انیمیشن ابزاری مناسب برای پرورش ذهن کودکان

یکصدوسومین نشست کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری با موضوع «هنر پویانمایی و زبان تصویر برای کودکان» برگزار شد و به بررسی تولید انیمیشن و اهمیت آن پرداخت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست سیدعلیرضا گلپایگانی از اساتید رشته پویانمایی با بیان این‌که من از بچه‌های کانون پرورش فکری محسوب می‌شوم گفت: در کودکی عضو کتابخانه کانون خوزستان بودم و در آنجا فعالیت داشتم.

وی افزود: بعدتر انیمیشن «حکایت مرد و دریا» را براساس کتابی با همین نام که از انتشارات کانون است ساختم که این انیمیشن از اولین کتاب‌فیلم‌های کانون پرورش فکری محسوب می‌شود.

گلپایگانی تصریح کرد: انیمیشن در ایران بیشتر به کودکان ارتباط پیدا می‌کند و این تصور وجود دارد که تنها مختص کودکان است. درصورتی‌که مربوط به مقطع سنی خاصی نیست و مانند تمام هنرها وسیع است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: بسیاری از انیمیشن‌های سیزدهمین جشنواره پویانمایی که به تازگی تمام شده مربوط به کودکان نبود.

انیمیشن ابزاری مناسب برای پرورش ذهن کودکان

وی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم با کودکان ارتباط برقرار کنیم باید تولیدات ما قدرت سرگرمی داشته باشد. یکی از بهترین امکان‌هایی که می‌تواند با بچه‌ها ارتباط برقرار کند انیمیشن است. البته باید توجه داشت که کتاب، ‌ اول باید جذابیت خودش را ارائه دهد و بعد به انیمیشن تبدیل شود.

گلپایگانی با بیان این‌که منبع بزرگ الهام در انیمیشن، کتاب‌ها هستند افزود: کتاب به اندازه خواننده‌هایش تصویر ایجاد می‌کند، اما فیلم یک تصویر ارائه می‌دهد؛ چون زبان سینما با ادبیات تفاوت دارد.

وی با اشاره به این‌که برخی فکر می‌کنند اگر انیمیشن دیالوگ نداشته باشد بهتر است، بیان کرد: دیالوگ در حد عنصر گرافیک در انیمیشن نقش دارد.

کارگردان انیمیشن «حکایت مرد و دریا» در بخش دیگری از صحبت‌هایش از آماده‌سازی طرحی خبر داد که افراد از مهدکودک تا دانشگاه با انیمیشن زندگی کنند.

گلپایگانی گفت: انیمیشن فقط طراحی نیست. طراحی مهم است چون ابزار بی‌نهایتی است اما در ادامه سینماست.

انیمیشن ابزاری مناسب برای پرورش ذهن کودکان

وی افزود: باید یاد بگیرید چطور حرف‌تان را جذاب روایت کنید. انیمیشن باید جذاب باشد و بیننده را به فکر وادارد.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: انیمیشن ایران دولتی است و براساس ضوابط دولتی کار می‌کند. اما در کنار این قضایا هنرمندی که دغدغه داشته باشد می‌تواند کار خود را انجام دهد.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که اگر بخواهیم فیلمی از ایران در دنیا شاخص شود باید کاملا ایرانی باشد، بیان کرد: زمانی موفق هستیم که اثر ما صددرصد از فرهنگ ایرانی برخوردار باشد. یک اثر باید ۱۰ درصد محتوا داشته و ۹۰ درصد سرگرم کننده باشد.

سیدعلیرضا گلپایگانی در پایان به انیمیشن‌هایی که برای بچه‌ها مناسب نیست اشاره داشت و گفت: والدین باید صنعت بازی‌ها و شیوه استفاده از آن‌ها را یاد بگیرند. در مورد فیلم دیدن و انیمیشن دیدن هم باید آگاهی لازم را داشته باشند.

خلاقیت بچه‌ها را به کلیشه‌های آموزشی تبدیل نکنیم

همچنین در بخش دیگری از این نشست علی نوری‌اسکویی با اشاره به تغییرهایی که در ساخت انیمیشن اتفاق افتاده است بیان کرد: در طول تاریخ تغییرات زیادی در مورد کتاب اتفاق افتاده است و امروز کتاب چاپی که می‌خوانیم همانی نیست که در گذشته وجود داشته است؛ انیمیشن هم همین قاعده را دارد.

انیمیشن ابزاری مناسب برای پرورش ذهن کودکان

وی افزود: می‌شود به انیمیشن به عنوان یک هنر نگاه کرد که هرچه جلو آمدیم تغییرهایی را به دنبال داشته است.

این انیماتور در ادامه صحبت‌های خود به بیان نظرهای مختلف درباره انیمیشن و رسانه‌ها پرداخت.

نوری‌اسکویی اظهار کرد: برای تولید یک انیمیشن موفق باید دید واکنش بچه‌ها چیست؟ از چه سنی نسبت به انیمیشن درک دارند؟ و... و.

این استاد انیمیشن افزود: باید بررسی کنیم انیمیشن چه تأثیرهایی می‌تواند بگذارد. اینها مواردی است که اگر مربیان کودک اطلاع نداشته باشند اتفاق خوبی نیست و در ارتباط و آموزش صحیح به بچه‌ها موفق نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: در نظر داشته باشیم خلاقیت بچه‌ها را به کلیشه‌های آموزشی تبدیل نکنیم. بچه‌ها ذهن هوشمندی دارند و در سن پایین هنوز در معرض اطلاعات خاصی قرار نگرفتند. این خلاقیت کمک می‌کند ذهن‌شان پرورش پیدا کند. با این نگاه انیمیشن یک ابزار مناسب برای پرورش ذهن کودکان است.

انیمیشن ابزاری مناسب برای پرورش ذهن کودکان

این کارگردان انیمیشن با بیان این‌که فکر می‌کنم در آینده انیمیشن‌ها برای بچه‌ها ابزار آموزشی می‌شود گفت: انیمیشن می‌تواند در آینده با کمک ابزارهای جدید و هوش مصنوعی برای مخاطب اختصاصی شود.

علی نوری‌اسکویی در پایان عنوان کرد: درحال حاضر مهمترین موضوع برای یادگیری بچه‌ها سواد رسانه‌ای است که در حوزه انیمیشن بدانند چه تولیدات و اطلاعاتی وجود دارد.

یکصدوسومین نشست کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صبح روز یک‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ با موضوع «هنر پویانمایی و زبان تصویر برای کودکان» در کتابخانه مرجع کانون برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =