اجرا کرد.

بر همین اساس، لیلی خسروی مربی مسئول فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بردسیر «نقل قاسم» را نقالی کرد و امیرمهدی سلطانی‌نژاد به نیابت از همه شهیدان و مجروحین کودک و نوجوان حادثه گلزاری شهدای کرمان، بیانیه دو زبانه‌ای را خطاب به جهانیان خواند. رونمایی از مجموعه کتاب‌های شعر با عنوان «باران گنجشک» سروده مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع شهدای کودک و نوجوان گلزار شهدای کرمان از دیگر بخش‌های یادواره بود.

سیاه‌مشق همیشه؛ شهید قلب تاریخ است

سیاه‌مشق همیشه؛ شهید قلب تاریخ است

این در حالی است که، ۳۲ نهال سرو شیراز نماد و به نام شهدای کودک و نوجوان حادثه گلزار شهدای کرمان با مشارکت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان دراین مراسم با نام شهدا متبرک شدند. یک نهال از سوی مدیرعامل کانون در محوطه استانداری کاشته شد و باقی سروها رهسپار مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر استان می‌شوند تا همراه با اعضای مراکز قد بکشند و درس آزادگی و رشادت را از سوی صاحب نام شهیدشان به نسل‌های بعدی منتقل کنند.

سیاه‌مشق همیشه؛ شهید قلب تاریخ است

سیاه‌مشق همیشه؛ شهید قلب تاریخ است

پایان‌بخش یادواره شهدای کودک و نوجوان گلزار شهدای کرمان اهدای شال یادبود و مدال قهرمانی به خانواده شهدا و مجروحین این حادثه بود.

سیاه‌مشق همیشه؛ شهید قلب تاریخ است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =