کد خبر: 338928
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲
نشست ادبی «تا درخت گل» برگزار شد

نشست ادبی «تا درخت گل» به مناسبت روز بزرگداشت استاد سخن سعدی شیرازی با موضوع «سعدی؛ آموزگار روزگاران» و با حضور مرتضی امیری‌اسفندقه در عصرگاه نخستین روز اردیبهشت در قالب یک وبینار سراسری برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نشست در راستای طرح ترویج زبان و ادبیات فارسی و باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی؛ باشگاه «قاف»، برگزار شد و میزبان نویسندگان و شاعران نوجوان، اعضای باشگاه قاف، مربیان و کارشناسان ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان از سراسر ایران بود.

مرتضی امیری‌اسفندقه شاعر و پژوهشگر در این نشست با تأکید بر چهار مؤلفه زبان سعدی، مخاطبان را بر زیبا سخن گفتن، ساده سخن گفتن، صحیح سخن گفتن و موزون سخن گفتن دعوت کرد و  این چهار ویژگی را  شاخصه اصلی آثار ماندگار و سترگ ادبیات فارسی خواند.

نشست ادبی «تا درخت گل» برگزار شد

وی همچنین با اشاره به این نکته که ماهیت شعر، تازگی و نو بودن است از مخاطبان خواست با مطالعه ادبیات کلاسیک فارسی، موزون سرودن را بیش از پیش تمرین کنند.

اسفندقه، با خواندن اشعاری از سعدی و اشاره به زیبایی‌های گلستان، بوستان و غزلیات سعدی، گفت: یکی از خوشبختی‌های ما این است که می‌توانیم آثار سعدی، این دُر گرانمایه را به زبان مادری خود بخوانیم. اگر سعدی، پس از فردوسی نبود ما ساده و زیبا سخن گفتن را یاد نمی‌گرفتیم.

وی افزود: سعدی هوشمندانه دریافته بود که در روزگار ایران پس از حمله مغول، زمانی که مدارا به حمله، دشنام به سلام و دعا به نفرین بدل شده بود از دوست داشتن بسراید. سعدی ورق را برگردانده است و با بهترین کلام، از اخلاق و فرهنگ و از شأن انسان پاسداری کرده‌است.

این شاعر ادامه داد: در گلستان، جهان همان‌گونه که هست ترسیم شده ‌است و در بوستان جهان آنگونه که باید باشد. ما می‌توانیم فخر کنیم که سعدی متعلق به ماست اما سعدی فراتر از اینجا و اینک و متعلق به همه انسان‌هاست.

گفتنی است در این نشست اعضای باشگاه قاف؛ ستایش دوران از اصفهان، مائده احمدی از گلستان، سوگند میرزایی از کرمانشاه، سیدعلی طباطبایی‌فر و حسین پورزند از قم، کیانا امتحانی از خراسان رضوی، محنا مصدق از اردبیل و تارا ترابی، نگار امامی، نگین اسدی، هلنا احمدی، محمدحسن صادقی، سبحان کریم‌زاده، محمد بخشعلی‌زاده از تهران اشعار خود را خواندند و مرتضی امیری‌اسفندقه با اشاره به تداوم اندیشه و نگاه سعدی در آثار شاعران نوجوان، آنها را در مسیر شعر و ادبیات راهنمایی کرد.

در پایان مجتبی حاذق مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون، حسین دهلوی کارشناس آفرینش‌های ادبی و بهناز ابوالوفایی مربی ادبی کانون استان تهران به نمایندگی از مربیان و کارشناسان کانون پرورش فکری به خوانش شعر پرداختند و با شعرخوانی مرتضی امیری‌اسفندقه این نشست ادبی پایان یافت. 

نشست ادبی «تا درخت گل» برگزار شد

طرح توسعه و ترویج زبان و ادبیات فارسی، با تأکید بر دستاوردهای اخلاقی و ادبی، رشد انواع تفکر و آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ ایرانی-اسلامی، در تلاش است در گام نخست با رویکرد گلستان‌خوانی برای کودکان و نوجوانان اجرا شود و شیوه‌ای برای انس کودکان و نوجوانان با گلستان سعدی در سطوح مختلف ارائه دهد. روشی که بتواند منجر به ارتباط بیشتر مخاطب و متون ارزشمند ادبی شود و مخاطب کودک و نوجوان را به سر منزل خردورزی، اخلاق و آشنایی با ادب و فرهنگ این سرزمین برساند.

نشست ادبی «تا درخت گل» برگزار شد

به همین منظور، طرح به صورت هدفمند و در چند گام منسجم و مستمر اجرا می‌شود. برگزاری نشست ادبی  «تا درخت گل» نیز در همین راستا با موضوع «سعدی؛ آموزگار روزگاران» ویژه مخاطبان نوجوان برگزار شد.

نشست ادبی «تا درخت گل» برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =