تولید پادکست مهارت‌های فرد را بالا می‌برد

در صدمین نشست کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری که با موضوع «کودکان و نوجوانان و دنیای پادکست‌ها» برگزار شد درباره اهمیت تولید پادکست و تأثیر آن در تقویت مهارت‌های فردی صحبت شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست وحید طوفانی کارشناس ارشد رشته‌ی کتابداری و پژوهش‌گر و سیاوش صفاریان‌پور مجری، برنامه‌ساز تلویزیونی، روزنامه‌نگار علمی و پادکست‌ساز حضور داشتند.

در ابتدای برنامه وحید طوفانی کارشناس ارشد رشته‌ی کتابداری و پژوهشگر با اشاره به سابقه برگزاری نشست‌های کتابخانه مرجع کانون، برگزاری صدمین نشست در این کتابخانه را کار سخت و مهمی عنوان کرد که به صدمین جلسه خود رسیده است.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت پادکست گفت: تعداد پادکست‌هایی که برای بچه‌ها داریم بسیار محدود است.

تولید پادکست مهارت‌های فرد را بالا می‌برد

این پژوهشگر تصریح کرد: قصه‌گویی‌هایی که در قالب پادکست تولید شده با فناوری ساده انجام شده است و یا کارهای محکم و قوی نیست. اما در مورد بزرگسالان وضعیت پادکست بد نیست و به نظرم کرونا عامل اصلی بالندگی پادکست و راهی برای ارتباط غیرحضوری شد.

طوفانی افزود: تولید و استفاده از پادکست الان جدی‌تر شده است اما در بحث‌های تجاری و اقتصادی ظاهرا چندان موفق نیست.

وی با بیان اینکه صدا می‌ماند و با خودش کلی خیال ایجاد می‌کند اظهار کرد: دوستانی که با گذشته کانون پرورش فکری آشنا باشند تولیدات صوتی کانون را به یاد دارند که در زمینه‌های مختلف تولید می‌شد. پادکست غنا بخشیدن به مطلب است اما در ایران خیلی جدی نیست.

این پژوهشگر عنوان کرد: شنیدن و شنیده شدن کار آسانی نیست؛ با بچه‌ها صحبت کنید و گفت و شنود داشته باشید و با آنها بازی‌های شنیداری انجام دهید.

وی در ادامه یکی از معضلات پادکست را وابستگی زیاد به زبان عنوان کرد.

کارشناس ارشد کتابداری با اشاره به آمار استفاده از پادکست در سایر کشورها بیان کرد: کره جنوبی بالاترین میزان استفاده از پادکست را دارد و طبق آمار استفاه از پادکست در آمریکا فراوانی بالایی دارد و یک سوم آنها به پادکست گوش می‌دهند.

طوفانی در پایان گفت: خوب است انتشارات کانون پرورش فکری به سمت کتاب‌های مهارتی برود و برای بچه‌ها کتاب درباره شنیدن و موضوعات مرتبط با آن تولید کنند.

تولید پادکست مهارت‌های فرد را بالا می‌برد

پادکست یک روایت منسجم است

در ادامه‌ی این نشست سیاوش صفاریان‌پور برنامه‌ساز تلویزیونی، روزنامه‌نگار علمی و پادکست‌ساز از اهمیت کانون پرورش فکری و نقش آن در سرنوشت بچه‌ها صحبت کرد.

وی درباره پادکست بیان کرد: در این موضوع سوالی مطرح است، اینکه پادکست برای کودکان یا کودکان پادکست‌ساز؟ این دو مفهوم متفاوت از یکدیگر اما هر دو مهم است.

صفاریان‌پور تصریح کرد: پادکست از بدو ایجاد شدنش از ساختار معمول رسانه دور بوده و ساده است. درحال حاضر پادکست‌ها داخل استودیو تدوین دارند و محتوایی که تولید می‌شود کاملا حرفه‌ای است. دراقع پادکست موجود زنده‌ای است که متولد می‌شود و می‌تواند سال‌ها بماند یا از بین برود.

این برنامه‌ساز تلویزیونی اظهار کرد: پادکست محصولی جدید و آنچه به عنوان محتوای صوتی در بستر اینترنت منتشر می‌شود پادکست است. از طرفی پادکست می‌تواند گزیده‌ای از کتاب باشد اما با کتاب صوتی متفاوت است.

وی گفت: پادکست از زمانی بوده که ضبط صوت وجود داشته است و صدا را با آن ضبط می‌کردند. پیشینه ساخت پادکست در ایران به زمان نوارهای کاست برمی‌گردد.

تولید پادکست مهارت‌های فرد را بالا می‌برد

صفاریان‌پور ادامه داد: پادکست یک تعریف منسجم دارد، مثلا ما از جنگ جهانی فیلم دیدیم، کتاب خواندیم اما پادکستی که درباره جنگ جهانی می‌شنویم یک روایت کامل است چون پادکست یک روایت منسجم است که با گردآوری منابع مختلف به دست آمده است.

این روزنامه‌نگار بیان کرد: در روایت‌گری پادکست نباید نیاز باشد مخاطب به عقب برگردد تا ببیند ماجرا چه بود بلکه محتوای پادکست باید واضح باشد، روایتی که توسط یک شخص پیش می‌رود.

وی افزود: پادکست رسانه فردی است، سازمانی نیست. از یک فرد نشأت می‌گیرد و در دسترس همه هست و متصل به رسانه‌های دیگر می‌شود یعنی در هر جایی که بتوان به اینترنت متصل شد.

صفاریان‌پور در ادامه از اسماعیل میرفخرایی و تولید اولین پادکست‌هایش یاد کرد و درباره نحوه تولید این پادکست‌ها با بیان مثال توضیحاتی داد.

این پادکست‌ساز اظهار کرد: رادیو و پادکست هر دو فرستنده پیام هستند. در رادیو ارسال پیام از سوی افراد مختلفی انجام می‌شود اما در مورد پادکست با یک رسانه شخصی مواجه هستیم که همه کارش را خودت انجام می‌دهی. در پادکست دقیق‌تر می‌توانید به جزئیات بپردازید.

وی با بیان اینکه پادکست‌ها مخاطبان خاص دارند به بیان نمونه‌هایی پرداخت و اظهار کرد: توجه داشته باشیم پادکست را برای چه کسی می‌گذاریم؟

تولید پادکست مهارت‌های فرد را بالا می‌برد

این برنامه‌ساز عنوان کرد: به کمک شنیدن پادکست‌ها ناخودآگاه کودک می‌تواند تغییر می‌کند. اگر می‌خواهیم برای کودک پادکست تولید کنیم باید ببینیم نیاز کودک چیست. لازم است راه‌های علاقه‌مندی کودک به پادکست را بیاموزیم که منجر به افزایش مهارت‌های شناختی کودک می‌شود.

سیاوش صفاریان‌پور در پایان گفت: پادکست در آموزش به کودکان کمک می‌کند، از طرفی شاید بشود در مراکز کانون استودیویی راه اندازی کرد تا بچه‌ها پادکست تولید کنند. تولید پادکست تجهیزات ساده فنی می‌خواهد و درگیر تشریفات نیست اما مهارت‌های فرد را بالا می‌برد.

در پایان این نشست حاضران در کتابخانه و دنبال‌کنندگان مجازی سوال‌های خود را مطرح کردند.

صدمین نشست کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری با موضوع «کودکان و نوجوانان و دنیای پادکست‌ها» صبح روز دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =