بچه‌ها کتاب‌های طنز را بیشتر می‌پسندند

اسماعیل الله‌دادی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان معتقد است بچه‌ها آثاری را می‌پسندند که آن‌ها را بخنداند و در عین بیان مفاهیم عمیق، چاشنی طنز داشته باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اسماعیل الله‌دادی نویسنده و شاعر کودک و نوجوان درباره علاقه‌مندی به شعر و آغاز شعر گفتنش بیان کرد: از کودکی به شعر علاقه زیادی داشتم و در ناخودآگاهم هرجا شعری می‌دیدم حالم خوب می‌شد. شعرها را جایی می‌نوشتم یا زمزمه می‌کردم اما اصلا فکر نمی‌کردم خودم روزی بنویسم. تا اینکه کلاس دوم راهنمایی دبیر ادبیات‌مان شعری از مولانا «مسلمانان مسلمانی زسر گیرید» را روی تخته می‌نوشت که مصرع دوم را فراموش کرد و من از انتهای کلاس ادامه شعر را بلند خواندم: «که کفر از شرم یار من، مسلمان‌وار می‌آید» و این برای معلمم خیلی عجیب بود که چه‌طور دانش‌آموز دوم راهنمایی این شعر را می‌شناسد.

وی ادامه داد: معلم ادبیاتم سوالی از من پرسید و آن سوال باعث شد من سمت شعر بیایم. پرسید خودت هم می‌توانی شعر بگویی؟ من هم ترغیب شدم و شعری نوشتم و برایش بردم. این شعر نوشتن برای معلم ادبیات خوبم ادامه پیدا کرد و سبب شد شعر گفتن را ادامه دهم.

الله‌دادی افزود: آثارم در نوجوانی و در مسابقه‌های دانش‌آموزی بارها حائز رتبه شد و از آن به بعد خیلی جدی سمت شعر گفتن آمدم.

برگزیده جایزه کتاب سال اظهار کرد: تاکنون ۱۵ اثر از من به چاپ رسیده که کتاب شعر «بعضی از پرنده‌ها شاعرند» چهاردهمین اثر است و سال گذشته برای این کتاب برگزیده چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال و برگزیده هجدهمین جشنواره شعر فجر شدم. اوایل هیچ وقت برای جایزه گرفتن شعر نگفتم ولی وقتی شعرهایم به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان جدی‌تر استقبال می‌شد حس می‌کردم بالاخره این تلاش‌ها روزی ثمر خواهد داد و انتظار داشتم که جایزه‌های مهم را هم کسب کنم.

وی گفت: در این سال‌ها تمرکزم روی نوشتن داستان کودک و شعر نوجوان بوده است. درحال حاضر یک مجموعه شعر کودک و یک مجموعه شعر نوجوان درحال انتشار دارم و یکی دو اثرم هم در مرحله ویرایش نهایی است.

الله‌دادی تصریح کرد: باتوجه به این‌که مربی هستم و مدام با بچه‌ها ارتباط دارم به نظرم بچه‌های الان آثاری را می‌پسندند که آن‌ها را بخنداند و در عین مفاهیم عمیق چاشنی طنز داشته باشد. البته در همه گروه‌های سنی اقبال به آثاری که ایجاد شادی و نشاط کند و با خواندنش خوشحال باشند بیشتر است.

این شاعر ادامه داد: اما گرایش نوجوان‌ها در سال‌های اخیر بیشتر به سمت داستان‌های فانتزی و وحشت رفته است. نوجوان‌ها به داستان‌های هیجانی و وحشت علاقه بیشتری دارند. اگر بخواهم روزی داستان نوجوان بنویسم حتما این علاقه‌مندی را درنظر می‌گیرم.

وی با بیان این‌که برای تهیه کتاب‌های جذاب از کارهای نمایشی که بیشتر به درد گزارش می‌خورد دوری کنیم، افزود: باید یک هم‌دلی و هم‌یاری در سیاست‌گذاری‌های کلان جامعه باشد تا بچه‌ها کتاب‌خوان شوند. این از دست منِ مربی، خانواده و... برنمی‌آید و باید یک هم‌دلی صورت بگیرد که بچه‌ها سمت کتابخوانی بروند.

اسماعیل الله‌دادی در پایان گفت: همکاری مراکز کانون پرورش فکری، مدارس و خانواده‌ها می‌تواند این اتفاق را رقم بزند تا در آینده با انسان‌هایی آگاه و فهیم مواجه باشیم. بچه‌هایی که با کتاب انس پیدا می‌کنند بزرگسالانی می‌شوند که خوب می‌توانند انتخاب و عمل کنند و این نیاز به برنامه‌ریزی درست و دقیق در سیاست‌گذاری‌های کلان دارد.

اسماعیل الله‌دادی مربی کانون پرورش فکری استان لرستان است و کتاب شعرش با عنوان «چهره‌ات چه‌قدر آشناست» از مجموعه «چهره» در غرفه کانون پرورش فکری در نمایشگاه کتاب به فروش می‌رسد. این کتاب نامزد جایزه مرغک کانون شده است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سالن‌های ناشران کودک و نوجوان، ناشران عمومی، ناشران آموزشی (ویژه کانون زبان) و بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نشانی https://book.icfi.ir/ حضور دارد.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =