محدوداندیشی کودکان آفت تحولات بزرگ است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین تکریم و معارفه مدیران کانون خراسان رضوی گفت: ما در کانون به دنبال تربیت کودکان هستیم به شکلی که از محدوداندیشی خارج شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، طی آیینی در مشهد با قدردانی از ابراهیم زره‌سار مدیرکل پیشین خراسان رضوی، محمدمهدی حسین‌پور به عنوان مدیرکل جدید کانون پرورش فکری خراسان رضوی معرفی شد.

در این آئین که ظهر روز دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ در سالن استاد کیانیان واقع در مرکز شماره ۷ کانون مشهد برگزار شد، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری ضمن تبریک فرارسیدن حلول ماه مبارک رمضان گفت: در این ماه روزه می‌گیریم تا به لعلکم تتقون برسیم و برای رسیدن به این نقطه باید روزه جسم و روح بگیریم.

محدوداندیشی کودکان آفت تحولات بزرگ است

مدیرعامل کانون بیان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نهاد مقدسی است که از نهادهای مهم و امیدبخش ساختار تعلیم و تربیت کشور محسوب می‌شود و هدفش طراحی، ساخت و اجرای ساحت‌های ۶گانه مهم تعلیم و تربیت است. یکی از مزیت‌های مهم کانون حضور در ساختار غیررسمی در کنار خانواده است.

علامتی با تأکید بر کلمه پرورش فکر اظهار کرد: مهم‌ترین بخش دستگاه‌های تعلیم و تربیت، پرورش فکر است. در حقیقت تعلیم و تربیت مسأله ولادت بخشیدن به یک انسان است و ما در کانون سعی می‌کنیم بخشی از زمینی که خشک به نظر می‌رسد را احیا کنیم و در آن بذر بکاریم.

وی افزود: این بذر همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند بذر ایمان است که مربیان آن را می‌کارند و با فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری آن را اندک‌اندک به درخت تنومندی تبدیل می‌کنند و میوه آن نصیب جامعه می‌شود.

مدیرعامل کانون با اشاره به رسالت کانون گفت: ما در کانون به دنبال تربیت کودکان هستیم به شکلی که از محدوداندیشی خارج شوند، چرا که معتقدیم فردی که خروجی ماست نباید محدود بیندیشد. محدوداندیشی مانع و آفت تحولات بزرگ است.

وی ادامه داد: یکی از محدودیت‌ها که غرب هم بر اساس آن نظریاتی را مطرح می‌کند نظریه مادی‌گرایی است، ولی نظریه تربیتی جمهوری اسلامی ایمان به غیب است و سیاست‌های ما دقیقا مبتنی بر آن تنظیم شده است چرا که فلسفه وجودی پیامبران ما بر پایه یافتن حقیقت است و این حقیقت مادی نیست. باید این را به کودک بیاموزیم که هر چیزی که نمی‌بیند نباید نفی کرد و این فرآیند تربیتی در کانون است.

مدیرعامل کانون سپس به نماد خردورزی اشاره کرد و گفت: موتور تعقل و تفکر کودک در کانون به واسطه مربیان توانمند و محصولات، روشن شده است و خانواده‌ها هم در کنار ما هستند.

وی تصریح کرد: یک‌سال است در حوزه فابک(فلسفه اسلامی برای کودکان) کار را در کانون آغاز کرده‌ایم و بسیاری از فعالیت‌های ما مبتنی بر آن است و به‌زودی از نماد خردورزی که همچون نشان کانون اعتمادبخش است رونمایی خواهیم کرد. ما به سمت آرمان‌گرایی مبتنی بر واقعیت در حال حرکت هستیم و اگر این اتفاق بیفتد خروجی آن تربیت نسل انقلابی‌گری است که در راستای اهداف متعالی اسلام و انقلاب حرکت خواهد کرد.

علامتی در پایان از زحمت‌های ابراهیم زره‌ساز مدیر پیشین کانون استان خراسان رضوی تشکر کرد و فرصت پیش‌آمده را تعویض سنگر دانست و افزود: این تذکر است برای همه، چرا که فرصت کم است و باید امور را به انجام رساند. به مدیر پیشین تبریک می‌گویم که بذرهای خوبی در سال‌های خدمت خود کاشت و امیدوارم مدیر جدید هم با توجه به ظرفیت و برکت امام هشتم(ع) و مربیان توانمند این استان از فرصت‌های پیش‌آمده نهایت بهره را برای کودکان و نوجوانان خراسانی ببرند.

آیین تکریم و معارفه مدیران کانون خراسان رضوی برگزار شد

تأکید بر لزوم هم‌افزایی برای تربیت نسل‌های آگاه

همچنین امیر شوشتری مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با تبریک بهار قرآن و بهار طبیعت گفت: عرصه‌های خدمت لباس رزمی است که دوستان می‌پوشند و به میدان می‌روند و عزیزانی که در حوزه فرهنگ هستند هیچ‌گاه این عرصه را خالی نمی‌گذارند.

شوشتری از زحمت‌ها و تلاش‌ها، ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه ابراهیم زره‌ساز تشکر کرد و او را یکی از دغدغه‌مندان کانون دانست که سبب شده است کانون و فعالیت‌های فرهنگی آن در صدر فعالیت‌های فرهنگی استان باشد.

وی در ادامه بر ضرورت همکاری و هماهنگی سه دستگاه مهم تعلیم و تربیت در استان شامل دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری و بر لزوم این هم‌افزایی برای تربیت نسل‌های آگاه به نحوی که در شأن فرزندان خراسان باشد، تأکید کرد و حضور حسین‌پور مدیر جدید کانون را فرصت مغتنمی دانست.

آیین تکریم و معارفه مدیران کانون خراسان رضوی برگزار شد

تأکید بر کارنامه پر افتخار و قابل توجه کانون پرورش فکری

در بخشی دیگر حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی با تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفت: این محفل در نهادی برپا شده است که بسیار اهمیت و اولویت دارد. اهمیت جایگاه کانون در لسان حضرت صادق(ع) چنین است: نگران فرزندان‌تان باشید و به سراغ آن‌ها بروید قبل از این‌که منحرفان به سمت آن‌ها بروند. کانون بهترین سنگر و فرصت برای آموزش و تربیت دینی و انقلابی به کودکان و نوجوانان است.

وی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری در سال ۷۷ با دست‌اندرکاران کانون پرورش فکری بیان کرد: مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند: «حقیقتا باید بگویم اگر مسئولان امور فرهنگی کشور بخواهند مسأله کودک و نوجوان را آن‌چنان که هست بررسی کنند من مطمئن هستم از ساعات خواب‌شان خواهند زد.» بنابراین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران کارنامه پر افتخار و قابل توجهی دارد، هم به لحاظ مدیران نامداری چون محسن چینی‌فروشان و هم به لحاظ تولید محصولاتی که در سطح وسیع در برخی مقاطع تاریخی جز برترین، مطمئن‌ترین و پرمخاطب‌ترین آثار بود، آثاری چون کتاب‌های سیدمهدی شجاعی یکی از این فهرست پر افتخار و ارزشمند است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار کانون افزود: کانون بعد از پیروزی انقلاب یکی از سنگرها و نهادهایی بود که مخاطبان خوبی جذب کرد و از تعامل خوب با مسجد و مدرسه دستاوردهای خوبی را به نام دین و انقلاب به ثمر نشاند.

گنابادی‌نژاد اظهار کرد: ما امروز نقص‌ها و ضعف‌هایی داریم. غفلت از کودکان و نوجوان یکی از بزرگترین ضعف‌هاست. فراموش کردن ظرفیت عظیم کودک و نوجوان ضعف بزرگی بود که در گفتمان امام راحل(ره) با جمله معروف سربازان من در گهواره هستند بدان اشاره و اهتمام داشتند.

وی افزود: این جمله امام(ره) به عنوان یک درس معرفتی از باور حضرت امام(ره) به کودک و نوجوان در گستره بشریت به جهان رونمایی شد و در دوران دفاع مقدس ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز و ۵۰۰هزار رزمنده دانش‌آموز از افتخارات حوزه کودک و نوجوان است و وظیفه امروز ماست که این افتخارات را به نحو شایسته بازنمایی کنیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی با اشاره به کتاب «راهی برای رهایی» که به شرح خاطره‌های خانم خورشاهی از زندان‌های شاه تا دفاع مقدس، کشتار در مکه و... می‌پردازد گفت: در بخشی از کتاب به حضور نوجوان ۱۰-۱۱ ساله‌ای اشاره می‌شود که پس از جراحت‌های بسیار به ایشان گفت: «مامان! به آقا امام خمینی بگو من خوشحالم من نترسیدم.» و این خاطرات باید برای نسل امروز بازگو شود.

وی از اهتمام، نشاط، جدیت، فعال بودن، خستگی ناپذیری، خلاقیت و طرح‌های اجرا شده از سوی ابراهیم زره‌ساز تشکر کرد و برای او توفیق خدمت خواست. همچنین مهمترین ویژگی محمدمهدی حسین‌پور را حضور در عرصه تربیتی و آموزش و پرورش دانست و این دو ویژگی را به عنوان دو رسالت مهم عنوان کرد.

گنابادی‌نژاد در پایان برای هم‌افزایی، همدلی و هماهنگی با هدف ایجاد عرصه و میدان برای مخاطب و تربیت کودکان و نوجوان طراز انقلاب اسلامی و آموزه‌های دینی اعلام آمادگی کرد.

در پایان این مراسم در سخنان کوتاهی ابراهیم زره‌ساز از همکاران کانون استان برای همراهی تشکر کرد و محمدمهدی حسین‌پور هم ابراز امیدواری کرد که با وجود همکاران کانون بتواند ادامه‌دهنده مسیر طی شده از سوی مدیرکل سابق باشد.

آیین تکریم و معارفه مدیران کانون خراسان رضوی برگزار شدآیین تکریم و معارفه مدیران کانون خراسان رضوی برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =