کانون پرورش فکری به دنبال احیای سینمای کودک و نوجوان است

کانون پرورش فکری به دنبال احیای سینمای کودک و نوجوان است، سینمایی سالم و فاخر با نگاهی تربیتی.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی مدیرعامل کانون با حضور در برنامه گفت‌وگومحور «نقد سینما» از شبکه چهار سیما روبروی امیررضا مافی مجری این برنامه نشست و به سوال‌های او درباره نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سپهر سینمایی ایران پاسخ گفت.

او روز ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ هم زمان با برپایی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران و در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره راهبرد کانون در دوره جدید برای پرداختن به حوزه سینما گفت: کانون نهادی فاخر در عرصه‌های پرورش فکری، تربیتی و ذوقی کودکان و نوجوانان است و در بیش از هزار مرکز فرهنگی هنری خود بسته کامل پرورشی، فرهنگی و هنری را شامل کتاب، فیلم، تئاتر، کتاب‌خانه، قصه، پویانمایی، هنرهای تجسمی و ... ارایه می‌دهد. ارایه این فعالیت‌ها در کنار یک‌دیگر و به صورت یک بسته کامل، در دنیا بی‌نظیر است.

علامتی سپس به تحلیل وضعیت حوزه فیلم و پویانمایی به‌عنوان یکی از بخش‌های تولیدی کانون پرداخت و توضیح داد: کانون پرورش فکری اگرچه در سال‌های گذشته نتوانسته خودش را بالا بیاورد اما راهبرد کنونی کانون احیای سینمای کودک و نوجوان است. تولید فیلم برای کودکان و نوجوانان در تمام دنیا یک موضوع کاملا راهبردی است اما در ایران و در سال‌های گذشته نویسندگان، فیلم‌سازان و تهیه‌کنندگان به دلایل مختلف از جمله نبودن بازار فروش به این حوزه روی نیاوردند.

مدیرعامل کانون با تاکید دوباره بر این موضوع که کانون به دنبال احیای سینمای کودک و نوجوان به‌مثابه سینمایی سالم و فاخر است، تصریح کرد: این امر نیازمند ملزوماتی است که از همه مهم‌تر این است که کانون به‌عنوان عضوی از دستگاه تعلیم و تربیت باید با نگاهی تربیتی در این حوزه سرمایه‌گذاری کند اما نباید نگاه صرفا اقتصادی داشته باشد.

وی شاخصه‌های اصلی مورد نظر کانون در تولید فیلم را برشمرد و گفت:  نخست، تولیدات ما باید به‌لحاظ فنی تراز و شاخص و درجه یک باشد، دیگر این‌که به مخاطب و نیاز او توجه کند. پس از آن، قابلیت و قدرت حضور در جشنواره‌های داخلی، توان عرضه در رویدادهای بین‌المللی، همچنین ارایه پیوست‌های فرهنگی و بازارپردازی فرهنگی را داشته باشد.

کانون پرورش فکری به دنبال احیای سینمای کودک و نوجوان است

علامتی با بیان این که فیلم‌های کانون یا در باره کودک و نوجوان است و یا مخاطبانش را  این قشر تشکیل می‌دهند تصریح کرد: اگر این شاخصه‌ها را به‌ویژه به لحاظ محتوایی در یک بسته کامل رعایت کنیم به دستاوردهای اقتصادی هم خواهیم رسید. نمونه‌اش را در فیلم بچه زرنگ دیدیم. این پویانمایی محصول مشترک کانون و گروه هنر پویا است. ما با این نگاه که کانون نباید تصدی‌گری کند به‌دنبال گروه‌ها و موسسه‌های خصوصی کاربلد و کارآزموده به عنوان همکار راهبردی هستیم و از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

مدیرعامل کانون کانون با تاکید بر این که دانش، محتوا و نیروی انسانی لازم در کانون وجود دارد اما کار اجرا را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم، ادامه داد: در فیلم بچه ‌زرنگ هم یک گروه ۲۵۰ نفره و کاربلد به نام «هنر پویا» به تهیه‌کنندگی آقای حامد جعفری، دو سه سال روی این کار وقت گذاشتند. ما هم نظارت و حمایت کردیم. البته در ابتدا نگاه اقتصادی نداشتیم. اما خروجی آن حدود ۶۳ میلیارد تومان فروش داشته و تاکنون ۱میلیون و ۸۰۰ هزار نفر این فیلم را دیده‌اند که رکورد سینمای کودک را شکست. در کنار آن، به بازارپردازی فرهنگی هم توجه داشتیم در مهر ۱۴۰۲ حدود ۲۰ عنوان نوشت‌افزار متناسب با شخصیت‌های این پویانمایی و پس از آن در اسفند امسال، بازی‌های رومیزی را رونمایی کردیم که این محصولات به ۴۰۰ عنوان هم خواهد رسید.

امیررضا مافی مجری برنامه نقد سینما در ادامه از مدیرعامل کانون درباره برنامه‌های کانون برای تولید فیلم نوجوان پرسید و علامتی گفت: اگر به حوزه نوجوان هم، نگاه تربیتی داشته باشیم تمرکز به‌سمت تأثیرپذیری گروه هم‌سال می‌رود. در این زمینه باید به خود نوجوانان نقش بدهیم. همچنین به لحاظ هنری و سینمایی قائل به اقتباس هستیم. کار سینما برای نوجوان سخت و پیچیده است. برای ساخت فیلم برای نوجوان و یا در باره نوجوان باید اتفاقاتی بیفتد چراکه فیلم نوجوان تابع قصه و داستان است.

وی با بیان این که در این زمینه رمان و داستان‌های خوبی در کانون وجود دارد، توضیح داد:  امسال در جشنواره فیلم فجر و با همکاری باشگاه فیلم و سازمان سینمایی سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی یکی از همین رمان‌های کانون را  با نام «باغ کیانوش» برای نوجوانان تولید کردیم که بازی‌گران و نقش‌آفرینان آن هم نوجوان بودند فیلمی که در جشنواره تحسین شد. در گذشته هم فیلم «یدو» بهترین فیلم جشنواره شد و در آینده هم قصد داریم روی ساخت رمان‌های «هستی» و «زیبا صدایم کن» سرمایه‌گذاری ‌کنیم.

علامتی اولویت‌های تهیه فیلم برای نوجوانان را ساخت فیلم از رهگذر اقتباس،  توجه جدی به شاخصه‌های تربیتی، هنری و ادبی با موضوعیت هویت و امیدآفرینی و استفاده از بازیگران کودک و نوجوان به‌جای بازیگران معروف با هدف توجه به اصل تاثیرپذیری از گروه هم‌سال و تربیت بازیگران و نویسندگان خوب از این راه برشمرد.

کانون پرورش فکری به دنبال احیای سینمای کودک و نوجوان است

مدیرعامل کانون در بخش پایانی این گفت‌وگو از اهمیت ساخت فیلم‌های پویانمایی و برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی نیز سخن گفت و افزود: پویانمایی یکی از رسانه‌های بسیار موثر و پرنفوذ برای مخاطب است و در جهان هم شرکت‌های بزرگ فیلم‌سازی روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند و همان‌ها هم مصرف رسانه‌ای کودکان و نوجوانان ما را تامین می کنند. آیا باید در مقابل این مساله ساکت باشیم و هیچ کنشی نشان ندهیم؟ در حالی که ما فرهنگ غنی و بسیار ارزشمندی داریم.

علامتی در همین زمینه ادامه داد: ما در کانون به اعتماد مردم حساسیم و این اعتماد برای ما یک سرمایه است و سخت‌گیرانه با موضوع کیفیت کتاب‌ها و فیلم‌ها برخورد می‌کنیم. در عین حال دانش و تکنیک لازم را داریم و کانون می‌تواند با همکاری همه اهالی این حوزه میدان‌داری کند و متعهدانه پای کار می‌ایستد تا یک پویانمایی معناگرا مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی برای کودکان و نوجوانان تولید کند. خوشبختانه آن اتحاد راهبردی بین مجموعه‌های تولیدکننده انیمیشن در حال شکل‌گیری است و دوسالانه پویانمایی به‌عنوان یکی از معتبرترین جشنواره‌های انیمیشن در جهان به ارتقای این سند همکاری کمک می‌کند تا متناسب با فرهنگ خودمان مصرف رسانه‌ای را تأمین کنیم. امسال بیش از ۷۴ کشور جهان حدود ۱۶۰۰ اثر به جشنواره ارسال کردند و این اعتباری برای جمهوری اسلامی است. دو نشست تخصصی هم در این جشنواره با موضوع «فلسطین سرزمین مقدس» و «آینده پویانمایی در حوزه هوش مصنوعی» برگزار کردیم.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روزهای ۱۳ تا ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سینما تئاتر کانون و باغ کتاب تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =