کد خبر: 341175
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
بازدید 67
یاریگر صعود کودکان به قله‌های فرهنگ و ادب باشیم ‌

مدیرکل کانون پرورش فکری استان گیلان گفت: کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به ادبیات، روشنی‌بخشی فردای ایران اسلامی هستند و لازم‌است یاریگر آنان در صعود به قله‌های فرهنگ و ادب باشیم.

به‌گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این بخشی از سخنان مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان در نشست با سرگروه و دبیران ادبیات ناحیه ۱ آموزش و پرورش رشت است.

سیدجلیل میرعظیمی طی این هم‌نشینی که در راستای برگزاری سلسله‌ نشست‌های مسئولان و فعالان ادبی کانون پرورش فکری گیلان با دبیران نواحی آموزش و پرورش استان صورت‌گرفت، با تاکید بر اهمیت کشف و پرورش استعدادها گفت: کلاس‌های ادبیات مدارس بسیار جدی است و ضرورت‌دارد این مهم بستری برای شناسایی و معرفی کودکان و نوجوانان به مربیان کانون قرارگیرد.

یاریگر صعود کودکان به قله‌های فرهنگ و ادب باشیم ‌

وی در تشریح این سخنان، به فعالیت‌های فرآیندمحور کانون پرورش فکری در تمامی عرصه‌ها، به ویژه کارگاه‌های ادبی پرداخت و ضمن خاطرنشان‌کردن اهمیت هم‌گرایی‌ها اظهارکرد: کانون، مکمل آموزش و پرورش است و فراهم‌سازی زمینه‌های حضور دانش‌آموزان مستعد در مراکز فرهنگی هنری این مجموعه می‌تواند فرصتی برای معرفی شخصیت‌های برجسته به جامعه محسوب‌شود.

میرعظیمی برگزاری نشست هم‌اندیشی با دبیران ادبیات را گامی در جهت نیل به این هدف عنوان‌کرد و افزود: شکل‌گیری باشگاه ادبی«قاف» کانون پرورش فکری در سطح کشور و حضور موثر اعضای کانون گیلان در این باشگاه، گویای ظرفیت‌های گسترده استان است و بناداریم در سایه تعامل با دبیران آموزش و پرورش و نقش‌آفرینی آنان به‌عنوان حلقه‌های اتصال کانون و مدرسه، درجهت افزایش گستره فعالیت‌های ادبی و تشکیل باشگاه ادبی «قاف» در استان اقدام‌کنیم.

 این مسوول فرهنگی در ادامه به بیش‌از ۶۰ عنوان فعالیت فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و پژوهشی کانون اشاره‌کرد و با بیان‌این‌که خلاقیت‌ورزی و بهره‌گیری از شیوه‌های خلاقانه و کتاب‌محور در دستور کار مربیان این مجموعه قراردارد، توضیح‌داد: قصه‌گویی از جمله فعالیت‌های اثربخش کانون به‌شمارمی‌رود و با تکیه بر کتاب، به افزایش دایره‌واژگانی، ارتقای سلاست کلامی مخاطبان و ارایه الگوهای مناسب به آنان کمک‌می‌کند.

او دیگر فعالیت‌های کانون را نیز هدف‌مند و فرآیندمحور توصیف‌کرد با بیان‌این‌که هم‌گرایی و تعهد مربیان و معلمان، روشنی‌بخش فرداهای کودکان و نوجوانان ایران‌اسلامی‌است، تاکیدکرد: ضرورت‌دارد با استمرار این نشست‌ها و ادامه‌یافتن هم‌افزایی‌ها، لذت معرفی شخصیت‌های برجسته به جامعه را تجربه‌کنیم.

معاون فرهنگی کانون استان گیلان هم از حاضران در این نشست بود و ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فعالان ادبی و دبیران ادبیات گفت: لازم‌است با تعمیم این هم‌نشینی‌ به شهرستان‌ها، زمینه‌های پُررنگ‌شدن نقش ادبیات در مراکز فرهنگی هنری کانون و مدارس آموزش و پرورش فراهم‌شود.

یاریگر صعود کودکان به قله‌های فرهنگ و ادب باشیم ‌

سجادکوچک‌نژاد در ادامه به نقش فعالیت‌های ادبی در پاس‌داشت فرهنگ‌بومی‌محلی و صیانت از زبان مادری اشاره و با خاطرنشان‌کردن نقش کانون در کشف و پرورش استعدادها افزود: این فعالیت‌های تعاملی، امکان مناسبی برای شناسایی و هدایت کودکان و نوجوانان توان‌مند فراهم‌می کند.

کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری گیلان هم به معرفی فعالیت‌های این مجموعه پرداخت و تاکیدکرد: بنیادی‌ترین فعالیت‌های کودک و نوجوان‌محور در  کانون پرورش فکری صورت‌می‌گیرد.

یاریگر صعود کودکان به قله‌های فرهنگ و ادب باشیم ‌

حمیراخدابنده دوگاهه در ادامه، فرآیند استعدادیابی و شکل‌دهی به توان‌مندی اعضا در مرکز آفرینش‌های ادبی را یادآورشد و با تشریح فعالیت‌های حضوری و غیرحضوری این مرکز توضیح‌داد: کودکان و نوجوانان در شهرها، مناطق روستایی و کم‌برخوردار، مخاطب‌کانون پرورش فکری به‌شمارمی‌روند و برهمین اساس نیز برای تمامی آینده‌سازان برنامه‌داریم.

وی در ادامه‌، مراکز فرهنگی هنری کانون را خاستگاه بسیاری از شخصیت‌های شاخص ایران اسلامی دانست و تصریح کرد: این توفیق، بیان‌گر توان‌مندی مربیان و اثربخشی فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

اشاره به ویژه‌برنامه«از قلم تا قلم»  در کانون گیلان  به‌ بهانه مناسبت‌های ادبی تیر سال ۱۴۰۳ و دعوت از دبیران و دانش‌آموزان برای همراهی با این برنامه‌های ادبی، پایان‌بخش صحبت‌های خدابنده‌به‌شمارمی‌رفت.

مدیرگروه ادبیات ناحیه ۱ آموزش و پرورش شهر رشت نیز با ابرازخرسندی از  تلاش کانون پرورش فکری برای ارتقای جایگاه ادبیات و فرصت‌سازی برای تعامل فعالان این عرصه گفت: کانون مرکز پرورش فکر و اندیشه کودکان و نوجوانان است و نقشی به‌سزا در ساماندهی فعالیت‌های کودک ونوجوان‌محوردارد.

یاریگر صعود کودکان به قله‌های فرهنگ و ادب باشیم ‌

مریم موسوی در ادامه، اهمیت توجه به فرهنگ و زبان بومی‌محلی را یادآورشد و بر لزوم پیگیری این مهم از سوی متولیان حوزه فرهنگ ‌تاکیدکرد.

اعلام آمادگی جهت همکاری مستمر با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای رشد و بالندگی آینده‌سازان، دیگربخش صحبت‌های موسوی در این نشست‌بود.

بیان دیدگاه‌ها و ارایه نقطه‌نظرات از سوی دبیران آموزش و پرورش ناحیه ۱ رشت و خوانش اثر از سوی حاضران، پایان‌بخش این نشست بود که صبح روز پنج‌شنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ در محل گردهم‌آیی‌هایی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در رشت برگزارشد.

یاریگر صعود کودکان به قله‌های فرهنگ و ادب باشیم ‌

یاریگر صعود کودکان به قله‌های فرهنگ و ادب باشیم ‌

یاریگر صعود کودکان به قله‌های فرهنگ و ادب باشیم ‌

یاریگر صعود کودکان به قله‌های فرهنگ و ادب باشیم ‌

یاریگر صعود کودکان به قله‌های فرهنگ و ادب باشیم ‌

یاریگر صعود کودکان به قله‌های فرهنگ و ادب باشیم ‌

یاریگر صعود کودکان به قله‌های فرهنگ و ادب باشیم ‌

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =