آگاهی از ارتباط متن و تصویر مهم‌ترین ملاک تصویرگری

نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودک معتقد است این کودکان هستند که خودشان را با کتاب‌ها همسو می‌کنند، همین عامل نیز موجب می‌شود تا مسئولیت پدیدآورندگان جدی کتاب بسیار سخت و دشوار شود.

به گزارش اداره کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی خدایی نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودک که آثاری همچون «شوخی با حیوانات»، «چی مثل چی»، «تکه کاغذهای رنگی»، «موش موشک کجایی؟» را خلق کرده است، درباره فضای حال حاضر کتاب‌های کودک بیان کرد: من به‌شکل ویژه فضای کتاب کودک را بررسی نکرده‌ام، اما به‌طور کلی فرهنگ مسلط در نهادهای تولید کتاب که شاید در بعضی، جنبه‌های اقتصادی تولیدات برایشان اهمیت بیشتری داشته باشد و با توجه مخاطبان کم‌تجربه، کتاب‌هایی کم ارزش تولید کنند و همان جو و فضا را به نویسندگان و تصویرگران به شکلی ضمنی تحمیل کنند. به نظر می‌رسد درصد خیلی کمی از متن‌ها و تصویرهای خلاقانه که خیلی همراه با فرهنگ مسلط نهادهای تولید نیستند، مورد پذیرش قرار بگیرند. شاید آگاهی از این مسائل در بین نویسندگان و تصویرگران بتواند تعادلی میان خواسته‌های آنان و ناشران به‌وجود آورد.

او در ادامه به ملاک‌ها و معیارهای تصویرگران برای خلق یک اثر اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین ملاک آگاهی از ارتباط متن و تصویر با یکدیگر است. اینکه این دو رسانه وقتی کنار هم قرار می‌گیرند چه تأثیری بر یکدیگر می‌گذراند و ملاک مهم دیگر مسائل زیبایی‌شناسانه و خلاقانه تصاویر است. ایده‌های تصویری را متن‌ها و خلاقیت‌های تصویرگر شکل می‌دهند.

این نویسنده همچنین درباره همسو بودن تصویرگران با کودکان امروز توضیح داد: من فکر می‌کنم این کودکان هستند که خودشان را با کتاب‌ها همسو می‌کنند. همین عامل نیز موجب می‌شود تا مسئولیت پدیدآورندگان جدی کتاب بسیار سخت و دشوار شود، چون درک می‌کنند که محتوا و ‌معناهایی که با کتاب‌ها به کودک انتقال می‌دهند تا چه اندازه حائز اهمیت است.

خدایی در پاسخ به این سوال که آینده کتاب کودک را در ایران چگونه می‌بیند گفت: به نظرم آینده کتاب کودک جدای از رشد فرهنگ و به‌طور کلی جامعه نخواهد بود.

او همچنین به تاثیر گسترش کتاب‌های الکترونیک بر روی تصویرگری کتاب اشاره کرد و افزود: فضای کتاب‌های الکترونیکی تأثیر مهمی روی تصویرگری نخواهد گذاشت. کتاب‌های فیزیکی همواره جایگاه‌شان را خواهند داشت.

خدایی در پایان سخنان خود درباره تازه‌ترین آثاری که در دست دارد، توضیح داد: کتاب «کدو قفله زن» انتشارات مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، بخش کودک و نوجوان «تاک»، کتاب «من آزاد هستم» انتشارات آنگاه، بخش کودک و نوجوان «گهگاه» و کتاب «نی‌نی دلش بازی می‌خواد» انتشارات خانه ادبیات به‌زودی به بازار نشر روانه خواهد شد.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این نمایشگاه با آثار خود حضور دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =