تاکید وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت ارتباط گسترده و شبکه‌ای کانون با مدارس

وزیر آموزش و پرورش در دیدار نوروزی خود با مدیرعامل و مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان لزوم اتحاد و انسجام درونی این وزارت‌خانه بر اهمیت ارتباط بیشتر کانون به‌صورت گسترده و شبکه‌ای با مدارس تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، رضامراد صحرایی در این دیدار که عصر روز هشتم فروردین ١۴٠٣ در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، ابتدا گفت: آموزش و پرورش به اتحاد و انسجام درونی نیازمند است تا باعث پیشرفت آن شود. کشور ما آن‌قدر وسیع و داراست که اگر اعضای آموزش و پرورش در آن دست به دست هم بدهند؛ نه تنها نیازهای خود که نیازهای دیگران را نیز تامین خواهند کرد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این‌که هماهنگی، همدلی، همفکری و همراهی نیاز اصلی دیگر ماست؛ خطاب به مسئولان کانون تصریح کرد: صحبت‌های شما امیدآفرین و دل‌گرم کننده بود و من طی یکسال گذشته که در خدمت شما بوده‌ام پیوسته تلاش کردم تا حلقه‌های مختلف در سطوح متفاوت را به هم متصل کنم. ما، در ستاد انسجام داریم اما؛ در سطح میانه نیاز به انسجام بیشتری داریم. ما برای حل مشکلات نباید به دنبال بودجه بیرونی باشیم اگر کانون زبان بتواند به دبیرستان‌ها راه پیدا کند و آموزش زبان را از آنجا کادرسازی کند؛ در این صورت اصلا نیازی به مشتری بیرونی نخواهد داشت. چون با جمعیت پانزده میلیونی مواجه خواهیم شد.

وی گفت: عموم خانواده‌ها به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیش از مراکز دیگر اعتماد دارند. این اعتماد باعث شده است که وزارت ورزش برای اعزام کودکان و نوجوانان برای حضور در میدان‌های ورزشی به سمت ما بیاید. آنان می‌گویند وقتی ما می‌خواهیم بچه‌ها را به اردو یا ورزشگاهی ببریم؛ خانواده‌ها مقاومت می‌کنند ولی زمانی که متوجه می‌شوند این مهم از سوی آموزش و پرورش انجام می‌شود؛ به راحتی آن را می‌پذیرند. چون به آموزش و پرورش اعتماد دارند. بنابراین ما بحث استعدادیابی را باید از مدارس شروع کنیم.

تاکید وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت ارتباط گسترده و شبکه‌ای کانون با مدارس

صحرایی با تاکید بر اینکه کانون باید مرجعیت داشته باشد، افزود: من پیوسته به همکارانم دو قانون ساده را یادآوری می‌کنم؛ یکی جمع و دیگری توان. ما در حال حاضر ۱۳ معاون داریم. این ۱۳ نفر در کنار مدیر دانشگاه فرهنگیان و مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۱۵ نفر را تشکیل می‌دهند. یعنی ۱۵ مدیر ارشد نظام تعلیم و تربیت کشور. اگر هر کدام از شما وظایف خود را به خوبی انجام دهید و مثلاً از پنج، رتبه پنج را دریافت می‌کنید. یعنی این ۱۵ دستگاه اگر همه‌شان کارشان را به خوبی انجام دهند ولی به صورت انفرادی عمل کنند و با اعضای بدنه خود ارتباطی نداشته باشند، جمع کارهای‌شان ۷۵ می‌شود ولی اگر همه این‌ها رابطه خود را با اعضای‌شان برقرار کنند و ارتباط منسجمی با هم داشته باشند؛ آن وقت ۱۵ به توان پنج می‌رسد.

وی گفت: این اتحاد یک سطح‌ شناختی و یک سطح فرایندی دارد. ما، در سطح فرایندی مسائلی داریم اما؛ در بحث شناختی که همان گفتمان متحد و منسجم است؛ به‌راحتی می‌توانیم این اتحاد را سامان بدهیم. به‌ویژه که این روحیه در مدیرعامل شما هست.

تاکید وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت ارتباط گسترده و شبکه‌ای کانون با مدارس

صحرایی با اشاره به اینکه درخشش کانون در آسمان تعلیم و تربیت روشن است، افزود: نظام تعلیم و تربیت کشور یک وجه رسمی و یک وجه غیررسمی دارد. وجه رسمی آن آموزش و پرورش و وجه غیررسمی آن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. البته بازیگران دیگری مثل رسانه‌ها، وزارت ارشاد و دستگاه‌های دیگری هم هستند. باید حواس‌مان باشد آنجایی که رهبری به آن می‌بالد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. حواسمان باشد که از سمت تصدی‌گری به سمت تولی‌گری می‌رویم.

وی با بیان اینکه تولی‌گری کانون مایه امیدواری من است، تاکید کرد: انتشار ۵۰ عنوان کتاب در سال مایه امیدواری است و این، آن چیزی است که می‌ماند. یعنی اگر ناشری نمی‌توانست کتابش را بفروشد؛ ما دست او را گرفته‌ایم. تربیت غیررسمی، وجه مهم کار ماست. باید هر فردی در زیست‌بوم فرهنگی خود یاد بگیرد. هم تربیت رسمی و هم تربیت غیررسمی را درک کند. در این حالت است که به تعادل می‌رسیم. در غیر این صورت تنها در یک ساحت رشد می‌کنیم.

تاکید وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت ارتباط گسترده و شبکه‌ای کانون با مدارس

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کانون بداند در میان بازیگران غیررسمی آن‌چه حائز اهمیت است؛ این است که مرجعیت داشته باشد. یعنی وقتی «نشان» کانون روی چیزی خورد باید خانواده‌ها به آن کاملاً اعتماد داشته باشند. این مرجعیت باید در همه حوزه‌های کاری کانون اعم از کانون زبان، اسباب‌بازی، ادبیات و غیره وجود داشته باشد.

صحرایی ضمن قدردانی از فعالان حوزه اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: بازی‌ها شخصیت بچه‌ها را می‌سازند. توجه به عروسک و آنچه در ارتباط با شخصیت‌های عروسکی اتفاق می‌افتد خیلی مهم است. مرجعیت کانون مسئله مهمی است که باید دائماً آن را حفظ کرد. مرجعیت برای کانون یعنی اینکه وقتی کانون روی موضوعی دست می‌گذارد، مابقی به صورت خودکار به آن توجه کنند. این نکته بسیار مهمی است. من دیده‌ام که مثلا کالایی با نشان شناخته‌شده‌ای ۱۲۰ یورو به فروش می‌رود و وقتی آرم برداشته شد، همان جنس نصف قیمت می‌شود. کانون باید به این جایگاه برسد.

وی انتخاب سه سیاست مرکزمحوری، مخاطب‌محوری و نوجوان محوری را در کانون، انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای توصیف کرد و گفت: این انتخاب بسیار هوشمندانه است. به‌ویژه موضوع مخاطب که اصلاً نباید به تعداد کم آن قانع شد. باید طوری کار کرد که مخاطبان از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد و بیشتر و بیشتر افزایش پیدا کند. کانون باید شریانی کار کند و با توجه به اینکه ۱۰۴۰ مرکز فرهنگی‌هنری دارد؛ نباید مدارس را رها کند. کانون می‌تواند فعالیت‌های خود را به صورت شناور درآورد و در نوبت بعد از ظهر که بچه‌ها نیستند هم فعال باشد. همچنان‌که کانون می‌تواند عهده‌دار بخشی از ساعت‌های درسی بچه‌ها باشد. شما باید شبکه‌ای از مدارس را در اختیار داشته باشید.

وزیر آموزش و پرورش افزود: کودکان مهم هستند اما از نوجوانان هم نباید غافل شد. کانون از یک جهت وجه مردمی‌تر آموزش و پرورش است. روی توتک (سازمان تعلیم و تربیت کودک) خیلی باید کار کنید. شما و توتک باید دست به دست هم بگذارید. این سازمان نوپا ۳۲هزار مهد کودک تاسیس کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: کتابخانه‌های کلاسی؛ کار خیلی خوبی است. خیران را باید وارد این کار کرد. خیران می‌توانند کتابخانه به مدارس هدیه دهند و اسم این کتابخانه‌ها را هم می‌توان به نام خود این خیران به رسم قدردانی ثبت کرد. در حال حاضر ۶۰۰هزار کلاس درس داریم؛ آیا نمی‌شود به همین مقدار هم کتابخانه داشته باشیم؟ این یک کار تحولی است که بدون کمک مردم امکان‌پذیر نیست. این کار زنجیره تامین را هم برای کتابفروشی‌ها میسر می‌کند.

تاکید وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت ارتباط گسترده و شبکه‌ای کانون با مدارس

صحرایی کار باشگاه‌سازی را کار، فوق‌العاده خوبی دانست و گفت: در کتاب «فرمول» تاکید شده که «رسانه» و «شبکه» دو عامل مهم برای دیده‌شدن هستند. به گونه‌ای که اگر فعالیتی به صورت شبکه‌ای دنبال نشود؛ در جوامع امروز اصلاً دیده نخواهد شد و کسی که شبکه ندارد انگار که کارایی ندارد. مقام معظم رهبری معتقد هستند که رسانه از موشک و پهپاد هم مهم‌تر است. در دنیا رسانه جمهوری اسلامی «فرهنگ» است.

وزیر آموزش و پروش تصریح کرد: فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ما با شعر و ادبیات می‌درخشد. حضرت آقا فرموده‌اند که ما باید نهضت ترجمه به‌راه بیندازیم. این خیلی خوب است که شما برای این کار، پژوهش را سرلوحه کار خود قرار داده‌اید. این خیلی خوب است چون در حوزه شعر تنها افرادی که با زبان مادری آشنا هستند می‌توانند اثری را خوب ترجمه کنند. برای این کار خوب مطالعه کنید و با مراکزی مثل بنیاد سعدی که جایگاه توجه به زبان مادری است، ارتباط بگیرید.

وی گفت: در مورد استقلال مالی خود فکر کنید. ساختار شرکتی کانون فرصت خوبی برای استقلال مالی او ایجاد می‌کند. دولت روز به روز درصدد آن است که بار مالی خود را کم کند. من هر کمکی بتوانم دریغ نخواهم کرد ولی بخش‌های درآمدی شما باید درآمد خلق کند. شما باید طرح‌های استقلالی خود را داشته باشید. در برنامه هفتم متمرکز شوید. شما یک رکن فوق‌العاده دارید و آن این است که شما سرفصل کنسرسیوم‌ها هستید. بناست در هر شهری، یک شهر کودک وجود داشته باشد. البته این کار مطالعه می‌خواهد و نباید در این کار عجله کرد. دیدن تجربه‌های موفق در جهان و بومی کردن آنها خیلی مهم است که باید به آن تن دهیم. امیدوارم که خداوند به دست و ذهن عمرتان برای ساختن آینده بهتر توان دهد.

در این نشست مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و جمعی از معاونان و مدیران هم بخشی از برنامه‌های خود را برای سال جاری اعلام کردند.

تاکید وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت ارتباط گسترده و شبکه‌ای کانون با مدارس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =